رییس اداره میانسالان وزارت بهداشت گفت: بیش از 90 درصد موارد مرگ و مصدومیت ناشی از کار در مردان اتفاق می افتد.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا، دكتر مطهره علامه به مناسبت هفته ملی سما (سلامت مردان ایرانی) ضمن بيان اين مطلب افزود: شعار امسال هفته سما "حوادث و سوانح در کمین سلامت مردان" می باشد كه در كشور ما مردان گروه سني 25 تا50 سال كه در اوج سنين باروري و توليد اقتصادي هستند در معرض خطر مرگ ناشي از حوادث شغلي هستند.

وي در ادامه گفت: سالانه در دنيا بيش از 2 ميليون مرگ مرتبط با كار اتفاق مي افتد كه در هر ساعت بيش از 40 مرگ ناشي از حوادث شغلي در جهان اتفاق مي افتد که بیش از 90 درصد موارد مرگ ناشی از کار در مردان است.

دكتر علامه بخشي از علل حوادث ناشي از كار را مرتبط با عوامل انساني مانند سن، تجربه كاري، استفاده از داروهاي خواب آور و سوء مصرف مواد،‌ مشغوليت هاي ذهني و بخشي ديگر را به عوامل محيطي و مديريتي كار مانند صدا، نور، ساعات كار زياد در شبانه روز و ارجاع كارهاي فوري مکرر عنوان كرد و گفت: مهم ترين گام در پيشگيري از حوادث شغلي براي افراد مختلف، ارائه وسايل حفاظت فردي و دادن آموزش هاي لازم ايمني توسط مديران و رعایت اصول ایمنی توسط کارکنان است.

 مرگ سالانه بيش از 31 هزار نفر در اثر حوادث ترافيكي

رييس اداره سلامت ميانسالان با اشاره به اين که در سال گذشته 22 هزار و 974 مرگ به علت حوادث ترافيكي داشته ايم اضافه کرد، 65 درصد موارد عابرين پياده و 71.5 درصد مصدومين خودرو سوار و 88 درصد مصدومين موتور سوار بوده اند.

وي در ادامه افزود: استفاده از كمربند ايمني، ريسك مرگ را در سرنشينان جلو 40 تا 65 در صد و در سرنشينان عقب 25 تا 75 درصد كاهش مي دهد.

دكتر علامه تصادف در مردان گروههای سنی مختلف را 3 تا 5  برابر زنان عنوان كرد و گفت: استفاده از كلاه ايمني در موتور سواران حدود 40 درصد احتمال مرگ و احتمال ضربه مغزي و صدمات شديد مغزي را حدود 70 درصد كاهش مي دهد.

 سرطان پوست، شايع ترين سرطان در مردان

دكتر علامه استعمال دخانيات را يكي از دلايل مهم سرطان ها در مردان عنوان كرد و گفت: بر اساس آمارهاي ثبت سرطان در وزارت بهداشت، شايع ترين سرطان در مردان سرطان پوست مي باشد كه يكي از دلايل آن نوع كار و قرار گرفتن بيشتر مردان در برابر نور خورشيد است.

وي سرطان هاي معده، پروستات و روده بزرگ را از شايع ترین سرطان ها در مردان بيان كرد و افزود: افرادي كه در صنايع شيميايي رنگ سازی كار مي كنند بيشتر در معرض ابتلا به سرطان مثانه هستند و مرداني كه در خانواده آنها سابقه ابتلا به سرطان پروستات و يا سابقه جهش ژنتيكي وجود دارد بيشتر در معرض ابتلا به اين نوع سرطان هستند.

 برگزاري بسيج هاي آموزشي سلامت مردان توسط  وزارت بهداشت

رييس اداره سلامت ميانسالان در بخش ديگري از سخنان خود، با اشاره به عوامل ياد شده برگزاري بسيج هاي آموزشي در جهت بالا بردن سطح سواد سلامت مردان را ضروري دانست و گفت: در هفته ملي سلامت مردان كه توسط وزارت بهداشت برگزار مي شود، سعي بر آن است توجه خانواده ها، سازمانهای مردم نهاد و مسئولین بخشهای مختلف دولتی را به اولویتهای سلامت مردان به عنوان نیمی از جمعیت کشور جلب نماییم.
برچسب ها: سلامت ، مردان ، تصادف ، سرطان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار