مجري طرح انتقال آب از برداشتن گام‌های اساسی برای اخذ مجوز محیط زیست برای طرح انتقال آب از دریای خزر به سمنان خبر داد گفت: در اجراي اين طرح موافقت سازمان ميراث جلب شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محمد رهبری مجری طرح نمک‌زدایی و انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت:بحث انتقال آب از دريايي خزر به فلات مرکزي در راستای تامین آب مورد نیاز خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سمنان، یزد، کرمان و بخش‌هایی از قم در سال 88 به تصويب هيات دولت دهم رسيد.

وي بابيان اينکه در اين مناطق با محدوديت آبهاي متعارف روبرو هستيم افزود: در اين طرح قرار است که  200 میلیون متر مکعب آب از دریای خزر شیرین سازی و به مصرف بخش شرب، کشاورزي و صنعت برسد که دراين ميان آب مورد نیاز صنعت با سرمایه‌گذاری صنایع تامین و وزارت نیرو در این حوزه مشارکت نخواهد کرد. 

وی افزود: در حال حاضر سالانه 70 سانتی متر از آب‌ها در حوزه سمنان کاسته می‌شود و باید به نیازهای این استان توجه کرد؛ با توجه به شرایطی که سمنان دارد امکان استفاده از پساب در صنایع از جمله فولاد وجود ندارد بنابراین در صورت مشارکت صنایع آب را برای پاسخگویی به این بخش منتقل می‌کنیم. 

مجری طرح نمک‌زدایی و انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اظهار داشت: مطالعات نخست اين طرح در سال 91 با اعتباري بالغ بر 700میلیون تومان آغاز شد و در سال 92 نيز از دو نيم ميليارد تومان اعتبار اختصاص داده شده در بودجه، تنها یک میلیارد تومان به منظور اجراي مطالعات طرح وصول شد.

رهبري افزود: مرحله توجیهی طرح به اتمام رسیده و منتظر تصویب مطالعات و ورود به مرحله بعد هستیم.

وي در خصوص مشخصات فني اين طرح نيز گفت:طول خط انتقال آب 184 کیلومتر با قطر اسمی 1400 میلیمتر یا 56 اینچ با ارتفاع پمپاژ2300متري است و سه نيروگاه برق آبي به ظرفيت 58 مگاوات در اين مسير احداث خواهد شد.

رهبری افزود: از 184 کیلومتر خط انتقال، حدود 140 کیلومتر از مسیر باز شده و صد کیلومتر از مسیر انتقال در مسیر خط نفت نکا – ری و 40 کیلومتر نیز روی خط انتقال آب از چشمه روزیه به سمنان اجرا می‌شود.

مجری طرح نمک‌زدایی و انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران بابيان اينکه این طرح برای افق 1410 سمنان در راستای تامین آب شرب و صنعت پیش بینی شده ادامه داد:رعایت ملاحظات زیست محیطی از سه جنبه دریا،‌ مناطق جنگلی و مناطق غیر جنگلی و کوهستانی مدنظر بوده است و گزارش مطالعات به سازمان محیط زیست ارسال شده و تنها موضوع مورد بحث در این پروژه مبحث برگردندان آب به دریا با غلظت بالا است. 

وي تصريح کرد: برای شیرین سازی و انتقال آب از سیستم شیرین سازی آب RO با راندمان 50 درصد استفاده می کنیم که به معني بازگرداندن50 درصد آب با غلظت دو برابر به دریا است اين درحالي است که آب با غلظت 13 گرم در لیتر از دریا برداشت می‌کنیم.  
 
مجری طرح نمک‌زدایی و انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با تاکید بر این‌که حساسیت موجوددر اين طرح به خاطر بسته بودن اکوسیستم خزر است، ادامه داد: در حال حاضر سازمان محیط زیست خواهان رسیدن تفاوت غلظت آب به کمتر از یک درصد در فاصله 200 متری است.

وي اظهار داشت :با توجه به این که طرح انتقال آب از دریای خزر نخستین طرح شیرین سازی است به دنبال آن هستيم تا تمام جوانب را بسنجیم. 

وی با تاکید بر این‌که‌ برای انتقال آب از دریای خزر 12 هکتار پاک تراشی جنگل صورت می گیرد گفت: پنج برابر این میزان پاک تراشی، طرح احیای جنگل در دست داریم و اجرا می‌شود که در مسیر خط لوله نفت صورت می‌گیرد و از هیچ منطقه حفاظت شده دیگری عبور نمی کنیم. 

وي گفت: پیش بینی می‌شود که ظرف سه سال با مشارکت صنعت این پروژه اجرا شود.همچنین برای اجرای پروژه 4500 میلیارد تومان اعتبار براساس شاخص‌های سال 92 نیاز است و قیمت تمام شده هر متر مکعب آب 4000 تومان می‌شود.ما نیز قیمت 4500 تومان را برای فروش هر متر مکعب آب به صنایع پیش بینی کرده‌ایم. 

رهبري تصريح کرد:کارهای لازم برای اخذ مجوز میراث فرهنگی انجام شده و در بحث محيط زيست نيز گامهاي موثر برداشته شده است.

 مجری طرح نمک‌زدایی و انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران مواضع کشورهاي همسايه در مورد برداشت از دریای خزر تاکید کرد: هیچ پروتکلی مبنی بر منع برداشت آب به امضای هیچ یک از کشورهای حاشیه دریای خزر نرسیده است.

وي بابيان اينکه درحال حاضرآذربایجان 3000 هکتار از دریا را خشک می کند تا برج بسازدافزود: دریای خزر 78 هزار میلیارد متر مکعب آب دارد و برداشت 200 میلیون متر مکعب آب تاثیری بر حجم دریا نمی گذارد.

رهبري بابيان اينکه میزان شوری آب دریای خزر یک سوم شوری آب خلیج فارس است ادامه داد: دریای خزر 10 هزار میلیارد تن نمک دارد و پس از اجرای طرح انتقال آب سالانه 2.6 میلیون تن نمک به دریا باز مي گردد که با توجه به برگشت آب غلظت بالاتر با توجه به این که آب خزر لب شور است تاثیر زیادی در خصوص شوري خزر ندارد و ما تمام تلاش خود را می کنیم تا مسائل زیست محیطی به صورت کامل رعایت شود.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار