ماجدی با اعلام اینکه قراردادهای جدید از نظر مالی انتظارات شرکت های نفتی بین المللی را تامین خواهد کرد گفت: در این زمینه خبرهای خوشی برای شرکتهای بین المللی داریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، علی ماجدی در هم اندیشی نظام جدید قراردادهای صنعت نفت با اعلام خبرهای خوش مالی با تدوین مدل جدید قراردادهای ایران برای شرکتهای بین المللی داریم گفت: در این قراردادها سه اصلی که برای شرکتهای نفتی خارجی مهم است - بلند مدت بودن قرارداد، سودآوری و امنیت – لحاظ شده است به همین دلیل این شرکتها در انتظار رونمایی از قراردادهای جدید هستند.
 
ماجدی با انتقاد از تحریم های صورت گرفته علیه صنعت نفت ایران گفت: با وجود اینکه ایران بیشترین ذخایز نفت و گاز جهان را دارد اما بیشترین تحریم نیز بر صنعت نفت کشور متمرکز شده است.

وی با اظهار اینکه تحریم ها نه فقط توسط غرب و امریکا بلکه توسط سایر کشورها نیز علیه صنعت نفت ایران انجام می شود یادآور شد اگر چه ایران از این وضعیت متضرر شده است اما شرکت های بین المللی نیز از این تحریم ها ضرر کرده اند.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت گفت: البته شرکت های بین المللی نفتی برای حضور مجدد در پروژه های وزارت نفت تمایل دارند اما دولت های آنها مانع می شوند.

 معاون بین‌الملل وزیر نفت تصریح کرد: نگاه جهان به ایران باید تغییر کند و ما باید به این تغییر نگاه کمک کنیم.
 
ماجدی افزود: نگاه ایران این است که توسعه میادین نفتی و گازی کشورهای منطقه را موجب افزایش امنیت در منطقه می‌داند و معتقدیم باید در شرایط آزاد تجاری هر کشوری که امکانات و شرایطش برای جذب سرمایه‌گذاری بهتر است در این زمینه موفقیت‌های بیشتری داشته باشد اما با وجود اینکه کشورهای دنیا و سازمان‌های بین‌المللی شعار تجارت آزاد می‌دهند در عمل از تجارت آزاد ایران با وجود تمامی جذابیت‌هایش جلوگیری می‌کند.
 
وی با اشاره به اینکه منبع اصلی گاز در منطقه، ایران، روسیه و قطر است اظهار داشت: اروپا به دنبال متنوع‌سازی منابع گازی خود است و شرکت‌های بسیاری در دنیا تمایل به همکاری با ایران دارند اما دولتهایشان از همکاری آنها جلوگیری می‌کند که ما با بازنگری در قراردادهای نفتی همزمان با رویکرد تعاملی ایران در عرصه سیاسی به دنبال تغییر نگاه جهان به ایران هستیم.

ماجدی با اشاره به اینکه انتقال نفت و گاز از مسیر ایران ارزن تر سایر مسیرها مانند خط لوله نوباکو است گفت: خط لوله هایی که از مسیر ایران عبور نمی کنند تنها هزینه هایی را در زمینه مطالعاتی و سرمایه گذاری تحمیل کرده اند.

وی با اعلام اینکه کشورهای همسایه برای واردات گاز از ایران به وزارت نفت مراجعه کرده اند گفت: اما هم اکنون تحریم مانع صادرات گاز ایران به سایر کشورها است.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت یادآور شد: امنیت ایران با امنیت منطقه گره خورده است؛ پس همان طور که توسعه میدانهای نفتی و گازی منطقه موجب امنیت منطقه می شود ایران نیز سهم متناسب با ذخایر خود را طالب است.

ماجدی از مذاکرات و تفاهم صورت گرفته بین ایران و گروه 1+5 در زمینه هسته ای یکی از گامهای مهم سیاسی برای رفع تحریم های صنعت نفت دانست و افزود: بازنگری در قراردادهای نفتی کشور نیز در همین راستا انجام می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار