سد هایقر در فارس با 65 درصد پیشرفت فیزیکی سال آینده به بهره برداری می رسد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ استاندار فارس گفت : این سد اکنون 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت تامین اعتبار تا سال 93 به بهره برداری می رسد.

سید محمد احمدی از مراحل اجرا و پیشرفت این طرح ابراز رضایت کرد و افزود : سد هایقر تاثیر بسزایی در توسعه زمینهای زیر دست و تامین منابع آب در این منطقه دارد.

محمد رحیمی نماینده مجری طرح سد هایقر نیز گفت: این سد از نوع بتنی غلطکی با ارتفاع 90 متر و حجم مخزن 226 میلیون متر مکعب، تامین آب آشامیدنی، صنعت و کشاورزی مناطق پایین دست طرح و جنوب استان فارس را بر عهده خواهد داشت.

رحیمی افزود: هدف از اجرای سد هایقر تنظیم جریان و ذخیره سازی آب رودخانه قبل از شور شدن، بهره گیری از آن برای بخشی از آب آشامیدنی و صنعت شهرهای علامرودشت، لامرد، مهر و مناطق متاثر از توسعه پارس جنوبی در جنوب استان فارس و قسمتی از آب کشاورزی منطقه و کنترل و ذخیره سازی سیلابها است.

وی در تشریح محل اجرا و مشخصات سد هایقر بیان کرد: سد مخزنی هایقر بر روی رودخانه فیروزآباد در تنگه ای به نام هایقر در 45 کیلومتری فیروزآباد در دست ساخت است و طبق طراحی های انجام شده، طول تاج 230 متر، عرض تاج 5 متر، تراز تاج سد یک هزار و 179 متر از سطح دریا، ارتفاع حداکثر از بستر رودخانه 77 متر، حجم مخزن در تراز نرمال 226 میلیون متر مکعب، تراز نرمان آب مخزن یک هزار و 175 متر از سطح دریا و میزان آب استحصالی در سال 110 میلیون متر مکعب است.

رحیمی با مقایسه ساختار این سد بتنی غلطکی با دیگر سدهای بتنی افزود: در سدهای کلاسیک بتنی در هر متر مکعب بیش از 250 کیلوگرم و در برخی سازه ها حتی 350 کیلوگرم سیمان بکار می رود، در صورتی که در این نوع سد به ازای هر متر مکعب حداکثر 120 تا 130 کیلوگرم سیمان به مصرف می رسد.

وی ادامه داد : علاوه بر کاهش زمان اجرا و صرفه جویی اقتصادی، مزایای زیست محیطی آن بدلیل به حداقل رسیدن گازهای حاصل از متصاعد شدن سیمان در منطقه حائز اهمیت است.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: پیشرفت ، سد ، هایقر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.