پزشکیان گفت: ۳ هزار میلیارد از رشد افزوده به مناطق روستایی و حاشیه نشین‌ها اختصاص یافته که قرار است ۵ هزار میلیارد دیگر از طرف دولت کمک شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دیشب در برنامهٔ نبض طریقت منفرد گفت: در بحث اقتصاد مقاومتی باید گفت که در حوزهٔ بهداشت و درمان به راحتی اجرا می‌شود و چون در این حوزه نیروی انسانی مجرب و دانشمند داریم و بهترین راه برگشت به قانون است. 

 وی افزود: به عنوان مثال طرح تمام وقتی پزشکان که اگر ۸۰ درصد امکاناتی که با پول مردم احداث شده باید به پزشکی که در بیمارستان دولتی به صورت تمام وقت کار می‌کند حقوق و مزدش را به وقت بدهیم. 

 اختصاص ۳ هزار میلیارد از ارزش افزوده به مناطق حاشیه نشین
دکتر پزشکیان نماینده مجلس گفت: روند بودجه امسال با نگاه مثبت دولت روند خوبی داشته و ۳ هزار میلیارد از ارزش افزوده به مناطق روستایی و حاشیه نشین اختصاص داده شده است که این‌ پول مستقیم باید به این افراد داده شود و به سیستم نیاید. 

وی افزود: قرار است ۵ هزار میلیارد دیگر از طرف دولت به عنوان کمک داده شود که این پول سرانه را اصلاح می‌کند و براساس آن می‌توانیم خرید راهبردی داشته باشیم که اگر به صورت مناسب و عادلانه پوشش داده شود فشار از روی این افراد برداشته می‌شود. 

افزایش اعتبارات یک سرمایه گذاری است
طریقت منفرد گفت: سرانهٔ سال ۹۲، ۲۴ هزار تومان بود امسال قبل از کمکی که دولت و مجلس به این بخش بکنند سرانه ۳۰ هزار تومان دیده شده بود باید بگویم دولت یازدهم توجه خاصی به بخش سلامت کرده است و هر چه اعتبارات افزایش پیدا کند سرمایه گذاری شده است. 

وی افزود: در بحث اعتبارات حدود ۱۵ هزار میلیارد به بیمه‌ها داده شد که ۸ هزار میلیارد تامین اجتماعی ۵ هزار میلیارد خدمات درمانی و ۲۵ هزار میلیارد به وزارت بهداشت تعلق گرفت. 

 روش تعیین تعرفه‌ها نادرست است
پزشکیان گفت: در شرایط فعلی روش تعیین تعرفه‌ها نادرست است و سال ۹۳ هزینه بیشتری را طلب می‌کند. 

 وی افزود: ما باید بسته خدمت را تعریف کنیم خدمت اول سلامت و پیشگیری است و سپس درمان و این خدمات براساس این پول باید صورت گیرد. 

وی ادامه داد: اگر ما نتوانیم این کار را درست انجام دهیم این پول به دست نیازمندان نمی‌رسد و پس نکتهٔ مهم مدیریت و تخصیص پول و سهم مناطق محروم است که درست داده نشده است. 

 نحوه تعرفه گذاری نادرست رشته‌های پولساز ایجاد کرده است
 طریقت منفرد گفت: در بحث تعرفه گذاری در دو دههٔ گذشته اتفاقات نامطلوبی رخ داده است رشته‌های مادر مثل داخلی و اطفال درحال انقراض هستند و نحوهٔ تعرفه گذاری نادرست رشته‌های پولساز ایجاد کرده است. 

وی افزود: قبل از تعرفه گذاری باید عدالت در تعرفه بودجه بیاوریم اگر ارزش علمی نسبی ایجاد نشود سوء مصرف‌ها خودش را نشان می‌دهد. 

وی ادامه داد: اتفاق جدی که رخ داده این است که تعرفه‌ها به ابزار و سیستم وابستگی ایجاد کنند و خرید راهبردی از وظایف اساسی بیمه است و به عهدهٔ سازمان بیمه است اما بستهٔ خدمتی در کشور ما تا به حال مشخص نشده است. 

 در تهران تعرفه‌ای برای بعضی رشته‌ها مشخص نشده است
خسرونیا نماینده نظام پزشکی گفت: عدالت در سلامت باید وجود داشته باشد اگر با این بودجه روستاییان به مراکز استان‌ها هجوم نیاورند همه راضی خواهند شد. 

 وی افزود: مشکل ما این است که در تهران تعرفه‌ای برای بعضی رشته‌ها مشخص نشده و پزشک هر عددی را که بخواهد مطالبه می‌کند. 

وی ادامه داد: تعرفه نوشته شده در سالهای اخیر وجود ندارد تا بر مبنای آن تعرفه‌ای برای بیمارستانهای دولتی و خصوصی داشته باشیم. 

بازار تعرفه‌ها‌‌ رها شده و بدون کنترل است
پزشکیان گفت: بازار تعرفه‌ها یک بازار‌‌ رها شده و بدون کنترل است یعنی پول جایی می‌رود که نباید برود یعنی یک پزشک در روستا حق خود را نمی‌گیرد و این به خاطر تعرفه‌های غلطی است که ما ایجاد کرده‌ایم. 

وی ادامه داد: جراح قلب با ۲۰۰ هزار تومان در سیستم دولتی ۳۰ میلیون تومان در می‌آورد این در حالی است که پزشکان در شهرستان‌ها حقوقشان بسیار کم است. 

 ما به پزشک‌های عمومی ظلم کردیم
 طریقت منفرد گفت: در طرح پزشک خانواده ۳۵ هزار پزشک عمومی نادیده گرفته شدند و آن‌ها به کارهای دیگر روی آورند و ما به پزشک‌های عمومی ظلم کردیم. 

وی ادامه داد: این اعداد و ارقام‌ها حرف نیست و پولش وجود دارد اگر به پزشک تمام وقت متوسط ۲۰ میلیون بدهیم به ازای هر هزار نفر ۵۰۰ میلیارد می‌شود که در این ازای ۵۰۰ میلیارد تومان دو برابر به درآمد اختصاص داده‌ایم. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار