رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در کنار این سهم ناچیز از درآمد ناخالص ملی، سرانه حوزه بهداشت و درمان نیز بسیار پایین است که فقط صرف دو بار سرماخوردگی در سال می‌شود و هزینه اعمال جراحی و تجهیزات‌گاه ده‌ها میلیون تومانی دیگر در تخصیص‌ها جایگاهی ندارند.

دکتر مصطفی مهرابی‌بهار رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در اولین نشست خبری پس از عهده دار شدن سکان مسوولیت دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، در جمع خبرنگاران رسانه‌ها، گفت: تهیه دارو و تجهیزات با شرایط فعلی بطور واقع مشکل است و چنانچه با شرایط فعلی پیش رویم، به غیرممکن می‌رسیم. 
 
وی، سهم بهداشت و درمان از درآمد ناخالص ملی را ناچیز و آسیب‌زا دانست و تصریح کرد: در بیشتر کشور‌ها، بین ۱۰ تا ۱۷درصد درآمد ناخالص ملی را هزینه سلامت می‌کنند، اما متأسفانه این رقم در کشور ما، زیر ۵/۵درصد است. 
 
دکتر مهرابی‌بهار افزود: در کنار این سهم ناچیز از درآمد ناخالص ملی، سرانه حوزه بهداشت و درمان نیز بسیار پایین است که فقط صرف دو بار سرماخوردگی در سال می‌شود و هزینه اعمال جراحی و تجهیزات‌گاه ده‌ها میلیون تومانی دیگر در تخصیص‌ها جایگاهی ندارند. 
 
هیچ سالی، رشد بودجه سلامت به اندازه میزان تورم نبوده است 
 رییس دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: بیشتر حکومت‌ها سه وظیفه عمده تأمین سلامت، امنیت و آموزش دارند اما در این میان برخی، یکی را بر دو مقوله دیگر اولویت بیشتری می‌دهند و ما به عنوان دانشگاه علوم‌پزشکی در دو مقوله سلامت و آموزش جای کار داریم که تا کنون در هیچ برنامه‌ای جزو اولویت‌های نخست نبوده است. 
 
وی ادامه داد: خداوند را شاکریم که تمامی مسوولان ارشد کشور و بویژه وزیر بهداشت، سلامت را به عنوان دغدغه اصلی و تأکید جدی مورد توجه قرار داده‌اند و در بسیاری از وزارتخانه‌ها اگر بودجه با تورم رشد کند، ممکن است مشکل نداشته باشند، اما بودجه وزارت بهداشت با پارامترهای بسیار زیادی مرتبط است که بطورمعمول در تخصیص‌ها درنظر گرفته نمی‌شود! 
 
دکتر مهرابی‌بهار با بیان اینکه «در هیچ سالی، رشد بودجه سلامت به اندازه میزان تورم نبوده است»، خاطرنشان کرد: برخی مواقع، دارو‌ها و تجهیزات جدید و گرانقیمت وارد سیستم می‌شود که پیش از این، پیش‌بینی نشده و بار زیادی را به اقتصاد درمان تحمیل می‌کند. 
 
 رییس دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد درباره واقعی شدن تعرفه‌ها، تصریح کرد: سال‌هاست که تمامی مسوولان عنوان می‌کنند که تعرفه‌های درمانی واقعی نیست اما مشخص نیست، چه زمانی قرار است واقعی شود؟! و حمله‌های غیرواقعی به جامعه پزشکی ناراحت‌کننده است و بیشتر به جامعه پزشکی ظلم شده نه اینکه جامعه پزشکی به مردم ظلم کند! 

پایین‌ترین تعرفه‌ها را در کشورهای منطقه داریم 
 این استاد گروه جراحی عمومی، اعلام کرد: ۸۵درصد اعمال جراحی جامعه پزشکی در بخش دولتی انجام می‌شود و پایین‌ترین تعرفه‌ها را در کشورهای منطقه داریم، در حالی که جزو بالا‌ترین ارایه‌دهندگان خدمات بهداشتی – درمانی با کیفیت هستیم و معلوم نیست این روند تا چه زمانی قرار است ادامه پیدا کند؟! 
 
 دکتر مهرابی‌بهار با بیان اینکه «دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت با دو چالش عمده بهداشت و درمان که بسیار پرهزینه و پرسر و صدا‌تر نسبت به مقوله‌های آموزش و پژوهش هستند، مواجهند»، گفت: این دو موضوع حساس و چالش‌ بزرگ بطور معمول دو هدف آموزش و پژوهش را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. 
 
وی اظهار کرد: با اشاره به فعالیت ۷۵۰عضو هیأت علمی، ۲۲هزار کارمند در رده‌های مختلف و آموزش ۷هزار و ۵۰۰فراگیر در مقاطع مختلف کاردانی تا فلو و فوق‌تخصص، اظهار کرد: حوزه زیرپوشش علوم پزشکی مشهد حدود ۵میلیون نفر جمعیت و بطور تقریبی ۲۰میلیون مسافر در تردد را باید سرویس می‌دهد و ماهانه ۵هزار مراجعه به اورژانس و انجام ۱۶هزار عمل جراحی را پوشش می‌دهیم که بسیار سنگین است. 
 
توزیع عادلانه خدمات سلامت با تأکید بر نقاط محروم از برنامه‌های دانشگاه 
 اولویت‌هایی که دکتر مهرابی‌بهار در بخش ارتقای سلامت و افزایش رفاه اجتماعی مردم به آن اشاره کرد، توزیع عادلانه خدمات سلامت در حوزه زیرپوشش با تأکید بر نقاط محروم و حاشیه شهر‌ها، اولویت بخشی به بهداشت و پیشگیری نسبت به درمان و فراهم آوردن امکانات مناسب برای ارتقای خدمات درمانی بود اما در حوزه دانشجویی و هیأت علمی، ایجاد همگرایی، همدلی و صمیمیت در فضای عمومی دانشگاه، ایجاد فضای نقد دلسوزانه و تقویت انگیزه و روحیه دانش طلبی و پژوهشی در دانشجویان، اعضای هیأت علمی و تعهد کاری در فضای صمیمانه در بین کارکنان، ایجاد فضایی آرام و بانشاط در حوزه دانشجویی به منظور تربیت دانشجویان خلاق، مبتکر و مسوولیت‌پذیر برای اداره کشور بویژه در حوزه بهداشت و درمان، تعامل مثبت و سازنده با سازمان‌های خارج دانشگاه که به هر شکلی با سلامت مرتبط هستند، مشارکت حداکثری اعضای هیأت علمی، عدالت‌محوری در تعامل با تشکل‌های مختلف دانشجویی و... از اولویت‌های دانشگاه محسوب می‌شوند. 
 
رییس دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد درباره اولویت‌های حوزه آموزش و پژوهش نیز گفت: ارتقای نظام آموزشی دانشگاه با بکارگیری روش‌های نوین آموزشی، توسعه تحصیلات تکمیلی دانشگاه مطابق با نیازهای روز جامعه، انجام پژوهش‌های کاربردی برای ارتقای سطح خدمات درمانی، محور قرار دادن سلامت در فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی و بهره‌مندی از فناوری‌های جدید در رشته‌های مختلف 
 
دکتر مهرابی‌بهار تأکید کرد: تمام توان خود را بکار می‌گیریم که در میان دانشگاه‌های تیپ یک کشور به جایگاه واقعی خود دست یابیم و از رسانه‌ها انتظار داریم که در ارتقای نظام سلامت به خدمتگزاران خود یاری برسانند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار