به گزارش حوزه سینما
باشگاه خبرنگاران؛ زن جوان با چهرهای عصبی و رنگ پریده در خانهای درهم وبرهم که خبر از خانه تکانی معمول شب عید همراه با آشفتگی ذهنی ساکنانش میدهد- قدم میزند وبا خواهرش حرف میزند.
اما انگار نه انگار که حرفهای اورا میشنود، بلکه همچون روحی سرگردان در خانه میچرخد.
بالاخره مژده طاقت نمیآورد ودست خواهرش رامیگیرد وبه داخل حمام میبرد. خواهر متعجب مانده که این جا چه جایی است برای درد دل کردن خواهرانه! غافل از اینکه حمام فقط یه گوشه آرام ومخفی برای گفتن راز دل مژده نیستف بلکه لوکیشنی چند منظوره وکارکردی برای عمق بخشیدن به آسیب دیدگی روحی اوست.
جواب کلیدی مژده به خواهرش که میپرسد چرا دوباره به مرتضی مشکوک شده وشب عیدی زندگی را به کام خودش، مرتضی وپسرکشان تلخ کرده؟ یک جمله کوتاه وتکان دهنده است:" بوی اونو میده!"
" جملهای که به گفته نویسنده – کارگردان از خلال تجربه واقعی یکزند وارد قصه شده" با گفتن این جمله انگار مژده بار سنگینی را از دوش بر زمین گذاشته، خود را در آغوش خواهرش رها میکند؛ همان جا در حمام در حالی که روی لبه وان نشسته ودر وضعیتی حقیرانه از هواکش حمام به صداهای واحد دیوار به دیوار گوش میدهد که آرایشگاه سیمین است.
در واقع حمام مکانی است از خلال آن همچون یک روح سرگردان همه آنجا را نمیبیند اما حس میکند.
در ذهنش هجوم میآورند ودروغهای روح انگیز- که به عنوان کارگر روزمزد چند ساعتی بین دوخانه رفتوآمد دارد- تنها شاید بتواند چند روز این آتش را زیر خاکستر پنهان کند، نه بیشتر.
این سکانس برجسته از "چهارشنبه سوری" نمونهای از سکانسهای چند لایه فیلم است که در عین افشاگری مستقیم شخصیت و چینشی پیچیده از روابط، لایههای نادیده شخصیتها و رنجهای درونی شان را به مدد مولفههای تصویری قابل درک و دیدنی میکند.
منبع : سحر آزاد/ مجله فیلم نگارانتهای پیام/ اس