معلم کوچک‌ترین مدرسه جهان گفت: بعد از رسانه‌ای شدن مدرسه کالو امکانات ما بهتر شد و هم‌اکنون می‌توانم بگویم با مدرسه‌های شهر رقابت می‌کنیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، سایت دانش روز نوشت: شعرانی متولد 28 مرداد 1365 در بندر دیر( استان بوشهر) است. وی در سال 85 به  عنوان نیروی سرباز معلم به روستای جمال آباد کالو 25 کیلومتری بندر دیر فرستاده شد.

شهرت این مدرسه در دنیا و اینکه کالو چگونه به عنوان کوچکترین مدرسه در سطح جهان شناخته شد موضوع گفتگویی ای است که در ادامه به آن می پردازیم.

 

* مدرسه کالو کوچکترین مدرسه جهان برای نخستین بار چگونه به شهرت رسید؟


 من تقریبا 6 سال پیش همزمان با اینکه به عنوان معلم به مدرسه کالو رفتم اتفاقات مدرسه را در داخل وبلاگ دیر تَش‌ باد که ساخته بودم می نوشتم. آن زمان کامران نجف زاده وبلاگ مرا دیده بود و کامنت گذاشته بود که از مدرسه ما گزارش تهیه کنند. مدرسه ای ساده یک اتاق داشتیم که 4 دانش آموز در آن تحصیل می کردند. وقتی گزارش از مدرسه کالو تهیه شد و خبر مدرسه ما رسانه ای شد لقب کوچکترین مدرسه جهان را به آن دادند.

 

* چگونه تصمیم گرفتید برای مدرسه وبلاگ بسازید و با آن امکانات چطور این کار را انجام دادید؟


من آن زمان در یک شرکت در شهرستان دیرکه با کالو فاصله داشت بعد از ظهر کار می کردم و چون از نوجوانی خاطرات نویسندگان را می خواندم سال اول سرباز معلمی اتفاقات مدرسه را در داخل دفتر یادداشت می کردم اما سال دوم تصمیم گرفتم در محل کارم یک وبلاگ درست کنم و خاطرات بزرگ و کوچک مدرسه ام را صرف علاقه در وبلاگ می نوشتم.

 

* بعد از آن کمک خاصی به مدرسه نشد؟


آقای سعادتمند خیر بوشهری آن زمان مدرسه ساخت. شرکت نفت حمایت کرد. در کنار مدرسه پارک ساخته شد. به دستور رئیس جمهور وقت (آقای احمدی نژاد) جاده های روستا آسفالت شد. آب و برق و تلفن به آن روستا آمد و بعد ها هم یک موزه در کنار مدرسه به صورت یک اتاق ساخته شد که وقتی کالو در سطح جهان شهرت یافت نامه هایی که از سراسر دنیا برای ما ارسال می شد آنجا نگه داری می کنم.

 

* چگونه مدرسه کالو در سطح جهان مشهور شد؟

یک ایرانی که در استرالیا زندگی کرده بود وبلاگ مرا دیده و مطالب آن را که در نظرش جالب بوده به انگلیسی ترجمه کرده و در دویچه وله  نیز به مدرسه کالو پرداخته شد و با وجودی که خودم روزی فکر نمی کردم مدرسه کالو مطرح شود توسط دویچه وله آلمان به عنوان دومین وبلاگ‌ نویس برتر دنیا (2008) و در سال 87 از سوی رادیو ایران، به عنوان سربلندترین چهره ایران، برگزیده شدم.

 

* امکانات مدرسه شما چگونه است؟

بعد از رسانه ای شدن مدرسه کالو امکانات ما بهتر شد و هم اکنون می توانم بگویم با مدرسه های شهر رقابت می کنیم. من درباره مدرسه کالو 2 کتاب نوشتم 1- قصه کوچکترین مدرسه دنیا که به چاپ ششم رسیده و 2- مدرسه کالو که چاپ اول آنست و منادی تربیت آموزش و پرورش چاپ آن را بر عهده دارد. من از فروش کتاب خودم و کمک های مردم موزه کوچکی کنار مدرسه ساختم. همچنین مستندی از مدرسه کالو به نام مدرسه کوچک، آرزوهای بزرگ ساخته شد.

 

* مدرسه کالو اکنون در سال 92 چند دانش آموز دارد؟

دانش آموزان آن زمان هم اکنون مقطع متوسطه هستند، اما امسال یک دانش آموز دختر که در پایه دوم ابتدایی درس می خواند دارم.

توریست های خارجی که به مدرسه کالو می آیند متعجبند از اینکه آموزش و پرورش در ایران برای 1 نفر هم امکان تحصیل فراهم می کند. مدرسه ای کالو با کمترین بودجه ای ایران را به دنیا معرفی کرد.

 

* زنگ ورزش هم دارید؟

بله به هر حال مدرسه کالو مثل دیگر مدارس زنگ ورزش دارد حتی با 1 دانش آموز

 

* شیوه تنبیه بدنی شما به چه صورت است؟

من با تنبیه بدنی دانش آموزان مخالفم زیرا معلم باید ابهت داشته باشد نه اینکه او را ضعیف کنیم و به این واسطه تنبیه بدنی معلمین رسانه ای شوند چرا که معلم نیازی به رسانه ای شدن ندارد.

 

* سبد کالا به شما تعلق گرفت؟

بله

 

* یارانه می گیرید؟

بله

 

* بچه های شما کجا درس می خوانند؟

من یکساله ازدواج کرده ام و بچه ندارم

 

* شما کجا و چطوری درس خواندید؟

از ابتدایی تا دبیرستان در بندر دیر درس خواندم. بندر دیر 180 کیلومتر با بوشهر فاصله دارد و بزرگترین بندرصیادی کشور است. من تحصیلات دانشگاهی را در دانشگاه آزاد بوشهر و در رشته مدیریت آموزش و پرورش به اتمام رساندم.

 

* حقوق شما با سایر معلمین متفاوت است؟

شاید کمتر باشد در جریان این موضوع نیستم.

 

* با این شهرت برنامه ای برای حضور در انتخابات شورای شهر، یا حتی مجلس دارید؟

پیشنهاداتی بود اما به سیاست علاقه ای ندارم چون موقعیت اجتماعی خود و خانواده ام آنقدر خوب است که نفر اول شورای شهر می شدم.

من در یک خانواده 9 نفره که 6 نفر آن در آموزش و پرورش هستند به دنیا آمده ام و به تبع آن در بوشهر موقعیت اجتماعی خوبی را شکر خدا داریم.

 

* انتظار شما از دولت تدبیر و امید چیست؟

برای خودم هیچ چیزی نمی خواهم اما می خواهم به آموزش و پرورش بیشتر پرداخته شود و اشتغال به روستاها بیاید و جوانان در داخل روستا به کار مشغول باشند نه مجبور به مهاجرت به کلان شهرها شوند.

 

در پایان شایان ذکر است که عبدالمحمد شعرانی به انتخاب روزنامه همشهری جزء 7 قهرمان اجتماعی سال 86 کشور شناخته شد.

او در جواب فرن تقی زاده  یکی از گویندگان و عوامل شبکه خبری «بی.بی.سی» فارسی، که از طریق ارسال یک ایمیل به عبدالمحمد شعرانی از وی می‌خواهد در یکی از برنامه‌ های این شبکه خبری فارسی که درباره وبلاگ نویسی است، شرکت کند؛ با رد این درخواست، در این برنامه شرکت نمی‌کند و می‌گوید که وی متعلق به ایران است و برای این کشور زحمت می‌کشد و نمی‌خواهد ابزار رسانه‌ای هم چون «بی.بی.سی» فارسی باشد.

گزارش مدرسه او در اخبار 20:30 آن زمان پخش شد و باعث شد این مدرسه به شهرت برسد، گزارشی که بعدها کامران نجف زاده آن را ماندگارترین گزارش خود دانست.

وی همه ساله نمایشگاه هنری عکس در ایام نوروز با موضوع کوچکترین مدرسه دنیا در مدرسه کالو بر‌گزار می‌کند که مورد بازدید مسافران گردشگران زیادی قرار می‌گیرد.
برچسب ها: معلم ، کالو ، کوچکترین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.