جمهوری اسلامی ایران معتقد است ایجاد اختیارات در خصوص فعالیت های مرتبط با حاکمیت قانون در جوامع خارج شده از بحران باید همسو با اصول و اهداف منشور ملل متحد و مفاد حقوق بین الملل از جمله تمامیت ارضی، احترام به اصل برابری و مداخله نکردن در امور داخلی کشورها صورت گیرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، نماینده کشورمان در سازمان ملل در نشست شورای امنیت با اشاره به حادثه تروریستی اخیر بیروت گفت: این اقدامات سلسله وار تروریستی و هدف قرار دادن جان و مال افراد بی گناه، با نیت اختلاف و تفرقه انگیزی میان مردمسلمان منطقه صورت می گيرد.

محمد خزاعی ضمن ابلاغ تسلیت دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران به دولت لبنان و بازماندگان قربانیان این اقدام شوم گفت: این حادثه به ویژه با قصد ضربه زدن به فضای مثبتی که امروزه به واسطه تشکیل دولت فراجناحی در لبنان بوجود آمده، رخ داده است.

وی همچنین از جامعه جهانی و به طور مشخص شورای امنیت سازمان ملل خواست در اقدامات عملی ضد موج جدید خشونت و افراطی گری از هیچ کوششی فروگذار نکنند.

نماینده کشورمان در سازمان ملل افزود: امروز بسیاری از نمایندگان حاضر در جلسه در کمال تعجب شنیدند که نماینده رژیم صهیونیستی، دولت جمهوری اسلامی ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرد اما آنچه مایه شگفتی است، شنیدن این اتهامات ناروا از زبان نماینده رژیمی است که بطور گسترده حقوق ساکنین سرزمین فلسطین را نقض و پایمال می کند.

وی گفت: غیرانسانی بودن سیاست های این رژیم ضد مردم فلسطین به حدی است که به غیر از عبارت حکومت آپارتاید، واژه دیگری نمی توان در توصیف آن بکار برد.

خزاعی با اشاره به اینکه سردمداران رژیم صهیونیستی این رویه تبعیض نژادی و آپارتاید را هم اکنون ضد اعراب ساکن سرزمین های اشغالی و در محدوده این رژیم جعلی بکار می برند، گفت: فلسطینی های ساکن آن مناطق با محدودیت های بی شمار، از جمله ممانعت از سکونت در مناطقی خاص تحت عنوان شهرک های یهودی نشین، کنترل هویتی، ایست و بازرسی، محدودیت تردد به دلیل وجود دیوارهای نژادپرستانه حائل، ممانعت از حق دسترسی به بهداشت و همچنین حضور در سرزمین آبا و اجدادی خود روبرو هستند.

وی با اشاره به اینکه در سالهای متمادی گذشته، نزدیک به دو میلیون نفر از ساکنان نوار غزه، تحت شدیدترین محاصره ها قرار داشته اند و حتی حق دسترسی به مایحتاج اولیه از آنها سلب شده است، گفت: به میزان کمتری این محدودیت، ضد ساکنان کرانه باختری نیز از سوی رژیم صهیونیستی اعمال شده و همه این اقدامات غیرقانونی، نشات گرفته از نادیده گرفتن حق تعیین سرنوشت بعنوان حق اولیه فلسطینی ها از سوی اسرائیل است.

نماینده کشورمان در سازمان ملل در بخش دیگری از این نشست شورای امنیت با مهم خواندن موضوع حاکمیت قانون، فرآیند حفظ صلح را از جمله دستاوردهای شاخص سازمان ملل در مدیریت بحران و پاسداری از صلح و ثبات وکمک به حصول توسعه سیاسی و اقتصادی پایدار دانست و گفت: در حال حاضر نوزده نمایندگی میدانی سازمان ملل با سازوکارهای مرتبط با حاکمیت قانون در نقاط مختلف جهان فعالیت می کنند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران معتقد است ایجاد اختیارات در خصوص فعالیت های مرتبط با حاکمیت قانون در جوامع خارج شده از بحران باید همسو با اصول و اهداف منشور ملل متحد و مفاد حقوق بین الملل از جمله تمامیت ارضی، احترام به اصل برابری و مداخله نکردن در امور داخلی کشورها صورت گیرد.

خزاعی با اشاره به اینکه کشورهای خارج شده از بحران، همزمان با شروع روند دشوار بازسازی داخلی و ایجاد بهبود موثر در وضعیت اقتصادی و اجتماعی خود، انتظار مشارکت در این فرایند را داشته اند، گفت: افزون بر این، ظرفیت سازی ملی و تقویت دانش و مهارت ملی در زمینه حاکمیت قانون مستلزم رعایت انتظار مشارکت ملی در سطح کشورهاست که باید بصورت نمادی از واقعیت و نه امری انتزاعی در این کشورها به ظهور برسد.
سفیر و نماینده کشورمان درسازمان ملل با اشاره به اقدامات صورت گرفته ی برخی کارکنان سازمان ملل در عملیات حفظ صلح گفت: ارتقاء حاکمیت قانون، نیازمند اتخاذ رویه ای است که بر اساس آن افراد وابسته به این سازمان در برابر هرگونه عمل مجرمانه پاسخگو باشند.

خزاعی در پایان به پیشرفتهای مطلوبی که در زمینه لغو مصونیت در قبال ارتکاب اعمال مجرمانه حاصل شده نیز اشاره و تاکید کرد: اتخاذ تدابیر سختگیرانه در این زمینه، اعتبار ماموریت های حفظ صلح سازمان ملل را ارتقاء خواهد بخشید.

انتهای پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار