نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در حوزه علوم و فنون نیز پیشرو است که از جمله آن می توان به علوم و فنون زیردریایی ها و شناخت اقیانوس ها اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار  دانشگاهی باشگاه خبرنگاران :حبیب الله سیاری در دومین همایش علوم و فنون دریایی که در سالن همايشهاي وزارت نيرو برگزار شد طي سخنراني با تأکید بر اینکه ایران منافع متعددی از دریا دارد ولی نسبت به آن غفلت شده است،گفت : استفاده از دریا به لحاظ تجارت از طریق حمل و نقل دریایی، توسعه روابط با ملتها و کشورهای دنیا، استفاده از دریا برای اعمال قدرت، استفاده از دریا در حوزه انرژی دریایی و ایجاد مزارع دریایی برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است.

وي افزود : 8معبر اساسی در دریا وجود دارد که از این تعداد 4معبر آن در اقیانوس هند قرار دارد و ایران نیز در شمال اقیانوس هند واقع شده است.

سياري تصريح کرد : ایران در مجاورت سه معبر دریایی مهم خلیج فارس، دریای عمان و منطقه مکران قرار دارد که 15 درصد همسایه های آن مرز زمینی و 37درصد همسایه های آن مرز آبی دارند ضمن آنکه یک سوم از حمل و نقل دریایی کشور از طریق اقیانوس هند صورت می گیرد.

وي در ادامه گفت : علاوه براین ایران بر منبع انرژی دریایی در خلیج فارس تسلط دارد به گونه ای که 17میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز، 10میلیون بشکه نفت از تنگه مالاکا و سه میلیون بشکه نفت از تنگه باب المندب عبور می کند.

سياري با بیان اینکه 63درصد مرزهای ایران زمینی و 37درصد مرزهای کشور دریای است،اظهار داشت : این درحالی است که 93درصد از صادرات و 13درصد از واردات ازطریق 37درصد مرز آبی انجام می گیرد.

سياري با بیان اینکه تهدیدات در حوزه ژئوپلتیک در خلیج عدن، تنگه مالاکا و اقیانوس اطلس متمرکز است اظهار داشت : با تمهیداتی که در این زمینه اندیشیده شد امروزه امنیت مرزهای آبی برای کشور فراهم شده است.همچنين نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در حوزه علوم و فنون نیز پیشرو است که از جمله آن می توان به علوم و فنون زیردریایی ها و شناخت اقیانوس ها اشاره کرد.

وي خاطرنشان کرد : ایران به دلیل وابستگی 90درصدی تجارت خارجی به دریا و دارا بودن مرزهای آبی با کشورهای همسایه به عنوان کشور دریایی توصیف می شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: علوم ، فنون ، انرژی ، حوزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار