رییس موسسه ملی اقیانوس شناسی ایران از ایجاد نخستین مرکز منطقه ای اقیانوس شناسی جهان با عنوان «مرکز منطقه ای اقیانوس شناسی غرب آسیا » در ایران خبرداد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، وحید چگینیˈ در نخستین همایش ملی سامانه های هوشمند دریایی در دانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهان افزود: جمهوری اسلامی ایران در چهار سال گذشته پیشنهاد ایجاد این مرکز را به یونسکو ارائه کرده بود که پس از طی سه مرحله، سرانجام هفته گذشته در نشست عمومی یونسکو به تصویب رسید.

وی با اشاره به اینکه این مرکز کشورهای غرب آسیا بویژه کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان را پوشش می دهد، اظهار امیدواری کرد: در این مرکز گام مهمی برای گسترش علوم و فنون دریایی در منطقه توسط ایران برداشته شود.
وی با بیان اینکه ایران جزو کشورهای پیشرو در منطقه در زمینه علوم و فنون دریایی است، ادامه داد: ما همچنین پیشنهادی برای ایجاد پایگاه دائمی در قطب جنوب به هیات دولت ارائه کرده ایم.
رییس موسسه ملی اقیانوس شناسی ایران با اشاره به اینکه این پیشنهاد سال گذشته در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تصویب رسید، افزود: امیدواریم این پیشنهاد در هیات دولت نیز تصویب شود تا ایران نیز در جنوبگان حضور داشته باشد.
وی گفت: با این فعالیت ها و اجرای این برنامه ها ایران می تواند تا سال 1404 رتبه اول در منطقه را در حوزه اقیانوس شناسی کسب کند.
چگینی با بیان اینکه اقیانوس شناسی به شاخه های متعدد علوم زیستی، علوم غیر زیستی، انسانی و مهندسی تقسیم می شود، ادامه داد: این علم به شناخت و مطالعه همه پیکرهای آبی اقیانوس و دریا می پردازد.
وی با تاکید بر اینکه اقیانوس ها و دریاها برای همه کشورها راهبردی است، تصریح کرد: بیشترین خطری که کشورها را تهدید می کند از طریق دریاهاست زیرا بزرگترین لشکرکشی ها از طریق دریاها صورت می گیرد.
رییس موسسه ملی اقیانوس شناسی ایران با اشاره به کاربرد تجهیزات اندازه گیری هوشمند در اقیانوس شناسی اظهار کرد: لازم است که کشور ایران درباره این مسائل سرمایه گذاری کند/س.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.