آزاده حداد برای حضور در بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر سه قطعه مدرن برای گیتار کلاسیک را در نظر گرفته و سهراب بابکي راد سوناتی برای فلوت اثری از هانری دوتیو را اجرا مي‌کند.

به گزارش حوزه موسیقی باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد خبري بيست و نهمين جشنوار بين المللي موسيقي فجر، آزاده حداد نوازنده گیتار کلاسیک،‌  از سال 1385 نوازندگی گیتار را آغاز کرده  و سال 1384 وارد دانشگاه شد و مدرک لیسانسش را در رشته موسیقی با ساز تخصصی گیتار اخذ کرد . محمد سریر،‌ امیر اشرف آریان پور،‌ فرزین تهرانیان،‌ حسن ریاحی و محمد مقدسی از استادان او  بوده​اند. حداد امسال در بخش استعدادهای درخشان در جشنواره موسیقی فجر به اجرای برنامه می‌پردازد.
 
این نوازنده درباره اجرایش در جشنواره موسیقی فجر گفت: در جشنواره موسیقی فجر سه قطعه مدرن برای گیتار کلاسیک را برگزیده​ام. «رویاها» اثر ایوانف کرامسکوی،‌ بخش چهارم یکی از سوئیت‌های نیکیتا کوشکین و یک «بالاد»‌ را می نوازم.
 
 
 
حداد درباره قطعه «بالاد» گفت: برای برخی از قطعه‌های​سازی و آوازی عاشقانه را از قدیم «بالاد» نامیده‌اند.
 
 
 
وی درباره تمرین‌هایش برای اجرایی قدرتمند در جشنواره گفت: از سه ماه پیش مشخص شد که در جشنواره امسال زمانی را برای اجرا به من اختصاص داده‌اند. من هم این رپرتوار را برای اجرا انتخاب کردم.
 
این نوازنده گیتار در باره مخاطبان جشنواره و امکان حضور در جشنواره،‌ اظهار کرد: برای نوازندگی گیتار کلاسیک چندان تفاوتی بین مخاطبان وجود ندارد،‌ زیرا محدوده این مخاطبان مشخص است.
 
وی ادامه داد: بودن در جشنواره و داشتن امکان برگزاری یک اجرا،‌ خودش اتفاق خوبی است. شما برای اجرا در جشنواره نیازی به پیگیری مسائل مربوط به اخذ مجوز و امور مربوط به سالن را ندارید.
 
حداد تاکید کرد: در چنین وضعیتی،‌ نوازنده بیشتر وقت خود را به تمرین کردن و تمرکز بر روی اجرا اختصاص می‌دهد.
 
حداد فردا سه‌شنبه 29 بهمن ساعت 15:30 در سالن رودکي به صحنه مي​رود.
 
سهراب بابکی​راد نيز از ديگر نوازندگاني است که فردا در بخش استعدادهاي درخشان هنرنمايي مي​کند. او بادو نوازی فلوت و پیانو در این بخش شرکت می‌کند.
 
بابکي‌راد با بیان اینکه تا کنون در هیچ جشنواره​ای حضور نداشته، ادامه داد: برای شرکت در بخش استعدادهای درخشان از طریق استادم خانم دکتر آذين موحد به جشنواره امسال معرفی شدم و اولین تجربه حضور در جشنواره را خواهم داشت.
 
وی اظهار کرد: قطعات منتخب  برای اجرا در جشنواره بین المللی فجر بر اساس نوع تعلیم و تربیت و راهنمایی​های دکتر موحد که تسلط کامل از لحاظ حسی و موزیکالیته برنواختن قطعات دشوار و سخت مثل قطعات فرانسوی و باخ را دارند، انتخاب شده است.
 
بابکی راد گفت: یکی از قطعات بنامسیرینكس (syrinx) اثر دبوسی و قطعه​ای امپرسیونیسم بوده که برای فلوت سولو نوشته شده و بدون همراهی پیانو اجرا می​شود که از نظر درک موسیقیایی و مو زیکالیته  نحوه اجرای این قطعه بسیار مهم است.
 
وی اضافه کرد: این قطعه طولانی نبوده و از نظر تکنیکی نیز عجیب نیست  ولی از نظر اجرایی بسیار مهم و سخت است بطوری که هنگام اجرا باید نوازنده از نظر حس موزیسیایی به آن حس و حال رسیده باشد.
 
این نوازنده فلوت ادامه داد: قطعه دومی که انتخاب کرده​ام بنام سونات اثر باخ است که برای فلوت پیانو در گام سمینورنوشته شده که همانطور که میدانید آثار باخ اوج هنر موسیقی اروپاست و نوازندگی قطعات باخ کار بسیار دشواری است ولی با توجه به تخصص استادم دکتر موحد در نوازندگی این قطعات تلاش بسیاری برای آموزش و نواختن آن کرده​ام.
 
وی اظهار کرد: قطعه بعدی سوناتین برای فلوت اثری از هانری دوتیو بزرگترین هنرمند موسیقی کلاسیک معاصر فرانسه است انتخاب شده که این قطعه نیز از نظر تکنیکی بسیار دشوار  است که  مهرداد غلامی برای اولین بار قطعات این هنرمند معاصر را اجرا و آنرا به مردم شناساند.
 
بابکی​راد با اشاره به اینکه دوتیو این قطعه را برای کنکور فلوت رامپال نوشته که از سخت​ترین کنکور‌های فلوت دنیا است و همچنین این قطعه جزو قطعات امتحانی ورودی کنسرواتورCNSM  پاریس نیز هست، افزود: این قطعه دوتیو هم از نظر تکنیکی برای فلوت و پیانو دشوار است و هم از نظر هماهنگی این دو بسیار مشکل است.
 
وی خاطرنشان کرد: در اجرای این قطعات  فراز فروزنده  پیانیست برجسته و رسمی انجمن فلوت ایران به دلیل مهارت خیلی بالای وی در نوازندگی و درک خیلی عمیقشان از آکومپانیمان من را همراهی خواهد کرد.
 
وی تاکید کرد: با توجه به رپراتوار و قطعاتی که از سایر شرکت کنندگان در بخش استعدادهای درخشان جشنواره اطلاع دارم در این بخش قطعات خیلی خوش‌سلیقه انتخاب شده​اند و می‌توان گفت قطعات انتخابی با حفظ  جنبه حرفه‌ایی و آکادمیک خود خواهند توانست نظر علاقمندان به موسیقی را جلب کنند.
 
این نوازنده فلوت ادامه داد: به نظر می رسد جشنواره فجر امسال اصولی‌تر و با برنامه‌های متنوع و گروه‌ها و قطعات بهتر و حرفه‌ای‌تر نسبت به سالهای قبل برگزار خواهد شد.
 
بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر تا یکم اسفند ادامه دارد.


انتهای پیام/
برچسب ها: جشنواره ، موسیقی ، فجر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار