گردهمایی بین المللی علوم زمین و توسعه پایدار با هدف بررسی مخاطرات زمین شناختی و ایجاد هماهنگی و تعامل بیشتر محیط زیست و منابع طبیعی با فعالیت های زمین شناسی ، اکتشافی و معدنی صبح امروز در محل سالن دانشگاه آزاد اسلامی ساری آغاز شد.

به گزارش خبر نگار باشگاه خبرنگاران ساری ؛ در این گردهمایی 53مقاله در زمینه علوم زمین و معدنی مازندران به صورت سخنرانی و 50 مقاله به صورت پوستر در مدت دو روز ارایه می شود.

وجود زمین لغزشی ، سیل و بحران های مختلف دیگر از جمله پیشروی آب دریای خزر و آتش فشان قله دماوند به عنوان مخاطرات زمین شناختی مازندران با حضور متخصصان واندیشمندان مورد بررسی قرار می گیرد.

وجود دو گسل اصلی شمال البرز و خزر در استان های شمالی هم از دیدگاه فعالیت های زمین ساختی و مخاطرات زمین شناختی و فعالیت های اکتشافی حائز اهمیت است.

مهرزاد قنبر زاده رییس مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی کاسپین خاوری با اشاره به به ویژگی خاص استان مازندران ،گفت:رشته کوه البرز دارای هر سه ساختار سنگ شناختی ، سنگ آذرین ، رسوبی و دگرگونی است که این مساله منشا شناسایی ظرفیت یابی معدنی است.

وی افزود بر این اساس سازمان زمین شناسی حوزه اکتشافی چالوس -گرگان را به عنوان یکی از حوزه های اصلی کشور تعریف کرده است.

وی با اشاره به پدیده های مختلف جغرافیایی که منشا ایجاد آنها فرایندهای مختلف زمین شناسی است ، گفت چشمه باداب سورت ، یخچال علم کوه ، دریاچه ولشت ، شورمست ، آبشارهای مختلف ، قله زیبای دماوند، به عنوان مرتفع ترین نقطه ارتفاعی کشور و دریای زیبای مازندران و تالاب میانکاله از دیدگاه های مختلف زمین شناسی و ژئو توریستی حائز اهمیت است.

وی همچنین از دریای خزر به عنوان یکی از پدیده های منحصر به فرد برای استان های شمالی یاد کرد و افزود : از دیدگاه توسعه پایدار جهت شناسایی منابع و مخاطرات دریایی و سواحل و مدیریت توسعه ای شهرهای ساحلی نیز بسیار مهم و ضروری است.

قنبر زاده با اشاره به اهمیت دیدگاه مطالعات علوم زمین از دیدگاه زمین شناسی و معدنی استان مازندران ، گفت : نقش نهادها و دستگاه های دولتی مانند منابع طبیعی و محیط زیست در رسیدن به توسعه پایدار استان های شمالی بسیار مهم است.
/انتهای پیام
برچسب ها: آغا ، گردهمایی ، توسعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.