اختلالی که حرکات فک را نامنظم می‌کند

زمانی که بیمار دهان خود را باز می‌کند ممکن است فک وی توأم با درد، انحراف نیز داشته باشد ،این ضایعه از جمله ضایعات مفصل گیجگاهی فکی می‌تواند باشد.

اکبر فاضل عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران درگفتگوبا خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: مفصل گیجگاهی فک، در مفاصل بدن منحصر به فرد است و ممکن است در هنگام اختلال با صدا همراه باشد.

وی درخصوص وظایف مفصل فک گفت: صحبت کردن، جویدن، تنفس، علم بلع می توانند از وظایف فک باشند. فک، مفصلی است که از دو قسمت فک بالا یا ثابت و فک پائین یا متحرک و چرخشی تشکیل شده است.

این مفصل دو حفره استخوانی به شکل گنبدی یا کاسه‌ای در فک بالا و کروی و برجسته در فک پائین دارد.

وی ادامه داد: حفره کروی درحفره گنبدی واقع بوده که بین این دو حفره یک دیسک وجود دارد که حرکات مفصل را آسان و راحت می‌کند. اگر این دیسک در باز و بسته شدن دهان اختلال ایجاد کند ممکن است دیسک پاره شده یا در برود که به این حالات ضایعات مفصلی گفته می‌شود.

فاضل گفت: زمانی که مفصل حرکت می‌کند یعنی جابه جایی دیسک روی مفصل به سمت مدام و جلو یا به سمت عقب که در این صورت دیسک جلوی کندیل یا پشت کندیل جمع شده که هر کدام در حرکات مختلف صدا‌های متفاوتی دارند که به این حالات به هم خوردگی مفصلی می‌گویند.

در فک ضایعات تروماتیک یا ضایعات ضربه‌ای بر اثر تصادف یا به دلیل بیماری‌های سیسمتیک مانند آرتوریت ممکن است به وجود آید که دراین صورت حرکات فک نامنظم شده و مفصل از بین می رود.

وی اظهار داشت: ممکن است بیمار زمانی که دهان خود را بازمی‌کند توأم با درد یا انحراف باشد یعنی به درستی دهان، در خط قرنیه باز نشود در نتیجه دیسک اجازه نمی‌دهد فک در مسیر مستقیم باز و بسته شود.

در بعضی مواقع به دلیل ضایعات تومورال، تومورهایی در مفصل بیمار ایجاد شده با فک بیمار به دلیل عفونت بسته شده وباز نمی‌گردد که به این حالت ترمیموس گفته می‌شود.

وی در پایان گفت: هر کدام از ضایعات باتشخیص وضعیت و تغییرات داخلی مفصل و رادیو گرافی توسط پزشک متخصص قابل درمان هستند.

همچنین اگر در گرفتگی‌های عضلانی احتیاج به ریلکسیشن یا آزاد شدن عضلات باشد باید به صورت گرم و چرخشی ماساژ انجام گرفته و به بهبود فک کمک کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: فک ، مفاصل ، تنفس ، چرخش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار