کرمانشاه/

دندان کنده شده تان را خودتان سر جایش بگذارید!

مدرس و کارشناس امداد و نجات هلال احمر استان کرمانشاه گفت: افراد به هنگام کنده شدن دندانشان بر اثر ضربه به فک، خودشان می‌توانند دندان را برداشته، تمیز کرده و سر جایش بگذارند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،شهریار نوری الاصل، با بیان اینکه عمده آسیب‌های دندان را شکستگی دندان و نیز کنده شدن آن تشکیل می‌دهد، گفت: کنده شدن دندان یک فوریت شایع دندانی است که باید در کمترین زمان برای درمان آن اقدام شود.

وی با بیان اینکه کنده شدن دندان در موارد ضربات شدید به فک به وجود می‌آید، تصریح کرد: 90 درصد دندان‌های کنده شده در صورت انجام درمان مناسب قابل احیاء است.

به گفته نوری الاصل، لیگامان‌های متصل به دندان و استخوان پس از کنده شدن دندان خشک شده و به تدریج از بین می‌روند و از همین رو به محض کنده شدن دندان باید به منظور جلوگیری از خشک شدن لیگامان‌ها دهان را با آب شست و شو دهیم.

نوری الاصل تصریح کرد: بعد از شست و شوی دهان، باید یک گاز استریل لوله شده را در محل دندان کنده شده قرار داد تا جلوی خونریزی گرفته شود.

وی افزود: پس از انجام این کار باید دندان کنده شده را از محل تاج آن با دست گرفته و در جای خودش بگذاریم و با دست روی تاج آن فشار بیاوریم تا بخوبی در محل خودش مستقر شود.

این کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال احمر استان کرمانشاه یادآور شد: برای گذاشتن دندان در دهان بهتر است ابتدا دهان را دوباره آب کشی کرده و آن را از زوائد و خون پاک کرده و سپس دندان کنده شده را با استفاده از یک آیینه و با نگاه کردن به طرز قرار‌گیری دندان پهلویی در محل خودش قرار دهیم.

نوری الاصل گفت: چنانچه جای گذاری دندان در همان لحظات اولیه مقدور نبود باید دندان را در محیط مرطوبی مانند یک لیوان شیر خنک قرار داد تا لیگامان‌های آن زنده بمانند.

به گفته این کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال احمر استان کرمانشاه، در این صورت لیگامان‌های دندان بین 6 تا 12 ساعت زنده خواهند ماند و دندان کنده شده قابلیت جای گذاری دوباره را خواهد داشت.

وی یادآور شد: در صورتی هم که دسترسی به آب و یا شیر ممکن نبود می توان دندان کنده شده را در دهان خود مصدوم نگه داشت تا رطوبت آن حفظ شود.

این کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال احمر استان کرمانشاه توصیه کرد: حتما افراد بعد از جاگذاری دندان خود به دندانپزشک مراجعه کنند.

نوری الاصل در ادامه در خصوص شکستگی دندان نیز گفت: در این گونه موارد باید آلودگی و خون درون دهان را با استفاده از یک گاز استریل و یا پارچه تمیز به همراه آب گرم پاک کرده و برای کاهش تورم و التهاب یک کیسه پر از یخ را درون پارچه پیچیده و روی صورت در منطقه دندان آسیب دیده قرار دهیم.

به گفته این کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال احمر استان کرمانشاه چنانچه مصدوم به شکستگی فک مشکوک است باید با استفاده از رد کردن یک بانداژ از زیر چانه و بالای سر مصدوم، فک را ثابت نگه داشته و فورا مصدوم را به پزشک برسانیم.

وی تصریح کرد: در موارد دندان دردهای غیر عفونی نیز می‌توان با قرار دادن یک بطری آب گرم بر روی صورت در محل درد، درد دندان را در عرض پنج دقیقه از بین برد.

انتهای پیام/م

منبع: ایسنا
برچسب ها: کرمانشاه ، دندان ، ضربه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.