بارندگی های اخیر در استان مرکزی که یادآور بارش برف های در دهه 70 و قبل از آن به خصوص در اراک بود این امید را ایجاد کرد که استان از کم آبی رها می شود اما کم آبی های استان در 13 سال گذشته با بارش در یک فصل جبران نمی شود.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، سد الغدیر، سدکمال صالح، سد15 خرداد، و سد دلیجان از مهمترین سدهای استان مرکزی است که بر اساس ظرفیت های پیش بینی شده با کم آبی مواجه هستند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی با بیان اینکه 50 درصد حجم آب مخازن سدهای استان در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه کاهش دارد می گوید:این استان 13سال خشکسالی پیاپی را تجربه کرده و با بارش های ماههای اخیر نباید انتظار چشمگیری برای افزایش میزان آب در مخازن سدهای استان داشت.
بازگیر با بیان اینکه سال آبی از مهر هر سال آغاز می شود، گفت: سال گذشته به طور متوسط 65 درصد آب شرب شهر اراک از سد کمال صالح تامین می شد که در سال جاری به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی این مقدار به 50 درصد کاهش یافته است.
وی ادامه داد : پیش بینی می شود با افزایش میزان ذخیره آب، امسال 70 درصد از آب شرب مورد نیاز مردم شهر اراک از سد کمال صالح تامین شود.
گرچه با اجرای رینگ کمربندی در انتقال آب سد کمال صالح به اراک در تمام مناطق این شهر به جز منطقه شهر صنعتی امکان استفاده از آب سد کمال صالح وجود دارد با این حال با توجه به میزان بارش ها در سالهای اخیر امیدی به آبدهی مناسب سدکمال صالح نیست.
میزان حجم ذخیره آب در سد کمال صالح 110 میلیون متر مکعب است و هم اکنون میزان ذخیره آب یک پنجم حجم ذخیره و معادل 20 میلیون متر مکعب است که با بارش های امسال پیش بینی می شود باآب شدن برفهای موجود، حجم آب ذخیره پشت سد کمال صالح به 27 میلیون متر مکعب افزایش یابد.
پارسال 67 میلیون متر مکعب آب از سد کمال صالح به شهر اراک و پالایشگاه شازند انتقال یافته است.
سدالغدیر ساوه دیگر سد استان مرکزی است که با مشکلاتی روبروست.
معاون استاندار و فرماندار ساوه در جلسه بحران کم آبی این شهر گفت: با توجه به کاهش نزولات آسمانی، پایین آمدن سطح آب‌های زیرزمینی، افزایش مصرف و پایین آمدن مقدار آب موجود در سد، خریداری تعدادی چاه رزرو باید در اسرع وقت انجام شود.
آزاد با بیان اینکه سال گذشته ۵٫۵ میلیون مترمکعب آب پشت سد الغدیر ذخیره شده بود، ادامه داد: با توجه به میزان بارندگی که ۹۰ میلی‌لیتر بوده و نسبت به مقدار همیشگی که ۱۶۰ میلی‌لیتر است کاهش زیادی داشته لذا، مقدار آب پشت سد تا کنون به ۱٫۶ میلیون مترمکعب رسیده که در وضعیت هشدار است.
بارش‌های فروردین ماه، در پایین دست سد 15 خرداد تاثیر مثبتی بر افزایش حجم ذخیره آب سد 15 خرداد نداشته است و کماکان مشکل کم آبی برای قم با جدیت بیش از پیش پابرجاست.
به گفته آزاد این امر دغدغه خاطر مدیران آب استان را به همراه داشته است به همین تدابیری اندیشیده شده است تا مردم امسال را بدون مشکل در تامین آب سپری کنند.
با وجود کم آبی سدها بخشی از آب سد 15 خرداد به استان قم می رود.
چنانکه نماینده مردم قم در مجلس اقدامات شرکت آب و فاضلاب برای برداشت آب از سد 15 خرداد و تامین آب شهرک‌های اطراف قم مثل شهرک پردیسان و‌سایرشهرکها را در کاهش مشکلات کم آبی مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: با تدابیری که اندیشیده شده است، در صورتی که مردم در استفاده صحیح از آب و صرفه جویی در مصرف آن، دقت لازم را داشته باشند، می‌توانیم امسال را بدون مشکل سپری کنیم.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم نیز در جریان بازدیدی از این سد با اشاره به خشکسالی سال گذشته و فقدان سیلاب در بالادست سد15 خرداد، ذخیره کنونی این سد را حدود 30 میلیون متر مکعب دانست و اظهار کرد: از بدو تاسیس سد تاکنون کاهش آب آن تا این حد بی سابقه بوده است و میزان ذخیره آب کنونی حدود 20 درصد آب شرب مورد نیاز قم را تامین می کند.
به گفته مدیر عامل آبفای استان مرکزی بیش از 500 میلیون متر مکعب آن در بخش شرب در استان مصرف می شودکه نیمی ازمجموع آب مصرفی استان از طریق چاهها تامین می شود ،همچنین چندین برابر این میزان آب در بخش کشاورزی به مصرف می رسد .
کاهش آب سدها اختصاص به سدهای استان مرکزی ندارد و بر اساس آمار وزارت نیرو حدود 76 سد کشور با این مشکل مواجه هستند.
به نقل از شرکت مدیریت منابع آب ایران، ۷۶ سد از جمله سدهای سفیدرود، لار، ستارخان، وشمگیر، گلستان ۱ و ۲، کرخه، سیمره، سیوند، زاینده‌رود، ساوه، جیرفت، ۱۵ خرداد، ملاصدرا، کارده، مهاباد، علویان و استقلال با کم‌آبی روبرو هستند.
شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام کرده است که هم اکنون تنها ۲۰ سد کشور از افزایش ۲۰ درصدی ورودی آب در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته برخوردار هستند.
حجم کنونی آب موجود در مخازن این سدها حدودا به ۴۴۰ میلیون متر مکعب می رسد که در زمان مشابه سال آبی گذشته، این حجم۶۸۶ میلیون متر مکعب ثبت شده است.
مدیر بهره برداری سدکمال صالح مهمترین علت کمبود آب پشت سدها را کم بارانی در سالهای اخیر، ایجاد سدهایی در بالادست سدهای قدیمی تر، و بهینه نبودن مصرف آب واستفاده بیش از حد از آب سدها در گذشته دانست، مسائلی که با تدوین برنامه ای مدون و اساسی در حوزه مصرف آب کشور قابل حل نیست./ش ک

برچسب ها: کم آبی ، سد ، مرکزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.