مدیر روابط عمومی اتحادیه تعاونی تاکسیرانی سراسر کشور ضمن اعلام خبر تاسیس یک رشته دانشگاهی تحت عنوان "کاردانی حرفه‌ای تاکسیرانی" در دانشگاه جامع علمی کاربردی از برنامه ریزی برای بهبود رفتار رانندگان خبرداد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران عجیب نیست اگر تاکسی ها را رسانه بدانیم، رسانه‌ای که هم تاثیر پذیر است و هم تاثیر گذار بر فرهنگ و جامعه. این رسانه که روزانه حجم وسیعی از شهروندان را جا به جا می‌کند، مسلما می تواند در ارتقاء سطح فرهنگ جامعه موثر باشد و یا برعکس.

به هر حال تردیدی نست که مردم به ویژه شهروندان تهرانی روزانه زمان قابل توجهی از اوقات خود را در ترافیک و تاکسی‌ها صرف می‌کنند و اگر خوب از این بستر اجتماعی استفاده شود، میتواند در توسعه فرهنگی نقش ویژه‌ای داشته باشد.

بر اساس آخرین آماری که ستاد سوخت اعلام کرده است، حدود 330 هزار تاکسی در کشور وجود دارد که از این تعداد، آمار تقریبی 80 هزار تاکسیران در ناوگان تاکسیرانی تهران فعال هستند.

یکی از زمینه‌های خوب برای توسعه فرهنگی، تاکسی و  رفتار رانندگان تاکسی هاست. این رفتا متاثر از عوامل متعددی است و پرواضح است که تحصیل و آموزش تخصصی رانندگان از موثر ترین این عوامل خواهد بود.

هرچند تعدادی از رانندگان از تحصیلات دانشگاهی برخوردارند، اما به راستی داشتن مدرکی چون لیسانس ادبیات، تاریخ، شیمی و ریاضیات و امثالهم چقدر می‌تواند در رفتار صحیح راننده با مسافران و نیز کمک به ارتقاء سطح فرهنگی جامعه کمک کند؟

شک نداریم که صرف تحصیل دانشگاهی در هر رشته‌ای، میتواند بر نحوه برقراری ارتباط مناسب با شهروندان موثر باشد، اما نباید فراموش کرد که آموزش تخصصی بسیار متفاوت  تاثیر گذار خواهد بود.

به هر حال یکی از محورهای اساسی خدمات تاکسیرانی، ارائه خدمات به تاکسیرانی، ارائه خدمات به تاکسیران‌هاست. تاکسیرانان ارتباط مستقیم با شهروندان دارند، که ممکن است از تمامی اقشار و سنین باشند، از همین رو باسیتی بتوانند با همه‌ی اقشار و افراد ارتباط برقرار کنند. آشنایی باشهر، ضوابط اخلاقی و رفتاری، خودرو و سیستم مکانیکی آن، قوانین و مقررات راهنمایی رانندگی، دوره‌های امداد و نجات، اطفاء حریق و حتی در برخی موارد آشنایی با زبان انگلیسی از جمله نیازهای یک تاکسیران است که می‌توان با استفاده از دوره‌های آموزشی به آن‌ها پاسخ مناسب داد.

موارد بالا بهانه‌ای بود تا با "سید تظام الدین کمانه" مدیر روابط عمومی اتحادیه تعاون‌های تاکسیرانی سراسر کشور گفتگو کنم. تا در خصوص رفتار رانندگان تاکسی با مسافران و همچنین آموزش تخصص به تاکسیران‌ها برای ارتباط صحیح با مردم و برنامه‌های این مجموعه، اطلاعاتی کسب نمایم.

مدیر روابط عمومی اتحادیه تعاونی‌های تاکسیرانی سراسر کشور در پاسخ به این که اتحادیه تا کنون در حوزه آموزش به رانندگان تاکسی چه اقداماتی انجام داده است، به خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پاسخ داد: اتحادیه در بحث آموزش، تا کنون نشست‌ها و جلسات متعددی با کارشناسان برنامه ریزی آموزشی و علوم اجتماعی، متخصصین امور فنی مهندسی و ترافیکی، مراکز آموزشی سایر سازمان‌ها و نهاد‌های مرتبط با حوزه حمل و نقل تاکسیرانی داشته و خوشبختانه نتایج خوبی هم حاصل شده است.

سید نظام الدین کمانه نتیجه جلسات شان در خصوص برنامه ریزی آموزشی به تاکسیران‌ها در فاز اول را به سه بحث زیر تقسیم کرد:

1.    امکان سنجی برای تدوین و تعیین یک رشته آموزشی فنی حرفه‌ای در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای کشور یا آموزشکده‌های تابع دانشگاه فنی حرفه‌ای برای رانندگان.

2.    تدوین و تعیین یک سر فصل رسمی به عنوان یک درس عمومی و فراگیر برای گنجاندن برنامه‌های درسی دانش آموزان

3.    ایجاد رشته‌های کاربردی تاکسیرانی در مراکز علمی کاربردی
 
این مقام مسئول با بیان اینکه این اتحادیه بر اساس وظایف قانونی و ذاتی‌اش برای تامین نیازهای تخصصی و عمومی تاکسیرانان، برنامه ریزی‌های متناسب را نیازهای این قشر انجام داده است، گفت: بحث آموزش و فرهنگ سازی ضمن این که جز کارکردهای ذاتی اتحادیه محسوب می‌شود، از نگاه ما ضرورتی است که در حوزه تامین نیازهای تخصصی یا نرم افزاری قرار می‌گیرد.

کمانه با بیان اینکه پیش تر، آموزش در عرصه تاکسیرانی به صورت متمرکز و جامع نبوده است، گفت: در چند سال اخیر تلاش کردیم که مطالعات و ارزیابی‌های ابتدایی را انجام دهیم.

وی همچین موضوع آموزش در حوزه تاکسیرانی را با توجه به وظایف اتحادیه به عنوان تنها تشکل صنفی تاکسیرانان، به دو دسته کلی آموزش‌های سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم کرد و گفت: در بخش اول آنچه مد نظر برنامه ریزی‌های ما بوده، آموزش‌های ترافیکی و فرهنگ سازی رفتار‌های ترافیکی شهروندان و مسافران بوده است که شامل مباحثی چون آموزش‌های فنی و کاربردی مرتبط با ناوگان و فرآیند‌های امدادی شامل اطفاء حریق، امداد اولیه و پشتیبانی آشنایی با خودرو‌ و تعمیرات اولیه آن می‌شود.

کمانه با بیان این که قریب به 60 میلیون جابجایی و مسافرت‌های کوتاه شهری از طریق تاکسی انجام می‌شود و با تاکید بر این که ضریب تعامل رانندگان با شهروندان رقم بسیار قابل توجهی دارد، اهمیت روابط و رفتار اجتماعی در ارتباطات راننده با جامعه را مورد تاکید قرار داد و گفت: بخش دوم آموزش‌ها، مبانی رفتار اجتماعی رانندگان و جامعه هدف یعنی شهروندان در همه سطوح آموزش‌های کاربردی عمومی اولیه مثل زبان، آشنایی را مباحث گردشگری و... را شامل می‌شود.

این کارشناس رسانه در پاسخ به علل رفتار جامعه ستیزی برخی رانندگان تاکسی، به سختی کار رانندگان اشاره کرد و گفت: در مقوله‌ رفتار‌های اجتماعی به ویژه برای این قشر بنا به نوع و سختی کار، گاهی شاهد برخی کنش‌های پرخاشگرانه از سوی رانندگان و حتی واکنش مسافرین هستیم که آن را شاید بتوان رفتار جامعه ستیز تلقی کرد.

مدیر روابط عمومی اتحادیه تعاونی‌های تاکسیرانی کشور با اعلام این نکته که بایستی تلاش شود تا این گونه رفتار های جامعه ستیز به رفتار‌های جامعه پسند تغییر کند، گفت: شاید ذکر شود که افراد با توجه به شرایط و موقعیت‌ها، رفتار و واکنش نشان می‌دهند، اما برای تشخصیص رفتار‌های جامعه ستیز یا جامعه پسند دو منبع مهم‌تر هستند، یکی قوانین رسمی و دیگری هنجار‌های عرفی و فرهنگی جامعه، که بایستی مورد توجه جدی قرار گیرند.
 
وی همچنین در گام اول از برگزاری آزمایشی و محدود آموزش‌های تخصصی به تاکسیران‌ها به صورت کارگاه آموزشی و البته تنها در برخی تعاونی‌ها خبر داد.

انتهای پیام/
 

برچسب ها: تاکسی ، کشور ، دانشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار