"محمد مرندی" تحلیلگر و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرگزاری "افه" اسپانیا اعلام کرد: ایران در طی سال‌های بعد از انقلاب دستاوردهای گوناگونی را در زمینه‌های مختلف بدست ‌آورده‌‌است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "محمد مرندی" تحلیلگر و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرگزاری "افه" اعلام کرد: بزرگترین دستاورد سال‌های بعد از انقلاب این بوده‌است که این کشور از اینکه نوکری برای سایر کشورها باشد به یک کشور مستقل تبدیل شده‌است.

وی افزود: 35 سال پیش "شاه" تمام مدت با سفیران آمریکا و انگلیس نشست و همکاری داشت درحالیکه هم اکنون جمهوری اسلامی هویت مستقل خود را گسترش داده و در زمینه‌های مختلف نظامی و سیاست خارجی استقلال پیداکرده‌است.

مرندی ادامه داد: تا قبل از انقلاب بیشتر زنان بی‌سواد بودند و تنها 11درصد به دانشگاه رفته بودند درصورتیکه هم‌اکنون این میزان به 60 درصد رسیده‌است. رسیدن آب و برق به مناطق روستایی نیزاز دستاوردهای انقلاب بشمار می‌رود.

به گفته وی، 35 سال پیش ایران یکی از کشورهای فقیر جهان بود و آمار مرگ‌و‌میر کودکان در آن بسیار بالا بود، و نیز قادر به ساخت هیچ هواپیما و تانکی نبود و ماهواره ای هم به فضا پرتاب نکرده بود، اما با وجود جنگ هشت ساله با عراق و تحریم‌های بین‌المللی این کشورتمامی این اوضاع را معکوس گردانید و پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه‌های مختلف بدست‌آورد.

وی همچنین افزود: ایران یک کشور آرمانی نیست و مشکلاتی در آن وجود دارد ولی علی‌رغم این مشکلات ایران کشوری مستقل است و تصمیم‌گیری‌های این کشور در تهران صورت می‌گیرند نه در مسکو، واشنگتن و یا پاریس.

به گفته این تحلیلگر و استاد دانشگاه اگر ایران انقلاب نکرده بود در وضعیتی مشابه کشورهای همسایه همچون افغانستان، پاکستان، مصر و عربستان صعودی می‌بود. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار