چه کسی گفته پوست بچه‌ها همیشه لطیف و شاداب است و هیچ مشکل پوستی‌ای برایشان پیش نمی‌آید؟ اگر این طور بود که هیچ کودکی، خشکی و التهاب پوست را تجربه نمی‌کرد و قرمزی و ضایعات پوستی روی بدن و صورتش دیده نمی‌شد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، در حالی که خیلی از بچه‌ها را با پوست‌هایی قرمز و ملتهب می‌بینیم که حتی شاید جای چنگ زدن‌ها و کندن قسمت‌هایی از پوست‌شان هم روی دست و صورت‌شان باقی مانده باشد. در حقیقت، نوزادان و شیرخوارانی که پوست‌شان دچار خارش می‌شود و نمی‌توانند بدرستی این احساس خارش را برطرف کنند، به محض این‌که قدرت واکنش نسبت به این حس را پیدا کنند، شروع خواهند کرد به کندن پوست و چنگ زدن به صورت و بدن‌شان. متخصصان پوست و مو نیز با تائید این مطلب می‌گویند اگزمای سرشتی یا آتوپیک یکی از انواع اگزماهای پوستی است که می‌تواند در دوران نوزادی و شیرخوارگی نمایان شود و بچه‌ها را در این سنین درگیر می‌کند.


دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو درباره این مشکل پوستی در دوره نوزادی و شیرخوارگی، در گفت‌وگو با جام‌جم توضیح می‌دهد: اگزما یک بیماری پوستی است که به شکل‌های مختلف بروز می‌کند و عوامل متفاوتی هم دارد. در این میان اگزمای آتوپیک یا اگزمای سرشتی یکی از انواع اگزماست که بخصوص در نوزادان و کودکان مشاهده می‌شود. به گفته وی، اگزمای سرشتی ممکن است از ماه‌های دوم و سوم پس از تولد کودک ایجاد شود و با علائمی خودش را نشان دهد. این مشکل پوستی همچنین می‌تواند زمینه خانوادگی هم داشته باشد. بنابراین در صورت وجود سابقه آسم، آلرژی یا اگزماهای پوستی در خانواده‌، این قضیه هم تشدید خواهد شد.

پوست ملتهب؛ لپ‌های قرمز

انگار همیشه عادت کرده‌ایم پوست بچه‌ها را لطیف و شاداب ببینیم و برای همین هم تصور این‌که کودکی دچار اگزما شود، کمی برایمان سخت است، اما این مشکل پوستی که میان کودکان و نوزادان رخ می‌دهد، با علائمی در این سنین نمایان می‌شود. آن‌طور که دکتر احسانی درباره این نشانه‌ها می‌گوید بچه‌هایی که دچار این نوع اگزما می‌شوند، لپ‌های‌شان قرمز شده، پوست‌شان ملتهب و خشک می‌شود و بر همین اساس زمینه خارش در پوست آنها به وجود می‌آید.

اگر می‌گویید کودکانی که نمی‌توانند احساس خارش را بیان کنند یا توانایی از بین بردن آن را ندارند، باید بدانید به گفته این پزشک متخصص، ممکن است تا سه یا چهار ماه پس از تولد هنوز قدرت واکنش نشان دادن نسبت به احساس خارش ایجاد نشده باشد، اما از سه یا چهار ماهگی به بعد، شیرخواران برای از بین بردن احساس خارش به پوست بدن و صورت‌شان چنگ می‌زنند و برای همین می‌توانند این ضایعات پوستی را هم دچار حالت کندگی و زخم کنند.

در ضمن، این ضایعات پوستی می‌تواند در قسمت‌های مختلف بدن کودک مانند صورت، دست‌ها، زانو و آرنج ایجاد شود و لزومی ندارد همیشه کل بدن او را درگیر کند.

پوست شیرخوار را چرب نگه دارید

دکتر احسانی می‌گوید: شدت این بیماری ممکن است کم و زیاد شود. به طوری که معمولا در زمستان‌ها که هوای محیط خشک است، اگزما هم تشدید می‌شود و تعریق زیاد در تابستان‌ها می‌تواند اگزما را بدتر کند.

به همین دلیل هم توصیه می‌شود مادرانی که کودک نوزاد یا شیرخوار دارند، حتما پوست بچه را به طور مرتب چرب کنند و آن را چرب نگه‌دارند. این متخصص پوست و مو با تاکید بر این موضوع ادامه می‌دهد: چرب کردن پوست شیرخوار با کرم‌های مناسب مانند وازلین باعث می‌شود زمینه بروز اگزما کاهش یابد و در نتیجه مشکلات پوستی هم به حداقل می‌رسد. البته چرب کردن پوست بخصوص پس از هر بار استحمام که خشکی پوست تشدید می‌شود، اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کند.

آن طور که این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید با استفاده از داروهای کورتونی هم می‌توان مشکل را بهبود بخشید، اما وی تاکید می‌کند این داروها را برای مدتی طولانی و بدون تجویز پزشک استفاده نکنید.

چه باید کرد؟

دیدن پوست خشک و ترک‌خورده نوزاد که جای خراش و کندگی هم روی آن باقی مانده، صحنه دوست‌داشتنی و خوشحال‌کننده‌ای نیست، اما خیلی از مادرها نمی‌دانند چطور می‌توان این مشکل را برطرف کرد و چه کاری از دست‌ آنها ساخته است. برای همین هم کاری انجام نمی‌دهند و فقط شاهد بروز این مشکلات هستند. دکتر احسانی به مادرانی که کودک نوزاد یا شیرخوار دارند توصیه می‌کند هوای خانه را مرطوب نگه دارند و از لباس‌های نخی برای کودک استفاده کنند تا این مشکل بهبود یابد یا اصلا ایجاد نشود. این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به این‌که این مشکلات خیلی زود برطرف نمی‌شود و اگزمای سرشتی بسرعت بهبود نمی‌یابد، خاطرنشان می‌کند: اگزمای سرشتی حتی ممکن است چند سال ادامه پیدا کند و نباید انتظار داشته باشید تمام این مشکلات در مدت زمان کوتاهی از بین برود. در حقیقت وقتی مشکل رفع می‌شود که مقاومت پوست بتدریج افزایش پیدا کند. به گفته وی، برای درمان این مشکل هم می‌توانید با استفاده از داروهایی که پزشک تحویز می‌کند و همین‌طور به کمک نرم‌کننده‌ها و چرب‌کننده‌های مناسب پوست مراقبت‌های لازم را انجام دهید تا بتدریج مقاومت پوست در برابر عوامل خارجی افزایش یابد و ضایعات اگزما بهبود پیدا کند. این متخصص پوست و مو یادآور می‌شود: استفاده از بعضی مواد شوینده هم می‌تواند اگزما را تشدید کند. به همین دلیل خوب است برای استحمام و شست‌وشوی لباس بچه‌ها از موادی که پوست را تحریک و خشک می‌کند، استفاده نکنید.

تغذیه هم نقش دارد

مسلماً وضع تغذیه و نوع غذاهایی که افراد مصرف می‌کنند، در روند بهبود یا تشدید مشکلات پوستی هم تاثیرگذار است. این موضوع درباره اگزمای دوره نوزادی نیز وجود دارد و آن‌طور که دکتر احسانی می‌گوید تغذیه و مصرف برخی غذاها می‌تواند اگزما را تشدید کند.

البته خیلی مشخص نیست کدام مواد غذایی موجب تشدید مشکل می‌شود و براساس تجربه باید این مواد را پیدا کرد که به گفته این متخصص پوست و مو، مصرف غذاهایی که اگزما را تشدید می‌کند در هر صورت باید کاهش یابد و کمتر در برنامه غذایی کودک قرار گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام پسرمنم بین دوابروش قرمزوخشک میشه همیشه وچونش هم همینطوردونه های قرمزمیزنه وخشک هستش سه ماه ونیمشه چیکارکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
سلام دختر من ۴روزه دنیا آمده.کلا صورتش از وقتی به دنیا آمده تا الان قرمز.اصلا بهتر نشده.میشه راهنمایی کنین.ممنون
Iran (Islamic Republic of)
امیر علی راستگو
۱۲:۳۳ ۱۹ دی ۱۴۰۰
نوه من روی پیشانیش مابین دوتا ابرو قرمز وکمی متورم شده ۲۵ روزشه چکار کنم خوب بشه
Iran (Islamic Republic of)
سیما
۲۱:۲۰ ۲۴ مهر ۱۴۰۰
سلام.من.بچه.ی.من.۹ماهشهر.صورتش.دونه.زده.چیکار.کنم.پاهش.زده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
سلام دختر من الان 6 ماهشه خیلی اذیته هردکتری بردیم جواب نداده چیکار کنیم
Iran (Islamic Republic of)
صغری
۲۲:۴۱ ۱۱ بهمن ۱۳۹۹
سلام پسر من ده ساله هست از نوزادی پوست بدنش خشکه دکتر میگه پوست ماهیه مثل پولک ماهی می مونه چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۲۳ آذر ۱۳۹۹
پسرمن چهارماه تموم داره پوستش خشک هس همه جای بدنشم هس نمیدونم چ کار کنم
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۳:۲۳ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
سلام پسرمن 75 روز شه لپاش قرمز وخشک شده. ویتامین آ. د. وروغن بچه استفاده کردم خوب که نشده بدتر هم شده. چکارکنم
Iran (Islamic Republic of)
دلبر
۲۳:۰۲ ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
سلام من پسرم تازه بدنیا اومده اطراف بیضه هاش مثل جای سوختگی شده پوستش کنده میشه میشه بگید چیکار کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
آرزو
۲۰:۰۳ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
سلام من دختر ۹ماهه نیمی دارم که روی چونه قرمز کردوپوست پوست میشه چکارباید بکنم
Iran (Islamic Republic of)
M.S
۰۱:۰۳ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
سلام پسر من ۷ ماهش پوست صورتش التهاب داره قرمز و خارش داره چه پنادی استفاده کنم پماد هیدرو کورتیزون۱درصد پماد هیدرودرم استفاده کردم ولی خوب نشده خارش صورتش زیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۹ ۲۲ تير ۱۳۹۹
سلام من دختر۷ساله ای دارم که پوست دستهاش تاآرنج خشک وقرمزشده ممکنه مشکل کلیوی باشه؟
Iran (Islamic Republic of)
M,z
۲۱:۳۴ ۰۵ تير ۱۳۹۹
سلام پسر یک سال سه ماه دارم که چند ماهی هست عرق جوش میزنم روی کمر و سینه اش چیکار کنم از بین بره ممنون
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۳:۴۵ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
سلام پسرم سه ماهشه روی صورتش یه حالت خشکی وجود داره دست میزنم مشخصه چه چیزی برای چرب کردن بزنم ازین کرم های مرطوب کننده ک خودمون میزنیم هم میشه استفاده کرد?لطفا راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام بچه 8ماهه م بغل پاش به اندازه یه سکه خشکه زده که توی اون جوشهای خیلی ریز داره راهنمایی کنیدچیکارکنم لطفا
Iran (Islamic Republic of)
رها
۲۱:۳۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
با سلام دختر بچه ای دو ماهه دارم ک روی صورتش دون دونی هست و دست و پاهایش پوست پوستی شده ممنون میشم راهکار نشونم بدین؟؟؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۰:۲۳ ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
سلام‌من‌دختر‌۶‌ماهه‌دارم‌چشاش‌زیاد‌ی‌دارد‌‌چه‌داروی‌مصرف‌کند
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
امیر علی
۲۰:۱۷ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
بچه های که سفید هستند بعد از 7سالهگی دور چشمش سیاه می شود چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۹ ۲۴ آبان ۱۳۹۸
سلام دختر من چهل و پنج روزه هستش صورت تا رو پلکهاش پراز دونه های ریزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
سلام من پسرم ۱۵ ماهشه صورتش همیشه خوشکه چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۲۸ تير ۱۳۹۸
پسرمن هم امروزچهل هشت هفته داره کل بدنش دونه های ریزقرمزداره خیلی خشک ریزهست صورتش فقط روی گونش خیلی زیادهست چیکارکنم خوب بشه
Iran (Islamic Republic of)
آریا
۱۱:۵۱ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
سلام پسرمن یکسال وچهارماهشه روی کمروبازوهاش دونه های ریزوقرمززده وقتی میبرمش حمام بیشترمیشه خشکی هم داره اگه میشه راهنماییم کنیدممون میشم.
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۲:۰۲ ۱۲ فروردين ۱۳۹۸
سلام‌ پسرمن۱۸ماهه است مچ پاهاش جوشای ریز زده که خیلی میخاره چیکاربایدبکنم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۶ ۱۳ بهمن ۱۳۹۷
سلام دختر ٩ماهه اي دارم كه چند روزه صورت و بدنش رو چنگ ميزنه قرمز و ملتهب ميشه بعد از چند دقيقه التهاب و قرمزي ميره چكار كنم كه خارشش از بين بره ؟
Iran (Islamic Republic of)
ارمان
۰۱:۴۶ ۱۱ بهمن ۱۳۹۷
سلام به همه ؟پسرم رو صورتش فقط لپاش جوشهای قرمز.با روبازوهاش هم سر رانش هم روی سینهش جوش زده,چه کار کنم خوب شه!
واسه چه اینجوری شده!!
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۹:۵۹ ۱۰ دی ۱۳۹۷
دخترمنم ازوقتی به دنیااومد صورتش کلی خشکه میزد حتی مژه هاوابروهاش.تونافش روغن زیتون یکی دوبارریختم کلاخوب شد به شمام توصیه میکنم حتمااینکاروبکنیدعالی جواب میده
Iran (Islamic Republic of)
ادریس
۱۵:۵۸ ۲۹ تير ۱۳۹۷
سلام پوست بچه ام خیلی قارچ داره باید چکار کنم ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۲ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
با سلام . خدمت کلبه دوستان .مشکل خشکی پوست را دختر من هم دارد . اما در طب سنتی هروز صبح یک ساعت پس از صبحانه و شبها یک ساعت قبل از خواب 3قاشقد5ذاخوری عرق بهارنارنج و ب3قاشق هم عرق به لیمو را بایکدیگر به او میدهم .واقعا اب است روی اتیش .میتوانم به جرات بگویم 80درصد مشکل اش بر طرف شده است. یاعلی
Iran (Islamic Republic of)
مینا
۱۲:۲۳ ۲۳ اسفند ۱۳۹۶
ممنون از راهنمای ها تون
دختر من یک سال ونیم داره بدن شو شکم پا ها پهلو هاشو خیلی میخوارونه چند بار مارک پوشک شو عوض کرد پودر صابون لباس هاشو عوض کردم شامپو بدن روهم ولی فایده ای نکرده
اگه میشه کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
جهان مهر
۱۶:۰۲ ۲۲ بهمن ۱۳۹۶
با سلام دخترم یک ماهش ۳روز سرش وپیشانیش و صورتش جوشهای قرمزوسرسفید .زیاد زده .چه کار کنم
Iran (Islamic Republic of)
رها
۱۷:۵۲ ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
دختر 6ماهه دارم که صوتش بغل گوشش خیلی ملتهبه چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۲:۵۴ ۲۷ دی ۱۳۹۶
سلام دخترم یه سالو نیمه هست الان چهار ماهه پوستش قرمزه هر جا دکترم بردم خوب نشده
Iran (Islamic Republic of)
نرگس
۱۳:۵۸ ۲۸ آذر ۱۳۹۶
سلام من دخترم یک ماهشه .کنار بینی حالت پوسته به رنگ زرد وجود داره و پوسته پوسته میشه .رو گونه هاش و چونه اش خشک میشه .انگار زیر خشکیه جوشهای ریز قرمز هست .باید چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
نرگس
۱۳:۵۸ ۲۸ آذر ۱۳۹۶
سلام من دخترم یک ماهشه .کنار بینی حالت پوسته به رنگ زرد وجود داره و پوسته پوسته میشه .رو گونه هاش و چونه اش خشک میشه .انگار زیر خشکیه جوشهای ریز قرمز هست .باید چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۰۸:۲۱ ۱۳ آذر ۱۳۹۶
سلام دخترم پنج ماهونیمشه پنج روزه که رون پاش قرمز و خشک شده چرپشم کردم با پماد ایروکس ولی خوب نشد ممنون میشم بگید چیکار باید بکنم
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۳:۲۵ ۱۱ آذر ۱۳۹۶
سلام,من پسرم ۱۸ماهش پوستش خشک میشه کرم مرطوب کننده ام میزنیم فایده نداره لطفا راهنمایی کنید,بیشترخشکیشم روی ساقهای پاشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۰۷ آذر ۱۳۹۶
باسلام پسر چهار ماهه دارم کنار پاش جای که پوشاک میبندم. خشکی شده هرچی هم کرم میزنم خوب نمیشه دکتر هم بردمخوب نشده
Iran (Islamic Republic of)
عارف
۲۱:۰۸ ۲۲ آبان ۱۳۹۶
باسلام پسربچه ای دوساله دارم هرچند وقت یکبار پوست دور گردن و نزدیک سرشانه اش خشک وملتهب میشود وبا بتامتازون خوب چکار باید کرد تا مشکلش ریشه ای حل شود؟
Iran (Islamic Republic of)
إسحاق
۰۸:۱۵ ۱۴ آبان ۱۳۹۶
سلام پسرسه ماهه ای دارم پوسته صورتش قرمزشده وجوشای ریزی داره زبرم هس موقع بوسیدن بدترم میشه درمانش چیه چکارکنم
Iran (Islamic Republic of)
ستایش
۲۲:۴۳ ۰۵ آبان ۱۳۹۶
سلام منم دخترم شش سالشه صورتش خشکی میزنه چی کارش باید کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۳ ۲۱ شهريور ۱۳۹۷
امکان دارد اگزما داشته باشد
Iran (Islamic Republic of)
پرسیا
۱۴:۲۴ ۲۳ مهر ۱۳۹۶
سلام منودختر یه ماهشه پوست صورتش جوش زده وگوشش هم خوشک شد میشه بکن باید چه کار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
سلام دخترم دوسالشه یک ساله بدنش خیلی خشک میشه هر چی استفاده میکنم خوب نمیشه دکتر میگه از کم خونی
Japan
فرزاد
۱۲:۵۱ ۲۹ مرداد ۱۳۹۶
سلام .پسر منم دوماهشه الان صورتش بعضی وقتا قرمز میشه با جوش های ریز ،پوست صورتش هم زبر شده میشه راهنمایی کنین چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
لیلا
۱۵:۱۳ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
دختر 6 ماهه ای دارم که پشت گردنش تا نواحی شونه هاش خشک شده چیکار باید بکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۱۳ مرداد ۱۳۹۶
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
زهره
۰۱:۱۶ ۰۷ مرداد ۱۳۹۶
سلام
پسرم 14 ماهشه. درگیر بیماری آتوپیک درماتیک هستش. پیش متخصص پوست بردمش دارو ساختنی (البته حاوی کورتون) و شامپو مخصوص و کرم نرم کننده مخصوص تجویز کرد و شربت سیتریزین( 1 سی سی در صورت خارش) یه دوره استفاده کردم، البته پزشک متخصص به من گفته بودن که داروهاش حاوی کورتون نیست و من بعدا متوجه این موضوع شدم. الان باسن پسرم خیلی قرمز میشه و خارش زیادی داره یه چند باری پوشاکشو عوض کردم ولی مشکل حل نشده، یه مدت خوبه دوباره برمیگرده.نمیدونم چیکار کنم لطفا کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
مهسا
۰۳:۴۶ ۰۴ مرداد ۱۳۹۶
سلام دخترم ۱ساله دارم پوست بدنش خشکه الان چند وقته از رون به پایین خشکی میزنه و قرمز میشه هرچندهم چرب میکنم فایده نداره زود خشک میشه لطفا راهنمایی کنید چیکارکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۰۵ خرداد ۱۳۹۶
باسلام خدمت دوستان عزیز
یه تجربه شخصی در این زمینه دارم اصلا از کرمهای حاوی کورتون استفاده نکنید در اینده کودک با مشکل جدی روبرو خواهد شد.طب سنتی بهترین درمان رو به صورت عمومی مطرح کرده که سستشوی تمام بدن نوزاد منهای چشمان کودک با اب و سدر و سپس روغن زیتون و پرهیز بوسیدن صورت کودک تا درمان کامل
در پناه حق باشید
Iran (Islamic Republic of)
tahi
۱۹:۱۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
ادویه جات رو کم کن صورتشو روی پتو یا بلشت پرز دار نذار
Iran (Islamic Republic of)
Nasim
۱۶:۰۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
با سلام و خسته نباشی
پسرم ۴۴ روزش هست و پوست صورت و پلک و گوش و پشت گردنش قرمز و دارای جوش های ریز و پوستی خشک
میخواستم علتش و درمانش را برایم توضیح دهید.
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
زينب
۱۴:۳۷ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶
پسرم چهار ماهشه اونم پوستش قرمز شد چندبارم دكتر بردم پوست سرشم به شدت خشك شد يه دكتر شامپو ضدشوره نوشت از اون موقع خشكي سرش بيشتر شده خارش هم داره پوست صورتشم بدتر شده نميدونم چكار كنم
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۹:۵۲ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
از صبح چند بار دست پا نوزاد پسر چهار ماهه دارم قرمز میشه میره از چیست
Iran (Islamic Republic of)
نعیمه
۲۳:۲۹ ۲۹ فروردين ۱۳۹۶
پسر 2ساله ی دارم پوست بدنش خشک مخصوصا صورتش باید چه کار کنم
Germany
ناشناس
۲۱:۰۵ ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
چقدر عالی بود ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۲:۲۶ ۰۷ آذر ۱۳۹۵
سلام من دختر۲ماهه دارم از وقتی بدنیا اومده صورتش به شدت ملتهب وزبر وپوسته پوسته شده ممکنه کمکم کنید چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
سمانه
۱۲:۰۴ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
ازدواج تون فامیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۳ ۰۸ خرداد ۱۳۹۵
با سلام دخترم دوساله است و پوستی بشدت خشک است.هرچی هم کرم میزنم اصلا تاثیری ندارد.خواهش میکنم چاره ای بگید.ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۱۵ بهمن ۱۳۹۴
سلام .با تشکراز شما بابت توضیح کامل تون.و یه سوال برای شستوی لباس نوزاد بهتراست از چه شوینده هایی استفاده کنیم تا اگزما تشدید نشود.
آخرین اخبار