بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

آیه 88 سوره‌ی نساء
فَمَا لَكُمْ فِي الْمُنَافِقِينَ فِئَتَيْنِ وَاللَّهُ أَرْكَسَهُمْ بِمَا كَسَبُوا ۚ أَتُرِيدُونَ أَنْ تَهْدُوا مَنْ أَضَلَّ اللَّهُ ۖ وَمَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبِيلًا
چيست شما را كه درباره منافقان دو گروه شده‌ايد، و حال آنكه خدا آنان را به سبب كردارشان مردود ساخته است؟ آيا مى‌خواهيد كسى را كه خدا گمراه كرده است هدايت كنيد؟ و تو راهى پيش پاى كسى كه خداوند گمراهش كرده است نتوانى نهاد.


* کلمه «اِرکاس» به معنای واژگون کردن است ، و مراد از (ارکسهم ) در آیه واژگونی فکری منافقان است.
* در چند آیه‌ی قبل برای واسطه شدن و شفاعت در کار خیر و شر آیه‌ای خواندیم. این آیه نمونه ای از شفاعت برای منافقان را بیان می کند.
* گروهی در مکّه به ظاهر مسلمان شدند، ولی هجرت نکردند و در عمل با مشرکان بودند. بعدها که هجرت کردند، (شاید هم برای جاسوسی) مؤمنان درباره‌ی آنان دو نظر داشتند. بعضی می گفتند: چون به توحید و معاد شهادت می دهند، رفتار برادرانه با آنان داشته باشیم، وبعضی به خاطر ترک هجرت وهمکاری آنان با کفّار، طرفدار برخورد منفی با آنان بودند، که این آیه نازل شد.
* جملات قرآن را در کنار هم معنا کنیم. در این آیه هم (اضل اللّه) داریم و هم (یضلل اللّه)، ولی جمله (بما کسبوا) نیز هست. یعنی گمراه کردن الهی به خاطر عملکرد خود ماست.
* با وجود رهبری همچون پیامبر صلّی اللّه علیه و آله، تشتت آراء ناپسند است. (فمالکم ...)
* برای برخورد با منافقان، قاطعیّت و یکپارچگی لازم است. (فمالکم ...فئتین )
* عامل سقوط انسان، اعمال خود اوست. (ارکسهم بما کسبوا)


*دایه‌ی مهربان تر از مادر نباشید. آنکه خود، مقدّمات سقوطش را فراهم کرده، چرا دلسوزی؟ (بماکسبوا...اءتریدون)
* وقتی پیمانه‌ی گناه پر شود، قهر خدا حتمی است. همه‌ی عوامل در برابر قدرت خداوند بی اثر می شوند. (ومن یضلل اللّه فلن تجد له سبیلاً)
* کسی که طبق نظام قانونمند الهی بخاطر عملکردش از گردونه خارج شد، حتی تو که پیامبری راهی برای نجاتش نمی یابی. (فلن تجد له سبیلا)
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار