بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه 35 سوره‌ نحل
وَقَالَ الَّذِینَ أَشْرَکُوا لَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا عَبَدْنَا مِنْ دُونِهِ مِنْ شَیْءٍ نَحْنُ وَلَا آبَاؤُنَا وَلَا حَرَّمْنَا مِنْ دُونِهِ مِنْ شَیْءٍ ۚ کَذَٰلِکَ فَعَلَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ ۚ فَهَلْ عَلَی الرُّسُلِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِینُ
مشرکان گفتند: اگر خدا می‌خواست، ما و پدرانمان هیچ چیز جز او را نمی‌پرستیدیم و آنچه را حرام کرده‌ایم، حرام نمی‌کردیم. مردمی هم که پیش از ایشان بودند چنین می‌گفتند. آیا پیامبران را جز تبلیغ روشنگر وظیفه دیگری است؟


* مسئله جبر، یکی از توجیهات نابجای مشرکان است که می گفتند: خدا خواسته که ما غیر او را پرستش کنیم و اگر او می خواست، ما مشرک نبودیم. این مطلب در آیه 148 سوره انعام و آیه 2 سوره زخرف نیز از قول مشرکان مطرح شده است.

* آنچه از کفر و شرک خطرناک تر است، توجیه آن و نسبت دادن آن به خداست. (قال الذین اشرکوا لوشاء الله ما عبدنا)

* عقیده به جبر در میان مشرکان نیز بوده است. (لو شاء الله ما عَبَدْنا من دونه)

* منحرفان علاوه بر کار خود، کار نیاکان و هم کیشان خود را نیز توجیه می کنند. (نحن و لا آباؤ نا)

* برخی مردم، آداب و رسوم و عقاید نیاکانشان را هر چه باشد، می پذیرند و حق می دانند. (نحن و لا آباؤ نا)



* چنانکه حلال کردن حرام ها جایز نیست، حرام کردن آنچه را خداوند حلال دانسته، نیز جایز نیست. (حرمّنا من دونه من شیء)

* توجیه گری، کار همه منحرفان تاریخ است. (کذلک فعل الذین من قبلهم)

* تبلیغ، باید رسا و روشن باشد. (البلاغ المبین)

* کار پیامبران، دعوت و تبلیغ است، نه اجبار مردم به ایمان. (فهل علی الرسل الاّ البلاغ المبین)
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار