مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي از تصويب ادامه كاوش هاي باستان شناسي با شروع فصل جديدي از كاوش ها در قلعه تاريخي بختك ليلان خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ، فرزين حق پرست در ديدار با شهردار و اعضای شوراي شهر ليلان در خصوص بررسي مسایل اين قلعه، افزود: اين قلعه با قدمت دوره ساساني يكي از محوطه‌هاي نادر و استثنايي در منطقه شمال غرب كشور به شمار مي رود.

وي با اشاره به نقش كاوش هاي انجام گرفته در جذب و علاقمندي گردشگران به قلعه بختك ليلان اظهار داشت: كاوش هاي باستان شناسي و پژوهشي در اين منطقه از سال 86 آغاز شده است.

وي تشريح كرد: اين كاوش ها شامل يك فصل بررسي سطحي و دو فصل ساماندهي قلعه مي شود، كه طي اين مدت حدود 56 محوطه تاريخي ديگر در اطراف قلعه شناسايي و ثبت ملي شده اند.

وی ، 56 محوطه و تپه باستاني شناسايي و ثبت شده اقماري قلعه بختك را با قدمتي مربوط به هزاره هاي اول دوم سوم و چهارم قبل از ميلاد و دوران تاريخي عنوان كرد و اظهار اميدواري كرد با شروع فصل جديد كاوش ها، آذربايجان شرقي به اطلاعات و يافته‌هاي ارزشمندتري در اين منطقه دست يابد.

حق پرست با تاكيد بر اهميت فرهنگي و باستاني اين منطقه يادآور شد: قلعه بختك ليلان كه در شهرستان ملكان و در فاصله 153 كيلومتري تبريز قرار گرفته، در سال 79 با شماره 2780، در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.

وي خاطرنشان كرد: روزگاري اين قلعه نه تنها مأمن اهالي در مقابل تهاجم بيگانگان بشمار مي رفته بلكه كانون توجه ديني ايران و سلاطين ساساني بوده است به طوري كه شهر شيز و آتشكده آذرگشسب را به اين مكان نسبت مي دهند.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان ، از آماده سازي اين اثر تاريخي براي بازديد گردشگران در نوروز 93 با انجام اقداماتي نظير چاپ بروشورهاي معرفي كننده اثر و نصب تابلو بر روي محوطه هاي باستاني به دست آمده از شهر ليلان خبر داد.

حق پرست همچنين تملك قلعه بختك ليلان، اتخاذ تصميماتي جهت جذب گردشگران بيشتر براي بازديد از سايت هاي قلعه، راه اندازي كمپ هاي گردشگري، جذب سرمايه گذار و استفاده از ظرفيت هاي مردمي ، علاقه مندان و خيران و نيز معرفي هرچه بيشتر ساير آثار شهرستان ملكان و بخش ليلان را از ديگر موارد مطرح شده در جلسه ديدار با بخشدار، شهردار و اعضاي شوراي شهر ليلان عنوان كرد.

علاوه بر قلعه بختك، پل هاي ليلان، منطقه علي بولاغي، چشمه آرپا دره سي، محوطه سد تازه تاسيس قوش قيه سي، ارتفاعات بابا گرگر ليلان و شيروان شاه لو و وجود مرتع هاي فراوان و مناظر چشم نواز تاكستان هاي ليلان و آب و هواي معتدل كوهستاني، ليلان را به منطقه اي بي بديل براي توسعه صنعت گردشگري در آذربايجان شرقي تبديل كرده است.

انتهای پیام/ز
برچسب ها: کاوش ، باستان ، شناسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.