نعمت زاده گفت: متاسفانه حجم مبادلات تجاری ایران و فرانسه طی سال‌های اخیر روند کاهشی داشته که این حجم می‌تواند به 5 میلیارد دلار و حتی بالاتر افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت معدن و تجارت در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران و فرانسه، اظهار داشت: متاسفانه طی سال‌های اخیر حجم مبادلات تجاری ایران با فرانسه از 3 میلیارد دلار به 240 میلیون دلار کاهش یافته است که این روند کاهشی به هیچ عنوان به سود دو کشور نیست.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس برنامه سند چشم‌انداز 1404 برای رسیدن به رشد پایدار و رقابت سازنده و رقابت‌پذیری باید از همه ظرفیت‌های استفاده کند که این رویکرد در دولت جدید از طریق همکاری و تنش‌زدایی بار اساس استقلال وجو دارد.

نعمت زاده با بیان اینکه دولت ایران درگذشته با فرانسه روابط بسیار خوبی داشت، افزود: متاسفانه حجم مبادلات تجاری ایران و فرانسه طی سال‌های اخیر روند کاهشی داشته که این حجم می‌تواند به 5 میلیارد دلار و حتی بالاتر افزایش یابد.

وی تصریح کرد: ایران با داشتن منابع نفت و گاز، معدن، تنوع آب و هوایی و موقعیت استراتژیک و فرانسه با داشتن صنایع و شرکت‌های تنوع و سرمایه گذاران مطمئن می‌توانند شرکای خوبی برای هم  باشند.

وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه متاسفانه در سال‌های اخیر اعمال تحریم‌های اقتصادی بر علیه شرکت‌های ایران و فرانسه موقعیت‌های اقتصادی مناسب را از بین برده است گفت:‌جمهوری اسلامی ایران مزیت‌های زیادی در بخش‌های سرمایه گذاری مستقیم، بیع متقابل، مشارکت در ساخت راه‌آهن، خودروسازی، صنایع معدنی، بانک و بیمه و سایر حوزه‌ها دارد، در کنار این موضوع شرکت‌های ایرانی متخصص در زمینه‌های مختلف ظرفیت‌های بالایی برای سرمایه‌گذاری در ایران و فرانسه و کشورهای ثالث دارند.

وی اظهار داشت: در همین راستا پیشنهاد می‌کنم به منظور گسترش حضور شرکت‌های هر دو کشور شاهد برگزاری همایش‌های تخصصی و نمایشگاه‌های اختصاصی بین ایران و فرانسه و در نهایت همکاری‌های بین بانکی دو کشور باشیم.

نعمت زاده تصریح کرد: در حال حاضر سطح روابط تجاری ما که در سال 89 بالغ بر 3 میلیارد دلار بوده هم اکنون کمتر از 240 میلیون دلار است.

انتهای پیام/
برچسب ها: مبادلات ، ایران ، فرانسه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار