"کردوانی" گفت:‌ دست‌اندر‌کاران احیاء دریاچه ارومیه چرا به مردم و مسئولان نمی‌گویند بستن آب به دریاچه چه معضلاتی دارد.

"پروفسور پرویز کردوانی" پدر کویر‌شناسی ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: بنا به گفته مسئولان برای احیا دریاچه ارومیه قرار است از کارشناسان کشورهای خارجی دعوت کنند تا از تجارب آنها استفاده کنند.   
 
وی افزود: سال گذشته سمیناری با موضوع دریاچه ارومیه برگزار شد و از پنج کشور دعوت شد اما متاسفانه هیچ نتیجه مثبتی نداشت.  

کردوانی تصریح کرد: وزارت نیرو و سازمان محیط زیست موضوع بسیار مهمی را به مردم و مقامات مسئول اعلام نمی‌کنند و آن این است که دریاچه ارومیه زیان بخش شده و هرچه بیشتر آب به آن ببندند بیشتر شور می‌شود و فایده‌ای ندارد.  

این چهره ماندگار ایرانی اظهار داشت: بر اثر حفر 18 هزار حلقه چاه غیر مجاز در اطراف دریاچه ارومیه جهت آب برعکس شده؛ در گذشته آب شیرین این چاها به سمت دریاچه ارومیه می‌رفت اما هم اکنون آب شور دریاچه به سمت چاه‌ها می‌رود؛ این فاجعه بزرگی بوده که دولت باید برای آن فکری کند.   
 
وی افزود: بر اثر پیش‌روی آب شور دریاچه به دشت‌های مجاور دریاچه ارومیه، آب 19 چشمه شور شده است. 
 
پدر کویر شناسی ایران تصریح کرد: در سال گذشته طبق ادعای آقای نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی 50 روستا به دلیل کم‌بود آب تخلیه شدند.

وی اظهار داشت: بنابراین اظهار محمدیان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در یک سال گذشته 204 هزار  هکتار زمین شور شده است. 
 
پدر کویر‌شناسی ایران بیان کرد: به تازگی مردم با وسایل نقلیه مختلف به دریاچه ارومیه می‌روند تا جایی که به توده عظیم نمک برسند تا بتوانند نمک برداشت کنند.

وی اظهار داشت: انجام این کار دو زیان دارد و باعث می‌شود قشر نمکی زمین خرد و نرم شود و امکان تشدید آلودگی محیط زیست بیشتر شود.  

کردوانی افزود: برداشت نمک از دریاچه ارومیه با توجه به آنکه این نمک‌ها خوراکی نیست، سلامتی مردم را به خطر می‌اندازد؛ مردم آگاه نیستند که این نمک‌ها صنعتی است.  

پدر کویرشناسی ایران بیان کرد: احیای دریاچه ارومیه هیچ فایده‌ای ندارد و بستن آب به دریاچه زیان‌آور بوده، این دریاچه تنها باید خشک و به پارک زیبای گیاهی حیوانی تبدیل شود.  

وی ادامه داد: اگر وضعیت کنونی دریاچه ارومیه ادامه پیدا کند باعث آلودگی بیشتر محیط زیست، بدترشدن وضعیت اقتصادی و مهاجرت مردم می‌شود.   
 
انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۳:۰۹ ۱۵ بهمن ۱۳۹۲
سلام . لطفا از اين پدر ارجمند دلسوز براي اموري كه در حيطه وظايف خودش مي باشد استفاده شود...با تشكر
اگر از اعتقادات ايشان در كشورمان در مورد درياچه ها استفاده كنيم به بيابان زايي كشور كمك كرده ايم....
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۲۹ ۱۵ بهمن ۱۳۹۲
حرفشون کاملا درسته ، نیازی به احیا دریاچه نیست بخاطر اینکه بیشترین ضررش نصیب مردم شهرها و روستاهای اطراف دریاچه میشه
آخرین اخبار