همزمان با روز جهانی تالاب‌ها و در مراسمی با حضور دوستداران محیط زیست دبیرخانه مدیریت زیست بومی تالاب‌ها در محیط زیست استان اردبیل تشکیل و راه‌اندازی شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل امروز در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل اظهار داشت: ما در گرامیداشت روز جهانی تالاب‌ها در دو روز برنامه‌های خود را برگزار کردیم که دیروز شاهد تشکیل زنجیره انسانی و بزرگ‌نمایی مسئله حفاظت و صیانت از تالاب‌ها و بحث پرنده‌نگری بودیم و امروز نیز شاهد راه‌اندازی دبیرخانه دائمی مدیریت زیست بومی تالاب‌ها در اداره کل حفاظت محیط زیست هستیم.

سید رضا موسوی تالاب‌ها را اکوسیستم‌های خاص و ویژه با تنوع زیستی متنوع و کارکردهای متفاوت بیان کرد و افزود: این اکوسیستم در کنترل سیلاب‌ها حضور پرندگان و تامین مواد غذایی برای آنها، تغذیه جوامع انسانی و کاهش آلایندگی هوا نقش موثر و بی‌بدیل دارد.

وی با اشاره به ارزش‌گذاری اقتصادی تالاب‌ها گفت: تالاب‌ها 10 برابر جنگل‌‌ها و 200برابر اراضی زراعی دارای ارزش اقتصادی و درآمدی هستند ولی زنگ خطر از بین رفتن این اکوسیستم پویا به صدا درآمده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در ادامه افزود: انسان‌ها با رویکرد خاص خود تلاش می‌کنند تا تالاب‌ها، ‌دریاچه‌ها و بسیاری از زیبایی‌های زیست محیطی را به سیطره خود درآورند و آنها را از کارکرد طبیعی خارج کنند که همین دخالت‌های بی‌مورد سبب شده است تا دریاچه ارومیه به حال احتضار بیفتد و آسیب‌های جدی به تالاب‌های موجود در کشور وارد شود.

موسوی گفت: از 250 تالاب موجود در کشور که 2.5 میلیون هکتار از اراضی کشور را شامل می‌شود بسیاری از آنها در اوضاع و شرایط ناگواری به سر می‌برند و برخی از آنها نفسشان به شماره افتاده است/.

انتهای پیام/ش ک

برچسب ها: اردبیل ، مدیریت ، زیست ، بومی ، تالاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.