کشف این اطلاعات دانشمندان را بسیار متعجب کرده چون تاکنون اینطور تصور می شد که اکثریت ساکنان اروپا از ده‌ها هزار سال پیش پوست و موهای روشنی داشتند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، این دستاوردهای علمی جدید نتیجه انجام آزمایش‌های طولانی روی دو اسکلت نسبتا کاملی است که در سال ۲۰۰۶ در کوهستانهای شمال غرب اسپانیا کشف شدند. آب و هوای سرد و نرسیدن نور به محل دفن این اسکلت ها باعث شده که بسیار سالم باقی بمانند.

پژوهشگران با برداشتن نمونه های دی ان ای از دندان‌های یکی از این اسکلت ها توانستند سلولهای مادر ( ژنوم های) یکی از این انسانهای باستانی را بشناسند. آنها متوجه شدند که ترکیب سلول مادر این اسکلت ها بیش از همه به مردمان ساکن فنلاند و سوئد شباهت دارد.

اما با وجودیکه چشمان این انسان باستانی به رنگ آبی بوده، آزمایشهای ژنتیک نشان داد که موهای آن قهوه ای تیره و یا مشکی و رنگ پوست او بسیار تیره بوده است. چنین نتیجه ای برای پژوهشگران عجیب و غیرقابل انتظار بود.

دکتر لالولزا فوکس مسئول این پژوهش در موسسه زیست شناسی تکاملی شهر بارسلون می گوید: اینطور تصور می شد که تغییرات در ظاهر مردمان ساکن قاره اروپا تحت تاثیر زندگی در مناطق مرتفع و قرار گرفتن در برابر اشعه ضعیف تر ماوراء بنفش صورت گرفته است. کمبود این اشعه باعث می شود که رنگدانه های موجود در پوست ضعیف تر شده و به مرور رنگ پوست روشن تر شود. اکنون با توجه به نتایج این پژوهش جدید می توان گفت که این فرضیه صحت ندارد چون نمونه این دو اسکلت نشان داد که این گروه انسانی حتی پس از حدود ۴۰ هزار سال سکونت در اروپا پوست و موهای بسیار تیره ای داشته اند.


انتهای پیام/
برچسب ها: پوست ، مو ، ژنتیک ، پژوهش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار