در حالی که جزئیاتی از طرح ساختاری پیشنهادی آمریکا برای صلح بین فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی افشا شده است، مقامات رژیم صهیونیستی از جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به سبب هشدار درباره افزایش تحریم ها علیه این رژیم درصورت شکست مذاکرات صلح انتقاد کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ وال استریت ژورنال نوشت: کری چالش های بالقوه پیش روی اسرائیل را در بحبوحه شهرک سازی و تلاش برای کسب مشروعیت مطرح کرد و گفت صحبت هایی درباره تحریم مطرح است.

انتظار می رود کری در هفته های آینده بسته ای از پیشنهادها را برای راهنمایی  و هدایت مذاکره کنندگان صلح فلسطین و اسرائیل در این مسیر ارائه کند. اما بر اساس جزئیات افشا شده این مصالحه، از اسرائیل خواسته شده اقداماتی برای تشکیل یک کشور فلسطینی صورت دهد و برخی از متحدان ائتلافی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نارضایتی خود را از این مسئله ابراز کرده اند.
وزرای اسرائیلی اعلام کردند اظهارات کری فشارها را به نتانیاهو برای دادن امتیاز به فلسطینی ها افزایش داده است و این فشارها تردیدهایی درباره بی طرفی کری مطرح می کند.

یووال اشتاینتز وزیر امور راهبردی اسرائیل اعلام کرد اظهارات کری «مضر» و «غیرقابل قبول» است.
وی گفت:« نمی توان انتظار داشت اسرائیلی با تفنگی بر روی سرش درباره موضوعاتی وارد مذاکره شود که مهمترین منافع ملی ما را تشکیل می دهد.»

یوری آریل وزیر مسکن اسرائیل از حزب حامی شهرک های صهیونیست نشین خانه یهود گفت اظهارات کری غیرمسئولانه و غیرمتوازن است.

وی گفت: من فکر می کنم ما به میانجی گری عادلانه ای نیاز داریم. نفتالی بنت وزیر اقتصاد اسرائیل در صفحه فیس بوک خود درباره اظهارات کری گفت:« ما انتظار داریم دوستان ما در سراسر جهان در کنار ما و علیه تلاش های یهودی ستیزانه علیه اسرائیل بایستند نه اینکه عاملی برای تقویت این تلاش ها باشند.»

جن ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد کری مخالف اعمال تحریم علیه اسرائیل است و صرفا حقایقی را درباره پیامدهای بالقوه شکست مذاکرات بیان می کند.وی خاطر نشان کرد کری همچنین درباره پیامد شکست گفتگوها برای فلسطینی ها نیز صحبت کرده است.

ساکی در این بیانیه تاکید کرد:« اشاره کری به تحریم توصیف اقداماتی است که توسط دیگران اعمال می شود و او همواره با آنها مخالفت کرده است. کری همواره انتظار مخالفت و لحظات دشوار را در این فرایند دارد اما همچنین انتظار دارد همه طرف ها به درستی اظهارات و سوابق او را به تصویر بشکند.»

نتانیاهو نیز بدون اشاره به نام وزیر امور خارجه آمریکا در نشست کابینه، صحبت ها درباره اعمال تحریم علیه اسرائیل را غیراخلاقی و غیرقانونی توصیف کرد و گفت:« هیچ فشاری نمی تواند من را به کنار گذاشتن منافع اصلی اسرائیل وادار کند.»

تهدید به اعمال تحریم اقتصادی و انزوای بین المللی اسرائیل مسئله ای حساس در اسرائیل است.
یائیر لاپید وزیر دارایی اسرائیل نیز به نتانیاهو برای پیشبرد گفتگوهای صلح فشار آورده و هشدار داده است اقتصاد اسرائیل باعث ضربه زدن به صادرات، افزایش بیکاری و نرخ تورم می شود.
کری امیدوار است طرح ساختاری وی مبنایی برای گفتگوهای صلح باشد.

مارتین ایندایت مذاکره کننده اصلی آمریکا به رهبران یهودی این کشور گفت از مرزهای سال هزار و نهصد و شصت و هفت در کرانه باختری رود اردن به عنوان مبنایی برای تبادل زمین استفاده می کند که بر اساس آن به حدود هفتاد و پنج تا هشتاد درصد از شهرک نشینان اجازه داده می شود در اسرائیل بمانند.

اعضای تندروی ائتلاف نتانیاهو متعهد شده اند اگر نخست وزیر خطوط سال هزار و نهصد و شصت و هفت را بپذیرد، دولت را ترک می کنند. ایندایک گفت بر اساس این طرح آوارگان فلسطینی جنگ سال هزار و نهصد و چهل و هشت و یهودیان کشورهای عربی که بعد از تشکیل اسرائیل اموال خود را از دست دادند غرامت دریافت می کنند.

وی افزود این طرح ساختاری تشکیل یک منطقه امنیتی را در طول مرز اردن پیش بینی می کند که توسط سنسورهای مرزی و هواپیماهای بدون سرنشین مورد نظارت قرار می گیرد.وی ادامه داد بر اساس این چارچوب اسرائیل به عنوان کشوری برای مردم یهود و فلسطین به عنوان کشوری برای مردم فلسطین به رسمیت شناخته می شود.

ایندایک نگفت آیا این طرح درباره کنترل بر شرق بیت المقدس نظریه ای داده است یا خیر اما خاطر نشان کرد دولت آمریکا با این مسئله خیلی محتاطانه رفتار می کند چرا که این موضوع می تواند گفتگوها را برهم بزند.وزارت امور خارجه آمریکا گفت هیچ یک از اصول این طرح ساختاری تکمیل نشده است.


انتهای پیام  /
برچسب ها: اسرائیل ، تحریم ، کری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار