مانده تسهیلات اعطایی بانک مسکن بالغ بر 910 هزار میلیارد ریال است که بر این اساس بانک مسکن بزرگترین بانک تسهیلات دهنده کشور است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، هاشم بت شکن مدیرعامل بانک مسکن در نشست خبری خود که در وزارت اقتصار برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: بحث افزایش وام مسکن به صورت آزمایشی با تأیید بانک مرکزی برای یک دوره سه ماهه به مرحله اجرا گذاشته شده که پس از پایان دوره آزمایشی 3 ماهه به صورت کامل در کل کشور به مرحله اجرا گذاشته می‌شود.
 
وی تصریح کرد: این کار برای اولین بار به منظور خرید اولین واحد مسکونی مسئول است که هر کس می‌تواند حداکثر تا سقف 50 میلیون تومان یعنی 500 میلیون ریال اقدام به دریافت تسهیلات وام مسکن کند. این کار در کنار افزایش تسهیلات جاری مسکن که رقم آن به میزان 10 میلیون تومان وام جعاله است جمعاً بالغ بر 60 میلیون تومان می‌شود.
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در خصوص این که گفته می‌شود بانک مسکن ورشکست شده است عنوان کرد: بانک بزرگی مانند مسکن هیچ گاه ورشکست نمی‌شود و مطرح شدن این موضوع طبعاتی برای بانک نداشته است.
 
بت شکن ادامه داد: خوشبختانه بانک مسکن جزو معدود بانک‌های غیر تحریمی کشور است در حال حاضر بانک مسکن با بانکهای بزرگ دنیا از جمله دو بانک از کره جنوبی بانک توکیو ژاپن و هالک بانک ترکیه در حال فعالیت‌های بانک‌ی‌اند در کنار روابط خارجی این بانک در سال جاری یک قرارداد 500 میلیون تومانی با صندوق توسعه ملی بسته شده که نقش مهمی در جذب منابع و تزریق آن به بخش مسکن دارد.
 
وی  در خصوص بحث منطقه‌ای کردن پرداخت تسهیلات مسکن گفت: پیشنهاد این کار از سوی بانک مسکن به بانک مرکزی داده شده و ما باید گزارشات مربوط به پرداخت تسهیلات مسکن را به صورت 3 ماهه به بانک مرکزی ارائه بدهیم.
 
***خرید و فروش وام‌های مسکن

هاشم بت شکن در رابطه با بحث خرید و فروش وام مسکن عنوان کرد: اگر این کار در یک بازار شفاف معاملاتی انجام شود به طور حتم نقل و انتقال در بنگاه‌های معاملاتی مسکن حذف می‌شود .
 
وی در رابطه با آمار دقیق مسکن مورد نیاز تصریح کرد: اگر بخواهید عدد دقیق وزارت راه و مسکن و راه و شهرسارزی را داشته باشید یکی از موارد آن میزان ازدواج و طلاق در کشور است که رقم آن چیزی حدود  665 هزار ازدواج و طلاق است ضمن آنکه 1 درصد واحدهای مسکونی کشور سالن تخریب و ما سالانه به حدود 200 هزار واحد مسکونی یعنی سر جمع رقم بالغ بر 78 هزار واحد مسکونی نیاز داریم که از این تعداد 78 هزار واحد مسکونی مورد نیاز کشور است .
 
وی تصریح کرد: در مجموع 1600 واحد مسکونی انباشته شده در کشور وجود دارد اما به طور کلی کشور به بیش از 3 میلیون واحد مسکونی نیاز دارد که 1 میلیون و 600 هزار واحد آن به صورت کلی 630 هزار واحد مسکن حمایتی و 165 هزار واحد مسکن اجتماعی را شامل می‌شود.
 
***سهم 31 تا 32 درصدی مسکن در سبد خانوار
 
وی در خصوص آمار سهم مسکن در سبد خانوار گفت: سهم  بخش مسکن از نظر هزینه در بخش اجاره طبق برآوردهای بانک مرکزی 28 درصد است که با اعمال قسط‌های پرداختی در مورد مسکن این رقم حدود 31 تا 32 درصد از کل سبد خانوار را به خود اختصاص داده و از نظر فشار در سبد خانوار رقم بین آن یک تا 2 درصد است.
 
بت شکن با بیان اینکه بانک مسکن مانند سایر بانک‌های دیگر وکیل و امین سپرده‌گذاران است اظهار داشت: خوشبختانه وضعیت سپرده‌های این بانک خوب بوده و ما خروج منابع نداشته‌ایم و حتی بعد از اعتبار شورای پول و اعتبار در خصوص افزایش سقف وام مسکن شاهد ورود منابع مسکن هم بوده‌‌ایم.
 
***پرداخت تسهیلات به مسکن جوانان و مسکن مهر 

مدیرعامل بانک مسکن در ادامه درباره آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات به مسکن مهر تصریح کرد: هیچ انحصاری در خصوص پرداخت تسهیلات مسکن مهر وجود ندارد و این کار طبق بسته بانک مرکزی بر اساس تعیین حداقل ها که 25 درصد است انجام می‌شود.
 
بت شکن در خصوص سهم تسهیلات وام مسکن جوانان گفت: هم اکنون رقم تسهیلات اعطایی به مسکن جوانان 35 میلیون تومان است که افزایش سقف این تسهیلات با توجه به سپرده گذاری که رقم 77 میلیون تومان قابل افزایش است.
 
وی افزود بر اساس شرایط فعلی در بخش مسکن وام مسکن پرداخت شده در شهرستان‌ها بین 70 تا 75 درصد رقم مسکن را تأمین که این میزان در تهران بین 30 تا 35 درصد است و اولویت ما در وهله اول شهرستان‌ها است.
 
 ***نرخ سود سپرده‌ها بر اساس نظر شورای پول و اعتبار

مدیرعامل بانک مسکن در ادامه نشست خود تصریح کرد: تعیین نرخ سود سپرده‌ها بر اساس نظر نهایی شورای پول و اعتبار مشخص می‌شود.
 
بت شکن در رابطه با تعمیر واحدهای مسکونی حادثه دیده عنوان کرد تاکنون بالغ بر 29 هزار واحد مسکونی حادثه دیده در کشور توسط این بانک تعمیر شده ضمن آنکه 23 هزار واحد مسکونی در کمتر از 2 سال توسط این بانک ساخته و تکمیل و در حال واگذاری است و در رابطه با مسکن مهر روستایی باید بگویم 402 هزار واحد نوسازی و بهسازی شده است.
 
وی با بیان آنکه میزان مطالبات این بانک با توجه به شرایط رکود اقتصادی بسیار کم بوده است گفت: خبر خوشی که این بانک برای بازپرداخت تسهیلات بانکی به تسهیلات گیرندگان دارد آن است که خوشبختانه با پیشنهاد بانک مسکن مدت بازپرداخت وام مسکن از 15سال به 20 سال افزایش یافته است.
 
وی در پایان از طرح‌های جدید این بانک که بخشی از آن طی دهه فجر به مرحله اجرا گذاشته می‌شود گفت : 7 طرح از سوی این بانک در دست اجرا است که یکی طرح‌های جدید سپرده گذاری بانک مسکن، تخصیص اولین صندوق سرمایه توسط 3 بانک صنعت و معدن، کشاورزی و مسکن، در اولویت قرار گرفتن شرکت سرمایه گذاری مسکن ، تخصیص اولین صندوق زمین و ساختمان با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، ارائه‌ی اوراق رهنی در آینده نزدیک، پذیرش سهام شرکت توسعه سرمایه گذاری در بورس و در پایان ارتقا سلامت و ثبات مالی بانک مسکن است.

انتهای پیام/
برچسب ها: بانک ، مسکن ، وام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار