با وجود افزایش قابل ملاحظه موارد عفونت‌های مقاوم به درمان، اقداماتی که تاکنون در جهت پیشگیری از گسترش میکرو ارگانیسم‌های مقاوم در سطح جهان صورت گرفته است، کافی و اثربخش نیست.

علیرضا توسلی استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، افزود: با وجود کاهش نسبی شیوع و بروز عفونت‌های مختلف در جهان، اما این بیماری‌ها همچنان یک معضل و مشکل جدی محسوب شده و عوارض گوناگونی به دنبال دارند. 

وی گفت: در حال حاضر بیمای‌های عفونی به عنوان یکی از مهم‌ترین علل مرگ و میر در جهان مطرح  بوده و انتشار میکرو ارگانیسم‌های مقاوم به درمان به‌ویژه نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها، نقش عمده‌ای در این خصوص داشته است. 

توسلی با اشاره به تأثیر و نقش عوامل متعدد در افزایش موارد مقاومت میکرو ارگانیسم‌ها نسبت به داروهای موجود، تأکید کرد: درمان با آنتی‌بیوتیک نامناسب از مهم‌ترین دلایل بروز مقاومت آنتی‌بیوتیکی به‌ویژه در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی بوده است. 

وی افزود: مصرف بی‌رویه، غیرمنطقی و خارج از تجویز پزشک انواع دارو‌ها توسط مردم نیز عامل مهم دیگری در افزایش روزافزون مقاومت‌های دارویی بوده است. 

توسلی یادآور شد: البته نباید تاثیر تجویز بیش از اندازه دارویی نظیر آنتی‌بیوتیک‌ها توسط برخی از پزشکان و توزیع آزادانه و خارج از نسخه دارو توسط داروخانه‌ها را در افزایش مقاومت میکروب‌ها نسبت به دارو‌ها را نادیده گرفت. 

وی با بیان اینکه اقدامات گوناگونی در دنیا برای کاهش خطر بروز مقاومت‌های دارویی صورت گرفته است، تصریح کرد: با وجود افزایش قابل ملاحظه موارد عفونت‌های مقاوم به درمان، اقداماتی که تاکنون در جهت پیشگیری از گسترش میکرو ارگانیسم‌های مقاوم در سطح جهان صورت گرفته است، کافی و اثربخش نیست. 

توسلی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شاهد هستیم که علاوه بر افزایش موارد مقاومت میکروب‌ها نسبت به دارو‌ها به‌ویژه آنتی بیوتیک‌ها، ‌ گونه‌های میکروبی خطرناک و جدید نیز به‌وجود آمده‌اند که این موضوع نیز بسیار نگران‌کننده است. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار