رییس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان از باطل شدن پروانه ی چرای دام دامداران متخلف خبر داد.

عباس درخشانی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان ، با اعلام اینکه در شمال استان کرمان 14 میلیون و 200 هزار هکتار عرصه وجود دارد ، گفت: 6 میلیون و 270 هزار هکتار آن ، عرصه های مرتعی هستند که ، 23 هزار هکتار دارای وضعیت خوب ، یک میلیون و 290 هزار هکتار وضعیت متوسط و 4 میلیون و 955 هزار هکتار مراتع فقیرهستند.

وی تأکید کرد: باید برای عرصه های متوسط و فقیر برنامه ریزی های خاصی صورت گیرد تا به سمت مراتع خوب گرایش یابند.

درخشانی ارزش مراتع شمال کرمان را سالانه بالغ بر 188 میلیارد تومان دانست و افزود: در سال به صورت میانگین حدود 407 هزار تن علوفه تولید می شود.

وی خاطرنشان کرد: به گفته ی فائو هر هکتار مرتع از نظر زیست محیطی ، جلوگیری از فرسایش خاک ، تولید علوفه و مسئله ی گردشگری ، 232 دلار ارزش دارد که بر این اساس مراتع استان کرمان بالغ بر یک و نیم میلیارد دلار ارزش دارند.

درخشانی با بیان اینکه باید بهره برداری از مراتع کنترل و مدیریت شود ، تصریح کرد: دولت ضوابط و قوانینی تعریف کرده که دامداران مؤظف به رعایت آن هستند ، در غیر اینصورت پروانه ی چرای آنها باطل می شود.

وی زمان ورود دام به مراتع ییلاقی استان کرمان را از 20 اردیبهشت تا 20 مرداد هر سال عنوان کرد و یادآور شد: در صورتی که دام در زمانی غیر از موعد ذکر شده وارد مراتع شود با توجه به اینکه علوفه آنها جوابگوی دام نیست ، دامدار ، به ازای هر روز که دام وارد مرتع شود ، 80 هزار تومان از سوی دولت جریمه می شوند که این رقم سنگینی برای دامدار است.

رییس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان خاطرنشان کرد: در صورت پرداخت نکردن این جریمه ، به دامدار اخطار و در نهایت پروانه اش باطل می شود.

درخشانی گفت: بر اساس قیمت امسال هر دامدار مؤظف است برای تمدید پروانه ی چرای خود ، به ازای هر رأس دام 400 تومان به خزانه ی دولت واریز کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: اگر دامداری بدون هماهنگی با اداره ی مراتع ، دو سال به صورت مداوم اقدام به ترک مرتع کند ، طبق قانون پروانه اش باطل می شود.

درخشانی موضوع انحصار وراثت را یکی از مشکلات عمده دامداران دانست و خاطرنشان کرد: اگر دامداری فوت کند ، وُرّاث دامدار ، طبق قانون موظف اند ، حداکثر دوسال بعد از فوت وی ، تکلیف پروانه چرای خود را مشخص کنند ، در غیر اینصورت پروانه آنها ضبط می شود و دولت (منابع طبیعی) می تواند برای آن تصمیم بگیرد.

وی ، خرید و فروش مرتع را ممنوع و غیرقانونی اعلام و تأکید کرد: اگر دامداری اقدام به خرید و فروش مرتع کند ، متخلف است و پروانه ی چرای وی ، طبق قانون باطل می شود.

رییس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان تصریح کرد: دامداران مؤظفند هر ساله با اداره منابع طبیعی ارتباط داشته باشند و تاریخ های ورود و خروج دام به مرتع را چک کنند.

درخشانی با اشاره به اینکه مراتع گنجینه های ارزشمندی برای دامداران محسوب می شوند ، از آنها خواست در صورت مشاهده ی هرگونه استفاده ی غیرمجاز ، مراتب را به یگان منابع طبیعی اطلاع دهند./ش ک

برچسب ها: پروانه ، چرا ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.