این روز‌ها حکایت کاهش ذخایر خونی به قصه تلخ برای بیماران تبدیل شده، قصه‌ای که تقریبا در هر فصل تکرار می‌شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، این روز‌ها به بانک‌های خون بیمارستان‌ها سر می‌زنیم چشمان منتظر زیادی را می‌بینیم که هر روز برای دریافت خون و فرآورده‌های خونی به بیمارستانهای تهران می‌آیند تا شاید خون بگیرند و نفس تازه کنند.

مدتهاست که خبر کاهش ذخایر خونی را هر چند وقت یک بار بر روی سایت‌ها و روزنامه‌ها می‌بینیم و این درحالیست که تعداد بیماران خصوصا در کلان شهر تهران روبه افزایش است. 
بیش از ۱۵۰ بیمارستان و مرکز درمانی در تهران درخواست خون و فرآورده‌های خونی خود را روزانه به انتقال خون تهران ارسال می‌کنند و متأسفانه در برخی اوقات جواب مناسبی دریافت نمی‌کنند. 

کاهش اهدا کننده در برخی مقاطع زمانی دست انتقال خون را برای پاسخگویی ۱۰۰درصدی به درخواست خون و فرآورده‌های خونی خالی گذاشته است. 

 انتقال خون تهران پاسخگوی تمام نیاز بیمارستان‌ها نیست 
دکتر نادعلی رئیس انتقال خون تهران می‌گوید روزانه ۶۰۰۰ درخواست خون و فرآورده‌های خونی به انتقال خون تهران ارسال می‌شود اما متأسفانه با کاهش مراجعه مردم به دلیل آلودگی و کاهش دما پاسخگویی ۱۰۰ درصدی نیاز بیمارستان‌ها نیستم. 

دکتر‌پور فتح‌الله مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران می‌گوید: مصرف خون و فرآورده‌های خونی در بیمارستانهای کشور به درستی مدیریت نمی‌شود. 
وی که چند ماهی است سکان سازمان انتقال خون ایران را مجدداً بدست گرفته است تأکید می‌کند هنر یک پزشک جراح این است که به نحوی جراحی کند که نیاز به تزریق خون نداشته باشد و خون را فقط زمانی مصرف کند که جان بیمار در معرض مرگ باشد. 

وی می‌گوید: متأسفانه فرهنگی در بین پزشکان ما نهادینه شده که می‌گویند تا ۶ واحد خون آماده نباشد به اتاق عمل نمی‌روند که این بسیار نادرست است و متأسفانه رایگان بودن خون باعث شده ارزش این مایع حیاتی در بیمارستان‌ها درست شناخته نشود و همین است که در زمینه مصرف خون در مراکز درمانی به بیمارستان‌ها در جایگاه نامناسبی در جهان قرار داریم. 

جای خالی سیستم انتقال خون در بیمارستان‌ها 
پور فتح‌الله تأکید می‌کند: بانک‌های خون بیمارستانی بخش کوچکی از نیاز بیمارستانی ما به خون را فراهم می‌کند در حالیکه مراکز درمانی باید مجهز به سیستم‌های انتقال خون باشد و این سیستم امکان انتقال خون خودی را فراهم کرده و می‌تواند دستاوردهای بزرگی را برای مراکز درمانی به همراه داشته باشد. 

تعرفه گذاری خون یا خون فروشی؟ 
مدیرعامل سازمان انتقال خون از‌‌ همان روزهای آغازین کار خود در این سازمان اقتصاد انتقال خون را مهم‌ترین چالش پیش روی این سازمان دانست. 

وی همواره تأکید می‌کند: وقتی خون به صورت رایگان در اختیار مراکز درمانی قرار می‌گیرد هیچ بیمارستانی انگیزه ورود به سرویس‌های انتقال خون را ندارد و این باعث عدم گستردگی استفاده از خون خود می‌شود. 

پور فتح‌الله معتقد است: خدمات درمانی در کشور تعرفه دارند ولی هنوز خدمات انتقال خون هیچ تعرفه‌ای ندارد و هرگاه تعرفه‌دار شدن خدمات انتقال خون مطرح می‌شود متأسفانه از آن به «خون فروشی» تعبیر می‌کنند. 

تعطیلی پایگاه‌ها یا عدم مدیریت مناسب مصرف خون؟ 
صحبت‌های مدیرعامل سازمان انتقال خون در مراسم مختلف این سازمان و اعلام کاهش فصلی ذخایر خونی هر انسانی را به تأمل وا می‌دارد که آیا عدم مدیریت صحیح مصرف خون علت این کمبود ذخایر است یا کاهش مراجعه اهدا کننده‌ها....؟ 

بعد از اینکه انتقال خون تهران با اعلام خبر رسیدن ذخایر خونی به مرز هشدار از هموطنان دعوت کرد تا برای اهدای خون به پایگاه‌ها مراجعه کنند ما هم سری به پایگاه انتقال خون در خیابان وصال شیرازی زدیم. 
صف طولانی از اهدا کننده‌هایی که ساعت‌ها انتظار برای اهدای خون آن‌ها را کلافه کرده است. 
وقتی پای صحبت آن‌ها می‌نشینیم هر کدام از یک نقطه پایتخت برای اهدای خون به این پایگاه آمده‌اند.
میدان خراسان، میدان امام حسین، شهرک غرب و... 
با تعجب از آن‌ها سوال می‌کنم آیا در نزدیکی محل سکونت شما پایگاه اهدای خون وجود ندارد؟ 
تقریبا همه آن‌ها یک پاسخ می‌دهند: تا اطلاع ثانوی تعطیل است. 
درسته... چند ماه پیش بود که خبر تعطیلی در پایگاه مهم انتقال خون تهران یعنی پایگاه میدان امام حسین (ع)، پایگاه میدان ولیعصر (عج) و پایگاه سعادت آباد به دلیل انجام عملیات عمرانی شهرداری تیتر صفحه‌های اجتماعی خبرگزاری‌ها شد. 

در آن زمان موضوع را که از رئیس انتقال خون پیگیری کردیم گویا قرار شده بود تا چند روز بعد از تعطیلی شهرداری پایگاه دیگری را در اختیار انتقال خون قرار دهد اما حال ماه‌ها از آن قول و قرار می‌گذرد و هنوز اهدا کننده‌ها وقتی برای اهدای خون به این پایگاه‌ها مراجعه می‌کنند با قفل و زنجیر روبرو می‌شوند.

قصهٔ غمبار کاهش‌گاه و بیگاه ذخایر خونی زمانی اوج می‌گیرد که خبر می‌رسد نه تنها پایگاه‌های جایگزین پایگاه‌های تعطیل شده انتقال خون نشده بلکه پایگاه‌های دیگر هم تعطیل و یا تخریب شده‌اند این بار به دلیل کمبود بودجه... دیگر نه برق هست نه آب و نه گاز اهدا کننده‌هایی که به پایگاه وصال آمده‌اند دل پری دارند و از این تعطیلی پایگاه‌ها... 

یکی از اهدا کننده‌ها می‌گوید من کارمند هستم و برای اینکه بتوانم به بیماران خون اهدا کنم از اداره‌ام مرخصی گرفته‌ام پایگاه نزدیک محل کارم در خیابان ابوذر تعطیل شده است و مجبورم برای این کار خدا پسندانه تا مرکز شهر بیایم. 
اینجا هم که بخاطر ازدحام جمعیت حدود یک ساعت و نیم انتظار کشیدم تا بتوانم خون اهدا کنم. 
آن‌ها حتی از پذیرایی بعد از اهدای خون هم گله‌مند بودند.

بیش از1.4 اعمال جراحی در تهران انجام می‌شود 
دکتر نادعلی می‌گوید خوشبختانه هنوز نگذاشته‌ایم رشد اهدای خون در تهران رشدی منفی باشد اما دلایل مختلف مثل آلودگی هوا، کاهش دما و از همه مهم‌تر تعطیلی پایگاه‌های اهدای خون ذخایر خونی را تهدید می‌کند.

اما آنچه قابل تأمل است افزایش هر روزه بیماران بیمارستانهای تهران است. 
بیش از1.4 اعمال جراحی در تهران ایجاد می‌شود و بیماران به امید بهبود به پایتخت قدم می‌گذارند. بیمارانی که حال بدشان نه آلودگی را می‌شناسد نه سرما و نه تعطیلی پایگاه‌ها را... آن‌ها زندگی می‌خواهند.

به هر حال وضعیت بحرانی مصرف خون و ذخایر خونی از عدم مدیریت مناسب مصرف خون در بیمارستان‌ها، شرایط جوی و تعطیلی پایگاه‌ها هرچه که باشد نیاز به نگاه ویژه مسئولین دارد. نگاهی که چاره‌ای بیاندیشد و اقدام کند.


گزارش از نسرين گودرزي


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار