بیست و دومین کنگره بیماری‌های عفونی و گرمسیری ایران، امروز با حضور جمعی از اساتید این رشته برگزار شد و نماینده سازمان انتقال خون در این همایش به اصلی ترین چالش های انتقال خون اشاره کرد.

 به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر علی اکبر‌پور فتح ا...،مدير عامل سازمان انتقال خون گفت: همچنان یکی از چالش‌های مهم و اصلی طب انتقال خون عفونت‌های پس از تزریق خون است. 

وی گفت: بیماری‌های HIVو HCV و هپاتیت، سه چالش اصلی انتقال خون هستند و همچنان به عنوان یکی از اصلی‌ترین علل مرگ و میر در دنیا به حساب می‌آیند. 

پور فتح ا... افزود: در دهه‌های اخیر بیماری‌های دیگری مثل سارس، جنون گاوی و آنفلوآنزا نیز به عنوان تهدید کننده‌های سلامت خون به شمار می‌آیند. 

وی تصریح کرد: در رابطه با سلامت خون اقدامات بسیار خوبی انجام شده است از جمله اینکه جذب اهدا کنندگان به صورت ۱۰۰ درصد داوطلبانه و بدون چشم داشت از گروه‌های پر خطر است. 

وی ادامه داد: یکی از دلایل اصلی شیوع بیماری‌های عفونی مثل HIV در کشور این است که هنوز حجم بالایی از داروهای مشتق از پلاسما از خارج وارد می‌شود. 

وی اذعان کرد: زمانی که آمار مبتلایان به ایدز در دنیا ۸۷ درصد بود این آمار در کشور ما ۷ یا ۸ درصد بود و باید به مدیران اسبق انتقال خون نشان لیاقت داد نه اینکه برای آن‌ها احضاریه دادگاه فرستاد. 

وی گفت: در کشور ۲۷ هزار مورد مبتلا به HIV ثبت شده است و شیوع آن ۱۰۰ در ۱۰۰ هزار نفر است و در اهدا کنندگان این آمار کاهش یافته و به ۳ نفر در ۱۰۰ هزار نفر رسیده است. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار