بررسی‌ها نشان می‌دهند که حدود 6 میلیون نفر در جهان به کرتینیسم مبتلا بوده و این بیماران به طور عمده در کشورهای فقیر و تعدادی از کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند.

مهدی فهیمی استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: کمبود ید، علت شایع و اصلی گواتر و عامل کرتینیسم در کودکان است و تعداد زیادی از مردم جهان از کمبود این ماده معدنی رنج می‌برند.

وی تصریح کرد: بیماری کرتینیسم،‌نوعی بیماری است که به علت کم‌کاری غده تیرئیدی از زمان تولد بروز می‌کند.

فهیمی گفت: کرتینیسم اغلب ناشی از کمبود طولانی مدت ید در دوران جنینی است و می‌تواند با علائم گوناگونی ظاهر شود.

وی تاکید کرد: آسیب‌های مغزی، عقب ماندگی ذهنی و جسمی، کوتاهی قد، بزرگی زبان، کم بودن فعالیت و تحرک، تحلیل استخوان‌ها، کاهش متابولیسم، مشکلات یادگیری، خشکی پوست، خستگی و خواب آلودگی از مهمترین عوارض و علائم مرتبط با کرتینیسم است.

فهیمی با اشاره به آمار مبتلایان به کرتینیسم در جهان، تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهند که حدود 6 میلیون نفر در جهان به کرتینیسم مبتلا بوده و این بیماران به طور عمده در کشورهای فقیر و تعدادی از کشورهای درحال توسعه زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه درمان مبتلایان به بیماری‌های ناشی از کمبود ید موضوعی مهم است، یاد آور شد: موفقیت در درمان مبتلایان به بیماری‌های ناشی از کمبود ید به ویژه گواتر و کرتینسیم، مستلزم تشخیص بیماری قبل از ظهور علائم شدید و نهایی این بیماری‌ها است.

فهیمی خاطر نشان کرد: کمبود ید به ویژه در مادران باردار، باید قبل از حامگلی اصلاح شود تا از ضایعات و آسیب‌های مغزی جنین جلوگیری شود.

وی گفت: البته نباید در مصرف ید و نمک‌های ید دار زیاده روی کرد، ، چرا که مقادیر بالای ید در بدن می‌تواند با عوارض بالایی همراه بوده و موجب بروز اختلال در برخی از فعالیت‌های بدن و همچنین بروز بیماری شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: بیماری ، کرتینیسم ، علت ، آسیب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار