با توجه به اينکه سرطان معده يکي از سرطانهاي شايع در کشور محسوب مي شود، با اصلاح شيوه زندگي مي توان از ابتلا به اين بيماري جلوگيري کرد .

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ عضو مرکز تحقيقات درمان سرطانهاي توپر دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به اينکه سن شايع ابتلا به سرطان معده دهه ششم عمر گزارش شده است اما ابتلا به اين بيماري در سنين پايين تر نيز مشاهده شده است، اظهار داشت: پرهيز از مصرف زياد مواد غذايي ترش و شور، پرهيز از مصرف غذاهاي دودي شده و نمک سود شده و غذاهاي پر چرب و پر پروتئين ،قطع سيگار و مواد مخدر و مشروبات الکلي، مصرف لبنيات، انواع سبزي سالم، ميوه ها و حبوبات که حاوي ويتامين هاي A  و C مي باشند، استفاده از آب شرب بهداشتي نقش موثري در پيشگيري از ابتلا به اين بدخيمي دارد .

دکتر محمد کاظم انوري افزود:‌ تشخيص زودهنگام اين بيماري نقش موثري در افزايش موفقيت در درمان دارد  بنابراين ‌توجه به علائم باليني اين بيماري مي تواند به کشف زودتر بيماري کمک کند.

عضو هيئت علمي گروه راديوتراپي و انکولوژي دانشگاه علوم پزشکي مشهد، ‌کاهش وزن غير قابل توجيه، بي اشتهايي، علايم مبهم سوء هاضمه مثل احساس پري سر دل، احساس سيري زودرس، تهوع، استفراغ، استفراغ خوني يا وجود خون در مدفوع که بصورت مدفوع سياهرنگ خون را نشان مي دهد، علائم کم خوني مانند سرگيجه، کم حوصلگي را از جمله علائم ابتلا به اين بيماري برشمرد و تاکيد کرد:‌ بايد توجه داشت که داشتن يک يا چند از اين علائم ممکن است در بيماريهاي ديگر معده نيز وجود داشته باشد و شرط تشخيص سرطان معده مراجعه به پزشک و انجام اقدامات تشخيصي است.

دکتر انوري در خصوص درمان اين بيماري نيز اظهار داشت: ‌درمان اصلي سرطان معده در مراحل اوليه جراحي است و راديو تراپي و شيمي درماني در صورت نياز بصورت تکميلي انجام مي شود. در درمان مراحل پيشرفته بيماري نيز از اقدامات جراحي، راديوتراپي و شيمي درماني در درمان استفاده مي شود اما  معمولاً با نتايج خوبي همراه نيست.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار