دستاوردهای انقلاب اسلامی در استان مرکزی

پس از انقلاب اسلامی بود که واحدهای انگشت شمار صنعتی استان مرکزی به حدود سه هزار واحد صنعتی تبدیل شد و صنعتی که قرار بود با دست خارجی ها حرکت داده شود، با دستان توانمند بومی ها اداره شد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، بهشتی از صنعتگران قدیمی اراک می گوید: کارخانه های ماشین سازی، واگن پارس و آلومینیم سازی از کارخانه های قدیمی اراک هستند که توسط مستشاران آمریکایی اداره می شد و انقلاب اسلامی این فرصت را به صنعتگران بومی داد و آنان نیز با خوداتکایی که از سخنان امام پیدا کرده بودند این کارخانه ها را راه اندازی کردند و تولید ادامه و ارتقاء یافت.
استان مرکزی اکنون به چهارمین قطب صنعتی و دارای متنوع ترین محصولات صنعتی کشور تبدیل شده است و استان در جرگه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی است.
به گفته زاوشی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی، 35 درصد صنایع بزرگ کشور در این استان مستقرشده است و صنعتگران این دیار فناوری بیش از سه هزار دستگاه، تجهیزات و قطعه صنعتی را بومی کردند.
آمار صنایع استان مرکزی حاکی است،استان مرکزی جزو استانهای برتردرزمینه ساخت وتولید تجهیزات عظیم صنعتی مانند تجهیزات عظیم نفت وگاز نیروگاه ،پتروشیمی ،پل سازی، سیمان و سد سازی درکشور تبدیل کرده است.
به جرات می توان گفت مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی و اتکا به توان داخل در استان مرکزی خودکفایی صنعتی در ابعاد صنایع فلزی، آلومینیم و تولید بنزین بوده است.
مهمترین اتفاق از بهمن سال گذشته تا بهمن امسال راه اندازی طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی شازند است که با تولید روزانه سه میلیون لیتر بنزین با کیفیت گام مهمی در خودکفایی مهمترین سوخت در کشور است.
شیرازی مدیر عامل پالایشگاه امام خمینی شازند با اشاره به تولید بنزین با استانداردهای جهانی برابر است گفت: شاهد این مدعا تولیدروزانه 700 تن گوگرد است که وجود آن در سوخت و به خصوص بنزین آلاینده است و در این واحدپالایشگاهی استحصال می شود.
همچنین حدود 80 درصد تجهیزات انرژی، نفت و گاز، تجهیزات ریلی، در استان مرکزی بومی شده است و 60 درصد آلومینیم و شیشه ، 80 درصد ایزوگام و سنگ کشوردر استان مرکزی تولید می شود.

زاوشی می افزاید: واقع شدن در شاهراه کشور، برخورداری از بالغ بر6 هزار و 250 کیلومتر راه اصلی و روستایی/ زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل ریلی و جاده‌ای، فرودگاه ، ظرفیت‌های متعدد در بخش خدمات و کشاورزی ، گردشگری و فرهنگی ، گمرک و شهرکها و نواحی متعدد صنعتی که پس از انقلاب اسلامی در استان ایجاد شده، رونق صنعتی استان را ر پی داشته است.
میرزاخانی رئیس سازمان اقتصاد و دارایی استان مرکزی می گوید: سهم صنعت استان در تولید ناخالص ملی سالانه بیش از 600 میلیارد ریال وصادرات سالانه آنها در مجموع بیش از 800 میلیون دلار است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی می گوید: خوشه صنعتی ریل از موفقیت های صنعتی استان مرکزی است که توانسته با بومی سازی فناوری تولید انواع واگن های مسافری، باری، مترو و ترن ست گام بلند در خودکفایی کور بردارد.
یحیی گفت: تولید واگن در استان مرکزی به یک کارخانه اختصاص نیافته و با توانمندی نیروی فنی و مهندسی خوشه صنایع تجهیزات ریلی در استان جان گرفته است و 130 واحد صنعتی استان مرکزی تولید کننده تجهیزات ریلی هستند.
وی ارزآوری صنایع تجهیزات ریلی در استان مرکزی را بیش از یک میلیون دلار در سال می داند و می افزاید: در کنار صنایع ریلی، خوشه صنعتی قطعه سازی خودرو هم در استان مرکزی فعال است و با تلاش صنعتگران در بیش از 120 واحد کوچک و بزرگ، نیمی از نیاز خودروسازان کشور تامین می شود.
براساس آخرین ارزیابی ها، اکنون تولید سیمان در استان سه میلیون تن درسال، شیشه 480 هزارتن، آلومینیوم 120هزارتن، انواع محصولات پتروشیمی یک و نیم میلیون تن، کمباین و تراکتور هزار و 750 دستگاه، اتوبوس برون شهری هزار و 700دستگاه و تجهیزات فلزی 150هزارتن در سال است.

توانمندی های استان مرکزی درحدی است که 60 درصد اتوبوس های بین شهری، بیش از 60 درصد آلومینیوم، 65 درصد شیشه جام، 70 درصد عایق های رطوبتی، یک چهارم ظرفیت خودروسازی و حجم عظیمی از شیرهای سرچاهی کشور در صنایع بزرگ و مادر این استان تولید می شود.
آوازه توان فلزی صنایع استان مرکزی تا پارس جنوبی و مجموعه گازی عسلویه نیز رسیده است و اکنون بخشی از تجهیزات 22 فاز پارس جنوبی در کارخانه های چون ماشین سازی و آذرآب در حال ساخت است.
زاوشی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: صنایع استان مرکزی به جز پارس جنوبی در پالایشگاههای مختلف کشور چون پالایشگاه امام خمینی شازند، تهران و اصفهان نیز مشارکت داشتند.
وی می گوید: در همین خصوص شرکت آهن امیرکبیر اراک با سه جواز تاسیس جداگانه به ظرفیت یک میلیون و 500 تن آهن اسفنجی، میلگرد های فولادی و شمش های فولادی سبک و سنگین احداث خواهد شد.
زاوشی با بیان اینکه، این طرح در زمینی به مساحت صد هکتار و پیش بینی اشتغال زایی 513 نفر راه اندازی می شود گفت: تا کنون عملیات واگذاری زمین، تسطیح و دیوارکشی آن انجام شده است تا یک هزار واحد صنعتی استان مرکزی که جزو صنایع فلزی هستند تا فولاد مورد نیاز استان تامین شود.
وی فعالیت خوشه صنعتی تجهزات انرژی یا همان صنایع فلزی کشور را در استان مرکزی از شاخص های صنعتی استان دانست .
بعد دیگر توسعه صنعتی استان مرکزی، ایجاد واحدهای صنعتی جدید است.
معاون صنعتی سازمان صنعت معدن و تجارت استان مرکزی می گوید: 900 طرح صنعتی با سرمایه گذاری بیش از یکصد میلیارد ریال در این استان در دست انجام است .
بختیار افزود: با تکمیل این طرح های صنعتی مختلف در زمینه های فلزی، کانی غیرفلزی، شیمیایی، سلولزی، نساجی و غذایی تا دو سال آینده 44 هزار فرصت شغلی پایدار در حوزه صنعت استان ایجاد می شود.
وی اضافه کرد: واحد صنعتی پتروتک تولید کننده اسید آمینه متیونین، شرکت فولاد هیربد ، واحد صنعتی پیشگامان صنعت کاغذ ، شرکت سایپا و قطعه سازی خودرو و طرح توسعه شرکت نورد لوله صفا از جمله دیگر طرح های مهم صنعتی استان مرکزی است.

بختیار گفت: راه اندازی واحدهای مذکور نقش اساسی در تکمیل زنجیره تولید و حفظ و ارتقای جایگاه صنعت استان در کشور خواهد داشت.
در کنار این توانمندی ها، در چند سال اخیر استان مرکزی به قطب تولید الیاف مصنوعی تبدیل شده است و توانسته بازار خارجی منطقه را با کنار زدن عربستان فتح کند.
تی شو نوعی از الیاف مصنوعی است و شامل منسوج نبافته از الیاف شیشه است که مواد اولیه 400 کارخانه کشور است و با تولید آن در استان مرکزی، کشور به خودکفایی رسیده است.
عمده ترین کاربرد آن در ایران به تولید عایق های رطوبتی صنایع کامپوزیت و خودروسازی اختصاص دارد.
مدیر عامل این کارخانه گفت: هرسال در ایران 100 میلیون متر مربع تی شو مورد نیاز است که تا پیش از این بیشتر از 70 میلیون متر مربع آن با خروج 40 میلیون دلار ارز از کشورهای چین روسیه واکراین وارد می شد محمدی افزود: برای ساخت خرید و نصب تجهیزات و بهره برداری حدود 400 میلیارد ریال از اعتبارات بخش خصوصی و تسهیلات بانکی سرمایه گذاری شده و علاوه بر تامین نیاز داخلی شرایط صادرات این محصول با ارزش 30 میلیون دلار ارز آوری فراهم شده است این کارخانه در مدت زمان 13 ماه ساخته شده و در حال حاضر بیش از 100 مهندس تکنسین و کارگر در آن مشغول به کار شدند .
از سه هزار واحد صنعتی استان مرکزی، 31 و چهار دهم درصد آن صنایع فلزی، 24 و دو دهم درصد کانی غیر فلزی، 22 و سه دهم درصد شیمیایی، شش و 9 دهم درصد نساجی و مابقی در سایر رشته ها است.
با فعالیت صنعتی در استان مرکزی گردش یک چهارم اقتصاد کشور در استان مرکزی است.
شهرستان دلیجان همچنین در 30 سال گذشته با تلاش مردم این شهر و ریسک پذیری آنان در سرمایه گذاری صنعتی با تولید 60 درصد ایزوگام کشور، به قطب تولید ایزوگام کشور تبدیل شده است و خوشه صنعتی این کالا با محوریت دلیجان در کشور ایجاد شده است.
رئیس خوشه صنعتی ایزوگام کشور با اشاره به اینکه تنها خوشه صنعتی ایزوگام کشور متعلق به واحدهای صنعتی دلیجان است می گوید : اکنون 150 واحد تولید کننده عایق رطوبتی و کارگاه صنایع جانبی شامل تولید کننده پلی استر و الیاف مصنوعی در دلیجان فعال است.
در کنار واحدهای تولیدکننده ایزوگام 33 واحد تولید مواد اولیه ، شامل پلی استر و هفت واحد تولید الیاف و نزدیک به هشت واحد تولید نایلکس و هفت واحد تولید پودر مورد نیاز فعالیت می کنند.
رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان مرکزی هم می گوید : با تصویب خوشه صنعتی عایق رطوبتی دلیجان در سال 1387 زمینه بهبود و توسعه استاندارد واحدهای تولیدکننده فراهم شده است.
زاوشی گفت: اشتغالزایی خوشه عایق رطوبتی دلیجان به 20 هزار نفر رسیده است و گردش مالی خوشه صنعتی ایزوگام حدود 1600میلیارد ریال است .
استان مرکزی به قطب تولید آلومینیم نیز تبدیل شده است.
به گفته بادکوبه رئیس کارخانه آلومینیم سازی، تولید سالانه شمش آلومینیم در این واحد بیش از 200 تن است که بیشترین حجم تولید در واحدهای آلومینیم کشور است و از سوی دیگر واحدهای آلومینیم سازی کشور همگی پس از آلومینیم سازی اراک و با همت صنعتگران اراک احداث شدند.
تولیدات آلومینیم اراک مواد اولیه مورد نیاز بیش از دو هزار واحد زیر دستی کشور را تامین می کند.
پتروشیمی شازند استان مرکزی نیز در نوع خود پیشتاز در کشور است.
رحمانی، رییس هیات مدیره و سرپرست مجتمع پتروشیمی شازند، گفت: سالانه بیش از یک میلیون و 600 هزار تن تولید در این واحد تولید می شود که متنوع ترین تولیدات پتروشیمی در کشور است که نیمی از آن صادر می شود.
به گفته زاوشی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی این استان به لحاظ شاخص های توسعه یافتگی ، سرمایه گذاری صنعتی، صنایع فلزی و برقی ، صنایع شیمایی و سلولزی در جایگاه سوم کشور قرار دارد که این موفقیت ها با همدلی ، تلاش و همکاری مردم و مسوولان کسب شده است.
حرکت خودکفایی صنعتی در استان مرکزی ادامه دارد و پیش بینی می شود در پایان سال تعداد واحدهای صنعتی، به بیش از سه هزار واحد برسد./ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.