دولت آمریکا سوریه را به تاخیر در اجرای برنامه امحای تسلیحات شیمیایی متهم کرده و قصد دارد با همکاری متحدان غربی خود فشارها بر دمشق را افزایش دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز ، بر اساس این گزارش دولت باراک اوباما انتقادات خود از دولت بشار اسد را به شدت افزایش داده و جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار کرد و از وی خواست تا برای همکاری بیشتر دمشق در زمینه از بین بردن سلاح های شیمیایی همکاری بیشتری داشته باشد.

روسیه پیش از این اتهامات آمریکا در خصوص تاخیر دمشق در روند امحای تسلیحات شیمیایی را رد کرده است و بر این باور است که سوریه می تواند در مهلت تعیین شده یعنی 30 ژوئن کلیه سلاح‌های شیمیایی خود را از بین ببرد.

جی کارنی سخنگوی کاخ سفید در این باره گفت، سوریه باید فورا اقدامات لازم برای عمل به تعهدات خود را انجام دهد. ما همه می دانیم که دولت سوریه توانایی انتقال این سلاح‌های شیمیایی را دارد. ما به تلاش خود برای همکاری با شرکای بین المللی ادامه می دهیم تا فشارها بر دولت اسد را افزایش دهیم. وی در پاسخ به این سئوال که اگر سوریه اقدامات لازم را برای از بین بردن سلاح های شیمیایی انجام ندهد با چه تبعاتی روبرو خواهد شد، گفت، آمریکا و شرکای ما در این تلاش بر این مساله تاکید و پافشاری می کنند که سوریه به تعهدات خود پایبند خواهد بود.

در هفته‌ای که گذشت رویترز اعلام کرده بود که سوریه کمتر از 5درصد از زرادخانه شیمیایی‌اش را که حدود 1300 تن مواد سمی می‌شود منتقل کرده است و این کشور تا موعد نهایی امحاء ، تمام این سلاح‌های شیمیایی را منتقل نمی‌سازد.

وزرات خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرده بود که فقط 4درصد از مواد شیمیایی خطرناک و کشنده سوریه برای نابودسازی و امحاء در دریا به خارج از کشور بارگیری و منتقل شده است.

تصمیم دولت سوریه برای تحویل دادن سلاح‌های شیمیایی خود مانع از حمله هوایی آمریکا به این کشور شده است. وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد تا کنون تنها 4 درصد از سلاح های شیمیایی سوریه به خارج از این کشور منتقل شده است.

بحران داخلی سوریه از مارس 2011 میلادی تاکنون ادامه داشته و در این مدت بیش از 130 هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار