تدوين برنامه هاي ملي پيشگيري و كنترل سرطان‌ها از ضرورت هاي بهداشتي هر جامعه و موثرترين عامل در راستاي كاهش بروز و بار بيماري‌هاي سرطان محسوب مي شود.

 به گزارش گروه  بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران ؛محسن اعرابی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: تدوين برنامه هاي ملي پيشگيري و كنترل سرطانها از ضرورت هاي بهداشتي هر جامعه و موثرترين عامل در راستاي كاهش بروز و بار بيماري‌هاي سرطان محسوب مي شود.

وی افزود: سرطان ها يكي از علت هاي منجر به مرگ در سرتاسر جهان است، بعد از سرطان‌ها، بيماري‌هاي قلبي و عروقي دومين عامل شايع در كشورهاي توسعه يافته و سومين عامل مرگ در كشورهاي كمتر توسعه يافته است .

در حدود ۱۰۰ نوع سرطان در دنیا شناسایی شده است، سرطان بيماري است كه مي تواند تقريباً در همه جاي بدن از جمله پوست، استخوان، عضلات، خون، دستگاه لنفاوي بروز كند و در هر سني واقع شود، ولي اكثرا در سنين بالا بروز مي كند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: امسال شعار هفته ملی سرطان " اصلاح باورها، راه مبارزه با سرطان" است، سرطان مجموعه اي پيچيده از بيماري‌هااست و سرطان زايي (تبديل يك سلول طبيعي به يك سلول سرطاني) فرآيندي پيچيده و چند مرحله اي است كه به صورت رشد بي رويه و خارج از كنترل تعدادي از سلول ها ايجاد مي شود.

دکتر اعرابی، با اشاره به اینکه 13 درصد کل مرگها ناشي از سرطان است، اظهار داشت: حدود ۷۰ درصد از كل مرگهاي سرطاني در كشورهايی با درآمد پايين و متوسط رخ می دهد.

بيش از 30 درصد سرطان‌ها با روش زندگي سالم قابل پیشگیری است

وی در ادامه با بیان اینکه  برآورد شده كه مرگ هاي حاصل از سرطان تا سال ۲۰۳۰ به بيش از 1.13ميليون برسد عنوان کرد: بيش از 30 درصد سرطانها با روش زندگي سالم و ايمن سازي بر عليه عفونت هاي عامل سرطان ( HBV,HPV) قابل پيشگيري است.ساير سرطانها نيز با تشخيص بهنگام مي توانند درمان و مراقبت شوند حتي درد بيماراني كه در مرحله پيشرفته سرطان هستند با مراقبت‌هاي طب تسكين بهبود مي يابد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار