به گفته یک کارشناس: بررسی‌ها نشان می‌دهد عواملی مانند: مشکلات اقتصادی، مسائل فرهنگی، معاشرت‌های غلط مهمترین علل بالا رفتن سن ازدواج است.

حسین باقری در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران درباره علل بالا رفتن سن ازدواج اظهار داشت: مشکلات اقتصادی از دلایل افزایش سن ازدواج محسوب می‌شود و تامین مسکن حرف اول را برای شروع یک زندگی مشترک می‌زند.
 
وی افزود: مسائل اقتصادی موضوع بسیار مهمی هستند و جوانان باید با حمایت پدر و مادر یک زندگی مشترک را آغاز کنند.
 
وی ادامه داد: همچنین استقلال مالی دخترها به عدم تمایل آنها به ازدواج و بالا رفتن سن ازدواج آنها منجر خواهد شد.
 
این کارشناس تصریح کرد: علت اصلی به تاخیر انداختن ازدواج زیاده‌خواهی جوانان است، ممکن است دخترها با رسیدن به یک کار مناسب ازدواج را به تاخیر بیندازد اما زمانی که کار مناسب فراهم شد توقعات دیگری پیدا کنند و دایره همسر گزینی‌مان محدودتر شود چرا که در پی ایده‌آلهای بالاتری هستند.
 
وی افزود: البته در تمام کشورهای توسعه یافته سن ازدواج بالاست، همچنین سن ازدواج بین افراد تحصیل کرده از افرادی که تحصیلات عالی ندارند بالاتر است.
 
باقری اشاره کرد: این خانواده‌ها قصد دارند تا فرزندانشان تحصیلات عالیه داشته باشند به خاطر اینکه این پتانسیل ایجاد شود ازدواجشان به تاخیر می‌افتد اما اگر به رقم بالایی برسد و به تجرد قطعی منجر شود دچار معضل بالا رفتن سن ازدواج می‌شویم.
 
باقری افزود: در گذشته فرد به هنگام ازدواج بیشتر پایبند ملاحظات اقتصادی و اجتماعی بود ولی امروزه علی‌رغم توجه روزافزون به این گونه موارد، بیشتر طالب همسری است که با او هماهنگی فکری و روحی داشته باشد این مسئله در انتخاب همسر اثر گذاشته و انتخاب را مشکل‌تر و در نتیجه سن ازدواج را عقب‌تر می‌برد.
 
بیان داشت: مسئله فرهنگی نیز باید مورد توجه قرار بگیرید و در این موضوع ماهواره‌ها متاسفانه نقش موثری در کاهش ازدواج و بروز آسیب‌های اجتماعی دارند.
 
این کارشناس در ادامه گفت: هجوم ماهواره‌ها، ‌سایت‌ها و فضای مجازی و الگوهای آسان ازدواج از دیگر علل کاهش تمایل به ازدواج در بین جوانان است.
 
وی خاطرنشان کرد: تشکیل خانواده، این مکان مقدس باید سهل و آسان انجام گیرد و به صورت یک نهضت ملی درآید و نقش رسانه‌ها در آسان‌سازی ازدواج بسیار مهم و پر رنگ می‌باشد وهمچنین باید زمینه ازدواج درست و آسان را از طریق رسانه‌ ملی ترویج داد.

انتهای‌پیام/
برچسب ها: ازدواج ، خانواده ، کارشناس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.