بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه 13 سوره حجرات
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثَىٰ وَ جَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَ قَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ
اى مردم، ما شما را از نرى و ماده‌اى بيافريديم. و شما را جماعتها و قبيله‌ها كرديم تا يكديگر را بشناسيد. هر آينه گرامى‌ترين شما نزد خدا، پرهيزگارترين شماست. خدا دانا و كاردان است.


* اینک جبرئیلِ امین صلح و شیپور را در آسمان به صدا آورده است تا به فرمان پروردگار عالم جنگ هفتاد و دو ملت را پایان دهد.

* پیام این است که ای مردم، ما شما را زن و مرد آفریدیم تا در کنار هم خوش باشید و هم فرزندانی از خود به جا گذارید و نیز ما شما را در آیین ها و گروه ها و قبایل گوناگون پدید آوردیم نه برای اینکه هر یک با دیگری به جنگ و نزاع برخیزید بلکه تا یکدیگر را بشناسید و از برکات وجود هم برخوردار شوید . بی جهت کوی برتری قبیله ای و آیینی بر قبیله و آیین دیگر مزنید.

* زیرا معیار قضاوت در بارگاه الهی تقوی و پرهیزکاری و فضیلت است. بنابراین هر یک از شما از هر قبیله و آیین که باشید اگر از کارهای زشت پرهیز کنید و کارهای نیکو به جا آورید نزد خداوند گرامی تر خواهید بود.

* همانا که خداوند به برتری و امتیاز خلقان از یکدیگر داناتر است.
جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه      چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند
حافظ

* و آن حقیقتی که همه ندیدند همین است که جوهر دین و حقیقت ایمان همان تقوی و فضیلت است و آن مخصوص به هیچ آیین و دیانتی نیست.



* سرچشمه‌ی جنگها و اختلافات فقدان همین تقوی و حضور فعال عنصر خودخواهی و هواپرستی است و شاعران از این خودپرستی تعبیر به هوشیاری کرده اند از آن جهت که عامه‌ی مردم هوشیار منافع خویشند و اهل تقوای حقیقی مست و بی خویشتن اند که گفته اند مستی و راستی.
یک رگ اگر در این تن من هوشیار هست     با او حساب دفتر هفتاد و اند کن
دیوان شمس

می خور که ز دل قلت و کثرت ببرد       اندیشه‌ی «هفتاد و دو» ملت ببرد
   پرهیز مکن ز کیمیایی که از او       یک جرعه خوری هزار علت ببرد
خیام
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار