یک کارشناس سیاست خارجی گفت: هدف آمریکا از امضای توافقنامه امنیتی با افغانستان یک سلسله مسائل استراتژیک است که برای کنترل منطقه و حضور همیشگی نیروهای خود در افغانستان و رصد دیگر کشور در نظر گرفته شده است.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، نزديک به دو ماه مانده به موعد مقرر براي آغاز خروج نيروهاي آمريکايي از افغانستان طبق زمانبندي اعلام شده، يعني ژوئيه 2011 ، آمريکا پيش نويس قراردادي امنيتي را به دولت کابل ارائه داد که حضور طولاني مدت و در واقع دايمي نيروهاي نظامي اين کشور را در قالب ايجاد حداقل پنج پايگاه دايمي در افغانستان، تضمين مي‌کند.



پيش‌نويس قرارداد امنيتي ارائه شده به دولت "حامد کرزي" که شباهت‌هاي بسياري با توافقنامه امنيتي آمريکا با عراق دارد و به نحوي تدوين شده که  عمل حاکمان ملي دولت مرکزي افغانستان را ناديده گرفته شده و تمامي امور امنيتي اين کشور تحت اشغال را براي مدتي نامعلوم در اختيار آمريکا قرار مي‌دهد.

"حسن هانی‌زاده" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به تلاش امریکا برای دستیابی به توافقنامه امنیتی با افغانستان، گفت: توافقنامه امنیتی که آمریکا بر ملت افغانستان تحمیل کرده هیچ دستاوردی برای ملت این کشور به همراه نخواهد داشت.
 

 
وی تصریح کرد: اهداف آمریکا از امضای این توافقنامه یک سلسله مسائل استراتژیکی است که برای کنترل منطقه و حضور همیشگی نیروهای خود در افغانستان و کنترل روسیه، چین و ایران تعبیه شده است.  
 
هانی‌زاده تاکید کرد: آمریکایی‌ها از سال 2001 هزینه‌های سنگینی به دلیل حضور در افغانستان پرداخت کردند و می‌خواهند یک سری نیروهای ماهر خود را در این کشور برای ایجاد مشکلات امنیتی برای ایران و سایر کشورها مستقر کنند.   
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: این پایگاه‌های آمریکایی مشکلات زیادی را برای مردم افغانستان و کشورهای منطقه ایجاد کرده و سودی عاید ملت افغانستان نخواهد شد.   

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار