تحقیقات مشترک ایران و ایتالیا فرصتی مغتنم برای انجام مطالعات و تحقیقات ایران‌شناسی است و انجام بیشتر این تحقیقات حقایق بیشتری را از تمدن هخامنشی بر تاریخ شناسان و ایران‌شناسان آشکار می‌کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ علیرضا عسگری رئیس دانشگاه هنر شیراز در همایش« ویرایش جدیدی بر کتبیه‌های شاهان هخامنشی»، گفت:: فرهنگ ایران، فرهنگی قدرتمند و بخشی از فرهنگ جهان محسوب می‌شود و فارس به عنوان خاستگاه هخامنشی تأثیر بسیاری در مطالعات ایران‌شناسی دارد.

وی با بیان اهمیت مطالعات ایران‌شناسی افزود: تمدن هخامنشی و به ویژه استان فارس سال‌‌ها پایتخت سیاسی و فرهنگی ایران بوده و به همین دلیل در مطالعات ایران‌شناسی بسیار مورد توجه است.

رئیس دانشگاه هنر شیراز تحقیقات مشترک ایران و ایتالیا را فرصتی مغتنم برای انجام مطالعات و تحقیقات ایران‌شناسی دانست و ادامه داد: امید است انجام بیشتر این تحقیقات حقایق بیشتری را از تمدن هخامنشی بر تاریخ شناسان و ایران‌شناسان آشکار کند.

پرفسور روسی در این همایش به تشریح تحقیقات خود پرداخت و گفت: طرح "بررسی کتبیه‌های هخامنشی" از سال 2000 با همکاری بخش شرق شناسی دانشگاه ناپل، موزه ملی ایران و بنیاد پارسه پاسارگاد در ایران شکل گرفته و تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام شده است.

وی افزود: نتیجه این تحقیقات در کتابی با نام «مطالعات داریوش» در دو جلد چاپ شده که کتاب نخست شامل متون مطالعاتی کتیبه‌های پادشاهی هخامنشی و جلد دوم این کتاب مستندنگاری تصویری کتیبه ها و بازخوانی مجدد آن‌ها در تخت جمشید است.

پرفسور روسی بیان کرد: در جلد نخست این کتاب 32 تصویر حاوی جزئیاتی از کتیبه های تخت جمشید قرار گرفته که پیشتر مورد توجه نبوده و همچنین در برخی از این کتبیه‌ها به نام شهری به نام «تیرازیش» اشاره شده که به احتمال زیاد همین شیراز فعلی است.

این همایش که با توضیح بخش‌های مختلف این کتاب در حضور جمعی از دانشجویان ایران‌شناسی، هنر و علاقه‌مندان به تاریخ ایران در سالن همایش‌های کتابخانه ملی و مرکز اسناد فارس برگزار شد با پاسخ به سؤالات دانشجویان درباره تاریخ ایران و هخمانشی پایان یافت/ش.

انتهای پیام/



برچسب ها: تحقیقات ، ایران ، ایتالیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.