بر خلاف وضع موجود که الگوهای مناسب زندگی تنها در بزرگسالی یا مواقع بروز مشکل و نارسایی مورد توجه قرار می گیرند، این الگوها به ویژه الگوی تغذیه سالم و ورزش مناسب باید از دوران کودکی آغاز شود.

سیامک رستگاری استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار  بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: الگوهای نامناسب زندگی از دلایل اصلی گسترش بیماری‌های مزمن و زمینه ای در بین افراد جامعه اعم از کودکان و بزرگسالان است.

وی گفت: الگوهای نامناسب زندگی به ویژه تغذیه نامناسب، عدم تحرک و فعالیت بدنی و ورزش نکردن، از جمله عواملی است که به عنوان مثال موجب بروز چاقی و اضافه وزن و در نتیجه بروز عوارض خطرناک شده است.

رستگاری با اشاره به اینکه توازن دریافت انرژی و مصرف آن بر مبنای کنترل وزن در زندگی است، تصریح کرد: البته ایجاد این توازن کار چندان آسانی نیست و در واقع در بسیاری از موارد، دریافت توازن میان دریافت و مصرف انرژی صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه باید میزان کالری های دریافتی با فعالیت انسان منطبق باشد، تاکید کرد: متاسفانه در اغلب اوقات توجه کافی به میزان انرژی دریافتی و متناسب بودن آن فعالیت و وضعیت جسمی و حتی روانی نمی‌شود که همین عامل خود موجب افزایش بروز عوارض و بیماری‌های مزمن و زمینه‌ای که می تواند بسیار خطرناک نیز باشد می شود.

رستگاری تصریح کرد: بر خلاف وضع موجود که الگوهای نامناسب زندگی تنها در بزرگسالی یا مواقع بروز مشکل و نارسایی مورد توجه قرار می گیرند، این الگوها به ویژه الگوی تغذیه سالم و ورزش مناسب باید از دوران کودکی آغاز شود.

وی یاد آورشد: الگوی تغذیه سالم و ورزش مناسب و سایر الگوهای صحیح زندگی که از کودکی آغاز می‌شود، باید تا بزرگسالی و سالمندی نیز ادامه یابد.

وی خاطر نشان کرد: ایجاد یک الگوی صحیح تغذیه ای و رفتاری در دوران بزرگسالی، تا حد زیادی به وضعیت این الگوها در دوران کودکی و احتمال جدی به تداوم الگوهای مناسب زندگی از کودکی تا بزرگسالی بستگی دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: تغذیه ، الگو ، سالم ، ورزش ، چاقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار