26 ژانويه مصادف با 6 بهمن به نام روز جهاني گمرک نامگذاري شده است.برگزاري اولين اجلاس شوراي همكاري گمركي در تاريخ 26 ژانويه 1953 ميلادي مبناي نامگذاري اين روز بعنوان «روز جهاني گمرك» شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، 26 ژانويه مصادف با 6 بهمن به نام روز جهاني گمرک نامگذاري شده است.برگزاري اولين اجلاس شوراي همكاري گمركي در تاريخ 26 ژانويه 1953 ميلادي مبناي نامگذاري اين روز بعنوان «روز جهاني گمرك» شد و در سال هاي اخير با عنايت به رويكرد نوين سازمان جهاني گمرك به منظور فرهنگ سازي، ترويج و اشاعه موضوعات مهم موردنظر آن سازمان، با طرح يك شعار، اقدام به نامگذاري سال جديد مي کند و دبيركل سازمان جهاني گمرك بعنوان عالي ترين مقام اداري سازمان طي پيامي ديدگاه سازمان را درخصوص علت و هدف از اين نامگذاري اعلام مي نمايد.

بر اساس اين گزارش، كونيو ميكوريا دبيركل سازمان جهاني گمرك سال جديد را به عنوان  «سال ارتباطات» نامگذاري و شعار جديد سازمان جهاني گمرك را در سال 2014 ميلادي «ارتباطات: تسهيم اطلاعات جهت همكاري بهتــر»اعلام  نمود و به مناسبت روز جهاني گمرك پيامي صادر كرد.
متن پيام بدين شرح است : 
 
"امسال روز جهاني گمرك را با عنوان «سال ارتباطات» براي سازمان جهاني گمرك آغاز مي نمائيم.  سالي كه در آن ما بعنوان جامعه گمرك، در جهت افزايش راهبردهاي ارتباطي و برنامه هاي توسعه در سطح جهان تلاش و حركت مي نمائيم. با شعار «ارتباط: تسهيم اطلاعات جهت همكاري بهتــر» ما قصد و اراده خود را جهت افزايش اطلاع رساني پيرامون نقش حياتي گمرك در تجارت بين الملل، موفقيت اقتصاد و توسعه اجتماعي، در سطح ملي، منطقه اي و بين المللي اعلام مي نمائيم.

ارتباط فرآيند دوسويه اي است كه موجب افزايش همكاري مي شود و از آنجا كه گمرك در كانون شبكه هاي ارتباطي قرار دارد، توسعه و بهبود يك راهبردِ ارتباطي درست در داخل و خارج، موجب افزايش شفافيت، تسهيل گفتگوي متقابل، اعتماد سازي و تضمين درك متقابل مي گردد.

گمركات جهان در سال هاي اخير، با خبرگي و تخصص منحصربفرد خود، گام هاي بلندي جهت حضور پررنگ و ملموس تر در سطح دولت ها، سازمان هاي بين المللي، فضاي كسب و كار، حاميان، بانك هاي توسعه و ساير ذينفعان تجاري بين المللي برداشته اند.

روش هاي خوب ارتباطي مورد استفاده اعضاي سازمان جهاني گمرك بسيار فراوانند، وب سايت هاي گمركات، مجلات تخصصي، ابزارها و شبكه هاي ارتباطي اجتماعي، همگي پيشگام در اطلاع رساني و آگاهي دادن در مورد نقش و سهم گمرك در محيط تجارتِ منعطف و كارا هستند.
 
در راستاي تكميل اين كوشش ها، دبيرخانه سازمان جهاني گمرك نيز تعدادي ابزارهاي ارتباطي جهت كمك به اين فرآيند، از جمله وب سايت جديد و پوياي سازمان، مجله خبري شناخته شده و درخور توجه و حضور فزآينده در رسانه هاي اجتماعي را ارائه نموده است.

در اين راستا، تلاش سازمان جهاني گمرك در ملاقات و مذاكره با تعداد زيادي از رؤسا، وزراء، رهبران و سياستگذاران بين المللي به منظور دفاع از منافع گمرك، ارتقاي جايگاه و ايجاد آگاهي هر چه بيشتر از فرصت ها و چالش هاي فراروي آن نيز به همان ميزان با اهميت مي باشد. 

ما همچنين نسبت به نحوه تعامل و ارتباط با ساير ذينفعان و شركاي خود، شنيدن بازخورد آنها و چگونگي پاسخگويي به آنان توجه و تمركز مي نمائيم. زيرا اين موضوع موجب جلب حمايت هر چه بيشتر از كارما و اثربخشي بيشتر راهبردهاي سازمان جهاني گمرك مي گردد.

در حقيقت، ارتباط فرآيندي دوسويه است كه براساس آن دانش و اطلاعات بين افراد تبادل و تسهيم مي گردد، اين موضوع صرفاً درحد ارسال يك پيام يا منتقل نمودن اطلاعات نيست، بلكه در برگيرنده تحقيق، كشف و توليد دانش نيز مي باشد.
 

همانند سال گذشته، اعتقاد دارم كه گمركات و فراتر از آن جامعه گمرك با التزام به شركت و تعامل فعّال در امور ارتباطي و تضمين موفقيت سال ارتباطات سازمان جهاني گمرك، اين مناسبت را پاس خواهند داشت".

***پيام رئيس‌كل گمرك ايران به مناسبت روز جهاني گمرك خدمت 


بر اساس اين گزارش رئيس کل گمرک ايران به مناسبت روز جهاني گمرک در پيامي گفت: به عقيده بنده آنچه كه مي تواند سبب تحكيم روابط بين اعضاي خانواده بزرگ گمرك شود و اين نهاد مردم محور را در جهت خدمات رساني هرچه مطلوب تر به ارباب رجوع ياري دهد، احترام به يكديگر،پايبندي به موازين و اصول اخلاقي، امانتداري، همت و تعصب سازماني است و در سالي كه بنام سال ارتباطات از سوي دبير كل سازمان جهاني گمرك نامگذاري شده است، اهميت تقويت روابط انساني و ارتباطات با يكديگر بيش از گذشته خواهد بود.
 
از سوي ديگر از نقش خانواده هاي صبور و فداكار كاركنان گمرك كه با تحمل همه دشواريها و كمبودها، رنج نقل و انتقال به نقاط محروم مرزي و دوري از بستگان و نزديكان خود را تحمل مي كنند، سپاسگزاري مي نمايم.
 
اطمينان دارم كه فرزندان همكاران عزيزم در گمرك جمهوري اسلامي ايران همه سعي و تلاش خود را براي كسب مدارج بالاي علمي و آماده شدن در جهت قبول مسئوليتهاي بزرگ در آينده به كار خواهند بست و از اينكه مي شنوم و مي بينيم كه اين عزيزان در حوزه هاي مختلف به خصوص در مراكز علمي و دانشگاهي موفقيت هاي بالايي كسب مي كنند به خود مي بالم.
 
اميدوارم با تلاش و همكاري جمعي بتوانيم در مسيري كه هدف نهايي آن ايجاد گمركي توانمند، چابك و روزآمد است با موفقيت و سربلندي قدم برداريم و منشاٌ خدمات شايسته اي براي مردم و كشور عزيزمان باشيم.

ضمن تبريك روز جهاني گمرك به همه همكاران ارجمند و خانواده هاي محترم آنها اميد است درسايه همدلي، همفكري و همكاري مجدانه همه كاركنان و افزايش تعامل با سازمانهاي همجوار، گمرك جمهوري اسلامي ايران به روزهاي اوج و موفقيت رسيده و گامهاي بلندتري در مسير خدمتگزاري به مردم و ايفاي تعهدات خود نسبت به دولت محترم بردارد.

در پايان لازم مي دانم كه از تلاش و خدمات همكاران عزيزم در گمركات كشور به خصوص كاركنان خدوم و مقاوم گمركات مرزي صميمانه قدرداني و تندرستي و موفقيت يكايك آنان و خانواده هاي محترمشان را از خداوند متعال مساٌلت نمايم.



انتهاي پيام/

برچسب ها: گمرک ، واردات ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار