گويا اين چنين سوالي از مولاي متقيان امام علي (ع) شده که موجب جوابي اين چنين شده است. مثلا سوال شده است که اي علي (ع)! بفرماييد چه کنيم که اختلاف از ميان مردم برداشته و دل ها به هم مهربان شود و امت پيامبر (ص) دسته دسته نشود.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، گويا اين چنين سوالي از مولاي متقيان امام علي (ع) شده که موجب جوابي اين چنين شده است. مثلا سوال شده است که اي علي (ع)! بفرماييد چه کنيم که اختلاف از ميان مردم برداشته و دل ها به هم مهربان شود و امت پيامبر (ص) دسته دسته نشود.

جوابي که امام (ع) فرمودند اين است: «الانصاف يرفع الخلاف و يوجب الائتلاف» (غررالحکم) اگر انصاف در ميان مردم باشد و هرکس طرف مقابل را با ديده انصاف بنگرد و با انصاف درباره او حرف بزند و با انصاف قضاوت کند، اختلاف ها برطرف مي شود و به جاي آن الفت و يگانگي به وجود مي آيد. گويا سوال مي شود آيا امر ديگري هست که موجب الفت در ميان امت مسلمان شود؟

امام (ع) فرمودند: «... و جعل امامتنا اماماً من الفرقه» (غررالحکم) آري بزرگ ترين وسيله الفت و وحدت مردم، امامت اهل بيت پيامبر اکرم (ص) است. اگر مردم پيرامون ولايت و امامت گردآيند هرگز دچار تشتت ، تخاصم، اختلاف و چند دستگي نخواهند شد. اما افسوس که ما را رها کردند و به جاي آب سراغ سراب رفتند.

من بعد از رحلت پيامبر اکرم (ص) و دگرگون شدن کارها دست از حکومت کشيدم و براي حفظ وحدت امت و پرهيز از خونريزي و تضعيف اسلام، شمشير در غلاف نگه داشتم که مبادا بين امت اختلاف افتد و دشمن بر اسلام نوپا بتازد و اساس آن را نابود کند.

آن جا که لازم بود با شمشير و جنگ اسلام را ياري کنم، در تمام جبهه ها حضور داشتم و با تمام وجود از قرآن و اسلام و پيامبر اکرم (ص) دفاع کردم و زماني هم که ديدم مصلحت در سکوت و غلاف کردن شمشير است، براي حفظ اسلام سکوت کردم در حالي که مانند کسي بودم که خار در چشم و استخوان در گلو داشته باشد. هيچ امري به اندازه اسلام اهميت ندارد.

اقتباس از گفت وگو در محضر اميرالمومنين(ع) (نهج البلاغه، خ ۳)
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار