مولاژ منشور کوروش برای نمایش دائمی به دادگاه لاهه می‌رود.

محمدرضا کارگر مدیر کل اداره موزه‌های سازمان میراث فرهنگی به خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: موزه بریتانیا بنابر درخواست جمهوری اسلامی ایران مولاژی از منشور کوروش مطابق با استانداری‌های روز دنیا را ساخته و قرار است در سمینار "روابط ایران و هند درگذشته" که در شهر بمبئی 9 و 10 بهمن برگزار می‌شود به ایران تحویل دهد.
 
وی افزود: دادگاه لاهه علاقه‌مند بوده تا منشور کوروش را به عنوان قدیمی‌ترین منشور حقوق بشر در مکانی مناسب در شهر لاهه به نمایش دائمی بگذارد.
 
کارگر تصریح کرد: پس از اتمام سمینار "روابط ایران و هند در گذشته" مولاژ منشور کوروش به ایران آورده می‌شود و به وزارت امورخارجه کشورمان تحویل داده می‌شود تا برای نصب به شهر لاهه هلند ارسال شود.
 
مدیر کل اداره موزه‌های سازمان میراث فرهنگی اظهار داشت: باید متنی انگلیسی و خارجی از جنس فلز  یا سنگ برای معرفی منشور کوروش تهیه شود تا به همراه این مولاژ به هلند فرستاده شود.
 
وی افزود: ایران و هند از هزاره چهارم پیش از میلاد ارتباطات تمدنی و فرهنگی با یکدیگر داشتند که متأسفانه این ارتباطات هم اکنون کم رنگ شده و بیشتر سیاسی و اقتصادی نبوده است.
 
کارگر تصریح کرد: کشور هند به عنوان یک همسایه و دو تمدن که در مجاورت هم قرار دارند مشترکات فرهنگی بسیاری دارند.
 
مدیر کل اداره موزه‌های سازمان میراث فرهنگی بیان کرد: در این سمینار درباره عواملی که باعث شده این ارتباطات فرهنگی کمرنگ شود سخنرانی خواهد شد.
 
وی ادامه داد: از زمانی‌که تمدن غرب و کشورهای غربی در کشور هند حضور داشتند مانع از ارتباط فرهنگ و تمدن ایران و هند برای رسیدن به توسعه پایدار شدند.
 
انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار