رئیس کمیته پتروشیمی در مجلس گفت: اگر می خواهیم اقتصاد مقاومتی در کشور شکل بگیرد اولین کار اولویت بندی برای اجرای پروژه‌های کلیدی است متاسفانه در کشور با غفلت از اجرای طرح‌های بزرگ زمینه را برای رکود اقتصادی در کشور فراهم کردیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، موید حسینی صدر در همايش تفكر بسيجي، پژوهش و اقتصاد مقاومتي با اشاره به اینکه باید از مخازن مشترک نفتی به صورت بهینه استفاده شود اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل روشهای نادرست استفاده از مخازن مشترک در کشور کمتر بوده و این موضوع در سطح کلان کشور آسیب رسانده باید در این مقوله بیشتر پرداخته شود و وزارت نفت موظف است در این زمینه اقدامات اساسی را انجام دهد.

وی  با تاکید براینکه چرا تحریم به کشور ما آسیب رسانده است گفت: با توجه به اینکه  قدمت نفت در ایران بیش از 100 سال است متاسفانه چکمه ای در این وزارتخانه مورد استفاده قرا ر می گیرد از خارج وارد می شود بخاطر اینکه در این زمینه چاره اندیشیده نشده است.

حسینی صدر افزود: در حال حاضر اکثر واردات انحصاری است به طوری که 28.5 درصد مطالبات معوقه بانکی در اختیار چند نفر است و باید پیگیری شود.

وی با اشاره به خوراک گازی صنعت پتروشیمی تصریح کرد: در حال حاضر خوراک گازی پتروشیمی را 2.8 سنت می خرند که خود سالی 600 میلیارد تومان سرمایه است متاسفانه این سرمایه را یک عده ای بنا به دلایلی در خارج سرمایه گذاری می کنند.
 
نماینده مردم خوی تاکید کرد: چرا پول گاز را به قیمت واقعی دریافت نمی کنیم میانگین دنیا 17 سنت است و ما هنوز موفق نشدیم 10 سنت از این پول را گرفته و در داخل سرمایه گذاری کنیم.

وی افزود: چرا 64.5 درصد اوره و آمونیاک و متانول به صورت خام صادر شود اگر می خواهیم اقتصاد مقاومتی در کشور شکل بگیرد باید از خام فروشی در کشور جلوگیری به عمل آید به هیمن منظور باید آسیب شناسی و ارزیابی اصولی قرار گیرد چرا این مشکلات بوجود آمده است ایران می تواند بدون قطره ای نفت به راحتی زندگی کند به شرطی که سایر درآمدهای اقتصادی را در کشور احیا کنیم.

رئیس کمیته پتروشیمی گفت: در حال حاضر پیشنهادی مبنی برافزایش قیمت خوراک گازی پتروشیمی به در جلسه صنایع و معادن مورد بررسی قرار گرفته است و قرار است در مجلس علنی با این مهم پرداخته شود. چرا که متانول و اوره و آمونیاک بادی در کشور تولید شود تا زنجیره ارزش افزوده بیشتری برای کشور ایجاد کند.

 حسینی صدر یادآور شد: اگر قیمت خوراک گازی به 17تا 15 سنت افزایش یابد و از این میزان تنها 3 سنت برای توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های تخصصی پتروشیمی اختصاص یابد به طور یقین 10 درصد بیکاری کشور حل می شود.

وی افزود: با بیان اینکه هم اکنون ظرفیت تولید پتروشیمی در کشور 50 میلیون تن است گفت: باید با برنامه‌ریزی برای توسعه صنایع پایین دستی و اخذ عوارض سنگین در هنگام صادرات مواد خام بتوانیم به پویایی این صنعت کمک کنیم.

حسینی صدر تاکید کرد: اگر می خواهیم اقتصاد مقاومتی در کشور داشته باشیم اولین کار اولویت بندی برای اجرای کارهای بزرگ و کوچک است متاسفانه در کشور از اجرای کارهای بزرگ غفلت کردیم و بیشتر به کارهای کوچک مشغول هستیم باید این دیدگاه عوض شود.

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد ما اساسا معیوب است زمانی اقتصاد سالم خواهیم داشت که رانت و فساد در کشور ریشه کن شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار