یک فوق تخصص خون و آنکولوژی با اشاره به ضرورت انجام "ماموگرافی" که یک روش تشخیصی سرطان سينه است گفت: ماموگرافی سالانه برای زنان بالای 40 سال توصیه می‌شود. با انجام ماموگرافی، در صورت ابتلا به سرطان سينه،می‌توان دو تا پنج سال قبل از اینکه توده‌ای لمس شود و تظاهرات ابتلا به بیماری آغاز شوند، سرطان را تشخیص داد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران ، دکتر فاطمه اصفهانی از سرطان سينه به عنوان شایع‌ترین نوع سرطان در زنان یاد کرد و گفت: سرطان دومین علت مرگ و میر زنان در جهان و سرطان سينه شایع‌ترین آن‌هاست.

وی افزود: متاسفانه سن ابتلا به سرطان سينه در ایران به نسبت جهانی یک دهه پایین‌تر است و به طور میانگین در دهه چهارم زندگی شخص را درگیر می‌کند.

وی معاینه ماهانه سينه ها توسط خود زنان را بهترین روش تشخیص زود هنگام دانست و افزود: لمس توده‌ای درسينه، اولین قدم تشخیصی است بنابراین دختران و زنان بالای 20 سال حتماً باید معاینه ماهانه داشته باشند که روش آن مشکل نیست و در مراکز درمانی وابسته به وزارت بهداشت، آموزش داده می‌شود.

اصفهانی با اشاره به ضرورت انجام "ماموگرافی" که یک روش تشخیصی سرطان سينه است گفت: ماموگرافی سالانه برای زنان بالای 40 سال توصیه می‌شود.

با انجام ماموگرافی، در صورت ابتلا به سرطان سينه، می توان دو تا پنج سال قبل از اینکه توده‌ای لمس شود و تظاهرات ابتلا به بیماری آغاز شوند، سرطان را تشخیص داد.

این متخصص خون و آنکولوژی در مورد راه‌های پیشگیری از بروز سرطان سينه گفت: دوری از عوامل خطرساز، تحرک بدنی، تغذیه مناسب سرشار از سبزی و میوه و کاهش چربی‌های مصرفی، کاهش استرس و دوری از آلاینده‌های محیطی تا حد زیادی، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

اصفهانی بلوغ زودرس را از عوامل زمینه‌ساز بروز سرطان دانست و افزود: به طور کلی چندین عامل احتمال بروز سرطان در زنان را بالا می‌برد که بلوغ زودرس ( پیش از12 سالگی ) و یائسگی دیررس (پس از50سالگی) از این عوامل به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: علاوه بر این ازدواج نکردن، بچه‌دار نشدن، عدم شیردهی،چاقی ، ابتلا به آندومتریوز، مسائل هورمونی و افزایش سن، فاکتورهای خطری هستند که احتمال ابتلا به سرطان را در زنان افزایش می‌دهند.

اصفهانی برداشتن بافت سينه در بیماران مبتلا را روشی قدیمی ارزیابی و اظهار کرد: روند درمان سرطان سينه در 20 سال اخیر بسیار تغییر کرده است.

با کشف گیرنده‌های جدید سرطان در بدن، داروهای جدیدی هم ساخته شده است که هر چند این دو سرطان را درمان نمی کنند اما می‌توانند به بیماران مبتلا طول عمر با کیفیت ببخشند.

وی ادامه داد: پیش از این در صورت بروز سرطان سينه، با هر میزان درگیری حتماً باید بافت آن بطور کامل برداشته می‌شد، اما امروزه با وجود دستگاه‌های رادیوتراپی و داروهای مختلف، به جای روش جراحی برداشتن توده جایگزین شده است.

این متخصص خون و آنکولوژی توضیح داد: در صورت کوچکی توده با جراحی، فقط توده برداشته می شود و حتی در صورت بزرگی توده‌ها پیش از جراحی، یک دوره شیمی درمانی صورت می‌گیرد تا توده کوچک شود سپس با جراحی خارج می‌گردد.

بر اساس این گزارش کنگره جامع کنترل سرطان از تاریخ 15تا 17بهمن ماه سال جاری به همت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و مشارکت وزارت بهداشت،انجمن‌های تخصصی مرتبط با سرطان و بیش از 20 سازمان مردم نهاد در محل سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار خواهد شد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: سرطان ، درمان ، ماموگرافی ، دارو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.