یک مدرس رشته تربیت بدنی گفت :استعداد برجسته به معنای برخورداری از مهارت های ورزشی بالاتر از حد متوسط در مقایسه با سایر رقبای همان رده ی سنی و نیز ظرفیت موفقیت در یک سطح رقابتی بالاتر است که این استعداد شامل خصوصیات جسمانی، عاطفی و ناملموس می باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

حسین پار گفت :خصوصیات جسمانی برجسته به سرعت، چالاکی، قدرت، توان، چابکی، انعطاف پذیری، هماهنگی ،آمادگی هوازی و بینایی تقسیم بندی می شود. استعداد جسمانی فقط به منزله ی کلیدی است که درها را به روی احتمالات مهیج می گشاید. پس از آن، آنچه که در مورد مهارت های جسمانی اتفاق می افتد نسبت به فرصت و اشتیاق جهت توسعه آن مهارت ها، از اهمیت کمتری برخوردار است.

پار گفت: خصوصیات روانی و عاطفی شامل انگیزه ی درونی، علاقه ی شدید، ثبات، سرسختی، نگرش مثبت، واقع گرایی، تمرکز، تلاش، بردباری و رقابت جویی است.

وی گفت: آنچه لازم است مربیان و والدین و سایر الگوهای نقش آفرین انجام دهند این است که به ورزشکاران کمک کنند و خصوصیات ذکر شده را به آنها آموزش دهند همچنین بر توانایی این افراد نفوذ و تاثیر داشته باشند تا بتوانند استعداد خود را در صحنه رقابت انسجام بخشند.

پار مهارت های روانی و عاطفی در دو موقعیت بر استعداد جسمانی ناب غالب می شوند. نخست هنگامی که مهارت های جسمانی افراد در یک سطح باشد، که این حالت اغلب در سطوح رقابتی بالاتر وجود دارد. دوم، هنگامی که در خصوصیات جسمانی یک عدم تناسب وجود داشته باشد، طوری که پیامد یک رویداد یا حرفه ورزشی را کاملا تایید نکند.

وی هم چنین در چنین مواردی اهمیتی ندارد که چه کسی از بیشترین استعداد جسمانی برخوردار است، بلکه بیشتر این نکته حائز اهمیت است که چه کسی برای کسب موفقیت و برتری از جنبه های روانی لازم برخوردار است.


پارگفت : اینجاست که به نقش روانشناسان ورزشی در کنار تیم های مختلف ورزشی می توان اشاره کرد. مورد مهمی که همیشه در عدم موفقیت های ورزشکارانمان در قالب رشته های تیمی و انفرادی در پایان هر تورنمنتی اشاره می شود اما هیچ زمانی از وجود چنین متخصصینی بهره نبرده و فقط به خلا نبود آنها جهت موفقیت بیشتر اشاره می کنیم
برچسب ها: تیم ، ورزشی ، روانشناس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.