یک فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی گفت :خطیرترین و بدترین فرم آلرژِی غذایی ، آنافیلاکسی است که به صورت سقوط ناگهانی فشار خون و کاهش سطح هوشیاری می شده و می تواند منجر به مرگ فرد شود .

دکتر مسعود موحدی فوق تخصص آلرژِی و ایمونولوژی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه طی دو دهه اخیر متاسفانه آلرژِی‌ها روند  افزایشی داشته اند گفت :آلرژِی های غذایی نیز در این حوزه با روند افزایش مواجه بوده اند .

وی با  اشاره به اینکه آلرژی های غذایی در سنین مختلف مشاهده می شود ولی در سنین کودکی شیوع بیشتری دارند ادامه داد : اگزمای پوستی ، علائم گوارشی و ریوی و علائم سیستمیک از جمله بارزترین علائم آلرژی های غذایی هستند .

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد : خطیرترین و بدترین فرم آلرژِی غذایی ، آنافیلاکسی است که به صورت سقوط ناگهانی فشار خون و کاهش سطح هوشیاری و کهیر جنرالیزه ظاهر می شود و می تواند منجر به مرگ فرد شود .

وی با بیان اینکه خوشبختان این نوع خطیر بسیار نادر است ادامه داد : شیرگاو ، تخم مرغ ، سویا ، گندم ، کنجد و غذاهای دریایی و نیز بخشی از آجیل ها از جمله شایع ترین غذاهای ایجاد کننده آلرژی هستند .

دکتر موحدی با اشاره به اینکه آلرژی های غذایی ممکن است از شروع تغذیه با غذای کمکی در نوزاد و حتی مصرف شیر خشک در نوزاد بروز نماید یادآور شد : شایع ترین علل آلرژی غذایی در بزرگسالان ، غذاهای دریایی و فرآورده های آجیل می باشد .

وی بهترین درمان آلرژی های غذایی را حذف عوامل دانست و تصریح کرد : 6 تا 8 درصد جامعه دچار آلرژی غذایی می شوند که از این تعداد دو و نیم تا 4 درصد مربوط به آلرژی به شیرگاو در کودکان است.

این فوق تخصص آلرژِی و ایمونولوژی ادامه داد : در  مواجهه با آلرژی های غذایی ، پرهیز از آلرژن غذایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که در این راستا تشخیص به موقع ، صحیح و دقیق آلرژِ غذایی نیز بسیار مهم است .

وی در پایان خاطرنشان کرد : در موارد شدید وجود آلرژیک وجود یک آمپول آپی پن برای تزیق در صورت نیاز بسیار مهم است .

انتهای پیام/
برچسب ها: آلرژی ، غذایی ، گوارشی ، ریوی ، هوشیار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار