رئیس قوه مجریه با بیان اينکه دولت، عشاير و اقوام را فرصت مي‌داند، گفت: ما تبعيض حقوق شهروندي درمورد اقوام و عشاير را نمي‌پذيريم.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني رئیس‌جمهور در جمع سران عشاير استان خوزستان گفت: تنوع فرهنگي، لباس، رنگ، شکل، گونه و لهجه در ميان اقوام گوناگون کشور، از جمله عشاير نعمت است.

رئيس جمهور با يادآوري رفتار و تقابل رضاخان با فرهنگ ها و اقوام ايراني افزود: يکي از ويژگي هاي رضاخان ضديت با عشاير بود و به اشتباه تصور مي کرد بايد همه لباس ها يکسان شود.

دکتر روحاني نقش عشاير را در تحولات صد سال اخير ايران مهم دانست و افزود: عشاير با استعمار انگليس مقابله کردند و در عين حال باعث پيروزي مشروطه و مشروطه خواهان شدند.

وی با بيان اينکه وجود فرهنگ‌هاي متفاوت زير چتر فرهنگ ملي خود زيبايي و يک نعمت است، گفت: در قرآن نيز از تفاوت در کنار اختلاف همانند فرق ميان شب و روز ياد شده است اما اگر اين اختلاف به تنازع تبديل شود مذموم است وگرنه اختلاف و تفاوت در ميان اقوام و فرهنگ ها زيباست چراکه اگر همه جامعه يک لباس و يکشکل بودند مشکلات بسياري پديد مي آمد.
 
رئيس‌جمهور با تاکيد بر نقش پررنگ عشاير در نهضت اسلامي قبل و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي گفت: عشاير نقش مهمي در مقابله با اخلالگران و استقرار امنيت داشته اند.

دکتر روحاني افزود: ‌مقابله با عشاير با هدف يکي از برنامه هاي غلط رضاخان بود و تصور مي کرد با خلع سلاح عشايرمي تواند ارتش مرکزي قدرتمند ايجاد و  امنيت را فراگير کند.

وي عشاير را حافظان مرزهاي کشور توصيف کرد و  اظهار داشت: حذف چادر به عنوان نمادي ايراني اسلامي و‌ يکسان‌سازي فرهنگي،‌ پوششي و جمعيتي در مناطق مختلف طرح‌هاي اصلي رضاخان بود که درهيچ يک توفيقي نداشت.

رئيس جمهور خاطرنشان کرد: ‌رضاخان در ظاهر معتقد بود  اجتماع و تمرکز قوميت‌ها و طوايف  وحدت ملي و امنيت ملي را به هم مي زند اما در اصل مجري دستورها بود.

دکتر روحاني تاکيد کرد: تنوع قومي نه تنها هيچ منافاتي با قدرتمند بودن ايلات وعشاير ندارد بلکه فرصت خوبي براي رشد فرهنگي و اقتصادي است.  

رئيس جمهور خاطرنشان کرد: رضاخان در تمام برنامه هايش ناموفق بود، نه توانست حجاب را از بين ببرد و نه تنوع فرهنگي  و  عشاير را  و حتي موفق به برقراري امنيت فراگير هم نشد.

دکتر روحاني وابستگي حکومت به ملت را مهم‌ترين ويژگي شخصيت‌هاي ماندگار تاريخي دانست و گفت: محمدرضا در مصاحبه اي مي گويد امريکايي ها مرا مثل موش مرده بيرون انداختند و اين عاقبت حکامي است که به ملت وابسته نباشند.

وي افزود: در مقابل چنين سرنوشت تاريکي شما ببينيد امام راحل(ره) با چه استقبالي وارد کشور شد و با چه وداع باشکوهي از ميان ملت رفت، شخصيتي که با خدا بود و مردم را پشتوانه خود داشت.

رئيس جمهور انقلاب اسلامي را فرصتي براي بروز و ظهور تنوع‌هاي فرهنگي و قومي در کشور دانست و گفت: ‌عشاير از بدو شکل گيري نهضت اسلامي نقش پررنگي در به ثمر نشستن انقلاب اسلامي، دفاع از آن و برقراري امنيت داشتند.
 
رئيس جمهور در ادامه سخنانش در جمع سران عشاير گفت: عشاير و طوايف در همه مقاطع انقلاب و دفاع مقدس از مرزهاي ايران اسلامي دفاع و ايستادگي کردند.  

دکتر روحاني افزود: امروز بايد براي دوران جديد از عشاير به عنوان فرصت بزرگ و ورود به ميدان توسعه ايران دعوت کنيم.  

وي گفت: براي من شنيدن اين حرف سنگين است که در حوزه هاي اقتصادي از نيروهاي محلي استفاده نشده است و از استانداران و مسئولان خوزستان به عنوان يک خواست ملي و دولت مي خواهم که هيچ تبعيضي قائل نشوند و اگر تبعيضي بود بايد به سمت استفاده از نيروهاي محلي و به‌کارگيري آنان باشد.  

رئيس جمهور اظهار داشت: در دولت بر اين امر تأکيد و اصرار مي کنم که در شرايط امتياز مساوي حق تقدم با نيروهاي محلي است. 

دکتر روحاني افزود: مي خواهيم کشور توسعه يابد و براي اين امر همه بايد دست به دست هم دهيم تا کشور را به سمت تعالي و پيشرفت ببريم.  

وي با بيان اينکه ايران نخستين کشور در منطقه است که پارلمان تشکيل داده است و اولين قانون گذاري و نخستين انقلاب بزرگ مستقل اسلامي در اين سرزمين برپا شد و عطر آزادي از ايران به ديگر کشورها رسيد گفت: دشمن در صدد اخلال در توسعه منطقه است و امروز مبارزه و مقابله با استکبار و قدرت‌هاي بزرگ در ساخت و توسعه کشور است.  

رئيس جمهور افزود: تنها با شعار و فرياد مسائل حل نمي شود و بايد در برابر دشمني که با برنامه در مقابل ما ايستاده است همانگونه روبه‌رو شد تا کشور را بسازيم.

وي خوزستان را نگين ايران دانست و گفت: در اين خطه از سرزمين ايران پرچم آل البيت (ع) بايد به اهتزار درآيد.  

دکتر روحاني عشق به اهل بيت (ع) را مايه وحدت همه اقوام و طوايف در خوزستان دانست و گفت: عشق به خاندان رسالت (ع) در ايران ميان شيعه و سني موج مي زند.  
 
رئيس جمهور با اشاره به اينکه دولت، عشاير و اقوام را فرصت مي داند گفت: ما تبعيض حقوق شهروندي درمورد اقوام و عشاير را نمي پذيريم.  

دکتر روحاني در ادامه سخنان خود در جمع سران عشاير خوزستان افزود: امروز بايد دست به دست دهيم؛ وقتي مي گوييم کشاورزي، کشاورزي يعني حضور عشاير، وقتي مي گوييم دامپروري، دامپروري يعني حضور عشاير.

رئيس جمهور اظهار داشت: نه فقط در اين بخش‌ها، در صنعت هم همين طور است حضور عشاير در آنجا مؤثر است.  

وي افزود: لازم نيست شيوه هاي اقتصادي ما سنتي باشد؛ اخلاق سنتي اشکالي ندارد، فرهنگ و غيرت سنتي و همه اينها را نگه داريم اما بايد شيوه هاي صنعتي را مدرن و به‌روز کنيم دولت هم بايد کمک کند.  

رئيس جمهور گفت: ممکن است در مقطعي، ديگر دامپروري به شيوه سنتي به صرفه نباشد و اگر ما رها کنيم ناچار دامپرور هم رها مي کند.  

وي افزود: اقتصاد يک سرمايه گذاري، يک تلاش و يک درآمد است و اگر درآمد با آن خرج و تلاش برابري نکند خود به خود نمي تواند ادامه يابد.  

رئيس جمهور گفت: دولت هم در اين زمينه تلاش خود را مي کند و اگر گاهي مداخله اي از جانب دولت ديده مي شود مانند قرص مسکن براي کوتاه مدت است.  

وي افزود: موضوع عرضه و تقاضا به هزينه و فايده موضوعي است که بايد به آن توجه شود.  

رئيس جمهور گفت: اقدامات خوبي در گذشته صورت گرفته است و ما نيز که دولتي نوسفر هستيم در حد توانايي خود قدم‌هايي برداشته ايم و ان شاء الله براي عشاير و  استان خوزستان قدم‌هاي بلندي برخواهيم داشت.  
 
رئيس جمهور در بخش پاياني سخنان خود در ديدار سران عشاير استان خوزستان گفت: مصمم هستيم طرح کشاورزي را که براي 550 هزار هکتار مد نظر است، تا پايان دولت و حتي در پايان برنامه سه ساله به ثمر برسانيم.

دکتر روحاني افزود: احياي کارون به عنوان يک اراده مد نظر دولت است و کارون بايد سرزنده و پرنشاط باشد تا خوزستان و ايران پرنشاط باشد.

وي گفت: در جلسه ديروز هم تاکيد کردم که نخبه تنها به معني داشتن مدرک دانشگاهي نيست بلکه هرکسي است که براي جامعه مفيد باشد و داراي تجربه نخبه باشد، بنابراين سران عشاير جزو نخبگان هستند.

رئيس جمهور افزود: همه ما بايد به سران عشاير و بزرگان احترام بگذاريم و اين احترام يعني احترام به همه ملت و کشور.

وي با اشاره به آماري در باره عشاير مبني بر‌ جمعيت عشاير 12 درصد، تعداد خانوار 23 هزار خانوار، تعداد دام 2 ميليون رأس، ميزان اراضي 52 هزار هکتار، برخورداري از آب آشاميدني سالم 65 و نيم درصد، برخورداري از راه مناسب 67 درصد، دسترسي به سوخت فسيلي 80 درصد، دسترسي به برق 75 درصد، دسترسي به رسانه هاي تصويري 22 درصد، دسترسي به رسانه هاي صوتي 80 درصد و ميزان سواد در افراد بالاي 6 سال 65 درصد گفت: اقدامات انجام شده در بخش هاي مختلف در استان تا نقطه مطلوب فاصله زيادي دارد و دولت به همراه مردم بايد تلاش کنند تا به نقطه مطلوب برسند و اتحاد و برادري و همدلي لازمه رسيدن به نقطه مطلوب است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار